From magnus at nilssonproduktion.se Fri Sep 22 09:15:36 2023 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 22 Sep 2023 09:15:36 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?F=C3=A5r_vi_en_marknad_f=C3=B6r_flygut?= =?utf-8?q?sl=C3=A4ppskrediter=3F?= Message-ID: För några år sedan startade CORSIA, det globala utsläppskompensationssystem för internationellt flyg som byggts upp av ICAO, FNs luftfartsorgan. Lite förenklat innebär CORSIA att om snittutsläppen per år 2021-2023 från flygningar mellan de stater som deltar i systemet blir högre än de var 2019, kommer de flygbolag som utfört flygningar mellan dessa länder under dessa år att behöva lämna in CORSIA-krediter (i förhållande till sina CO2-utsläpp från dessa flygningar), som genererats från lika typer av klimatrelaterade projekt "på marken" i verifieringssystem godkända av ICAO. För perioden 2024-2026 utlöses detta krav så snart snittutsläppen överstiger 85 procent av utsläppen 2019. För perioden 2021-2023 ser det ut som om snittutsläppen blir lägre än 2019, vilket i så fall betyder att inga flygbolag kommer att behöva lämna in några krediter. Men flygtrafiken växer snabbt, samtidigt som alltså "baseline" i systemet sänks, och därför är det troligt att efterfrågan på CORSIA-krediter kommer att öka. Ett tecken på denna utveckling är att ICE, en London-baserad börs, nu kommer att öppna handel med "CORSIA futures". En "future" är ett löfte om leverans av en CORSIA-kredit vid någon viss tidpunkt framöver. "Futures" är ett gigantiskt fenomen som bland annat innebär att kraftbolag i praktiken säljer väldigt lite el till marknadspris, utan i stället får betalt i "futures", ett fast pris som bestämts långt innan leveransen. Poängen med denna modell är att de ekonomiska riskerna i samband med framtida prisfluktuationer överförs på en mellanhand. Nu ska denna modell börja tillämpas på CORSIA-krediter, vilket rimligen betyder att ICE bedömer att CORSIA-utsläppen 2024-2026 kommer att överstiga 85 procent av utsläppen 2019, och att flygbolagen därför nu börjar vilja "försäkra sig" mot de höga spotpriser som kan uppkomma när det blir dags för dem att lämna in krediter till ICAO någon gång efter 2026. https://ir.theice.com/press/news-details/2023/ICE-to-Launch-CORSIA-Carbon-Credit-Futures-Market-to-Manage-Emissions-Exposure-from-Airlines/default.aspx Hur det i största allmänhet går med CORSIA kan man följa via det nyhetsbrev om systemet som ICAO ger ut: https://www.icao.int/environmental-protection/CORSIA/Pages/CORSIANEWSLETTERS.aspx Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [1] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs tidigare klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: