From david at flygreenfund.se Fri Nov 3 12:18:38 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Fri, 3 Nov 2023 12:18:38 +0100 Subject: [flygochklimat] Global aviation contrail climate effects from 2019 to 2021 Message-ID: <016b01da0e47$7f09b360$7d1d1a20$@flygreenfund.se> Hej! Här kommer uppdaterad forskning om klimatpåverkan från kondensstrimmor. https://egusphere.copernicus.org/preprints/2023/egusphere-2023-1859/eguspher e-2023-1859.pdf Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 171655 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Fri Nov 3 15:04:57 2023 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Fri, 3 Nov 2023 14:04:57 +0000 Subject: [flygochklimat] Global aviation contrail climate effects from 2019 to 2021 In-Reply-To: <016b01da0e47$7f09b360$7d1d1a20$@flygreenfund.se> References: <016b01da0e47$7f09b360$7d1d1a20$@flygreenfund.se> Message-ID: <63ef9f57551a4753922800927a509f71@folkhalsomyndigheten.se> Tack! Borde finnas en kortare populärvetenskaplig version med de 3-5 viktigaste budskapen/fakta belysta så att den utan fysik- och atmosfärvetenskaplig bakgrund också kan läsa och förstå. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För david at flygreenfund.se Skickat: den 3 november 2023 12:19 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Global aviation contrail climate effects from 2019 to 2021 Hej! Här kommer uppdaterad forskning om klimatpåverkan från kondensstrimmor. https://egusphere.copernicus.org/preprints/2023/egusphere-2023-1859/egusphere-2023-1859.pdf Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image002.png at 01DA0E67.1B1740A0] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 23202 bytes Desc: image002.png URL: From david at flygreenfund.se Wed Nov 8 15:42:18 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Wed, 8 Nov 2023 15:42:18 +0100 Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Message-ID: <01a201da1251$c70b2be0$552183a0$@flygreenfund.se> Hej! Spännande presentationer om contrails och contrail avoidance inklusive ppt-presentationer för nedladdning. https://www.eurocontrol.int/event/sustainable-skies-conference-contrails-foc us Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 171655 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From otero at kth.se Thu Nov 9 13:56:52 2023 From: otero at kth.se (Evelyn Otero Sola) Date: Thu, 9 Nov 2023 12:56:52 +0000 Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance In-Reply-To: <01a201da1251$c70b2be0$552183a0$@flygreenfund.se> References: <01a201da1251$c70b2be0$552183a0$@flygreenfund.se> Message-ID: <3fee9203674d4d20aa97a7e27189252d@kth.se> Tack David! Faktiskt presenterades också vårt EU-projekt E-CONTRAIL. Jag hörde att konferensen vara riktigt intressant! (Session 5: Contrails Research Roadmap. E-CONTRAIL Project) Vänliga hälsningar / Kind regards, Evelyn ----------------------------------------------------------------------------- Dr. Evelyn Otero Sola Associate professor in aeronautical engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/profile/otero https://www.refmap.eu/ https://www.econtrail.com/ Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ----------------------------------------------------------------------------- ________________________________ From: flygochklimat on behalf of david at flygreenfund.se Sent: Wednesday, November 8, 2023 3:42:18 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Hej! Spännande presentationer om contrails och contrail avoidance inklusive ppt-presentationer för nedladdning. https://www.eurocontrol.int/event/sustainable-skies-conference-contrails-focus Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.png at 01DA125A.27C99590] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 171655 bytes Desc: image001.png URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Thu Nov 9 14:33:32 2023 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?Windows-1252?Q?Jonas_=C5kerman?=) Date: Thu, 9 Nov 2023 13:33:32 +0000 Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance In-Reply-To: <3fee9203674d4d20aa97a7e27189252d@kth.se> References: <01a201da1251$c70b2be0$552183a0$@flygreenfund.se> <3fee9203674d4d20aa97a7e27189252d@kth.se> Message-ID: <3248f32b3b424bbba5ba20b08c51879f@abe.kth.se> Jag instämmer, seminariet visade att det pågår väldigt många intressanta initiativ! Utmaningen är väl nu att komma till verkstad så fort som möjligt och att då acceptera att åtgärder inte blir perfekta från början (och nog inte senare heller då det är ett väldigt komplext område). Allt gott! Jonas Från: flygochklimat För Evelyn Otero Sola Skickat: den 9 november 2023 13:57 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Tack David! Faktiskt presenterades också vårt EU-projekt E-CONTRAIL. Jag hörde att konferensen vara riktigt intressant! (Session 5: Contrails Research Roadmap. E-CONTRAIL Project) Vänliga hälsningar / Kind regards, Evelyn ----------------------------------------------------------------------------- Dr. Evelyn Otero Sola Associate professor in aeronautical engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/profile/otero https://www.refmap.eu/ https://www.econtrail.com/ Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ----------------------------------------------------------------------------- ________________________________ From: flygochklimat > on behalf of david at flygreenfund.se > Sent: Wednesday, November 8, 2023 3:42:18 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Hej! Spännande presentationer om contrails och contrail avoidance inklusive ppt-presentationer för nedladdning. https://www.eurocontrol.int/event/sustainable-skies-conference-contrails-focus Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image002.png at 01DA1319.B5956D30] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 23196 bytes Desc: image002.png URL: From david at flygreenfund.se Thu Nov 9 14:52:41 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Thu, 9 Nov 2023 14:52:41 +0100 Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance In-Reply-To: <3248f32b3b424bbba5ba20b08c51879f@abe.kth.se> References: <01a201da1251$c70b2be0$552183a0$@flygreenfund.se> <3fee9203674d4d20aa97a7e27189252d@kth.se> <3248f32b3b424bbba5ba20b08c51879f@abe.kth.se> Message-ID: <004f01da1314$04fca1f0$0ef5e5d0$@flygreenfund.se> Enig! Tyvärr har jag märkt att det finns tre läger inom området. De som inte vill börja innan allt är utrett, de som vill börja direkt och de som inte tycker att man ska hålla på med contrail avoidance (genom air traffic management) utan enbart satsa på att göra sig av med aromater i bränslet. Det uppenbara är som du säger Jonas att man måste börja nu, fortsätta att förfina metoderna och samtidigt göra sig av med aromater i bränslet fortast möjligt. Hälsningar David Från: Jonas Åkerman Skickat: den 9 november 2023 14:34 Till: Evelyn Otero Sola ; david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Jag instämmer, seminariet visade att det pågår väldigt många intressanta initiativ! Utmaningen är väl nu att komma till verkstad så fort som möjligt och att då acceptera att åtgärder inte blir perfekta från början (och nog inte senare heller då det är ett väldigt komplext område). Allt gott! Jonas Från: flygochklimat > För Evelyn Otero Sola Skickat: den 9 november 2023 13:57 Till: david at flygreenfund.se ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Tack David! Faktiskt presenterades också vårt EU-projekt E-CONTRAIL. Jag hörde att konferensen vara riktigt intressant! (Session 5: Contrails Research Roadmap. E-CONTRAIL Project) Vänliga hälsningar / Kind regards, Evelyn ---------------------------------------------------------------------------- - Dr. Evelyn Otero Sola Associate professor in aeronautical engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/profile/otero https://www.refmap.eu/ https://www.econtrail.com/ Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ---------------------------------------------------------------------------- - _____ From: flygochklimat > on behalf of david at flygreenfund.se > Sent: Wednesday, November 8, 2023 3:42:18 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Eurocontrol-seminarium om contrail och contrail avoidance Hej! Spännande presentationer om contrails och contrail avoidance inklusive ppt-presentationer för nedladdning. https://www.eurocontrol.int/event/sustainable-skies-conference-contrails-foc us Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 23196 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Nov 10 09:25:15 2023 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 10 Nov 2023 09:25:15 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Globalt_flyg_nu_n=C3=A4ra_niv=C3=A5n_f?= =?utf-8?q?=C3=B6re_COVID?= Message-ID: <2f605d7e681c40c03ce0224380a4b87c@nilssonproduktion.se> Enligt siffror från flygets internationella branschorganisation IATA motsvarade den internationella flygtrafikens passagerarantal (RPK) i september 2023 93,1 procent av motsvarande siffra före pandemin. Det globala resandet med inrikesflyget var 5 procent _högre_ än 2019. Totalt motsvarade flygtrafiken 97,3 procent pre-Covid. https://www.iata.org/en/pressroom/2023-releases/2023-11-09-01/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [1] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs tidigare klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From viktor.andreen at regeringskansliet.se Fri Nov 10 09:33:08 2023 From: viktor.andreen at regeringskansliet.se (=?utf-8?B?VmlrdG9yIEFuZHLDqWVu?=) Date: Fri, 10 Nov 2023 08:33:08 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Globalt_flyg_nu_n=C3=A4ra_niv=C3=A5n_f?= =?utf-8?q?=C3=B6re_COVID?= In-Reply-To: <2f605d7e681c40c03ce0224380a4b87c@nilssonproduktion.se> References: <2f605d7e681c40c03ce0224380a4b87c@nilssonproduktion.se> Message-ID: <03fbea2924fe476dbcd069e8737c2465@regeringskansliet.se> Hej, Då jag inte jobbar med flygfrågor längre får ni gärna avregistrera mig från dessa mail. Jag vill passa på att tacka för mycket spännande och relevant information i denna mailslinga. Mvh, Viktor Andréen Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 10 november 2023 09:25 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Globalt flyg nu nära nivån före COVID Enligt siffror från flygets internationella branschorganisation IATA motsvarade den internationella flygtrafikens passagerarantal (RPK) i september 2023 93,1 procent av motsvarande siffra före pandemin. Det globala resandet med inrikesflyget var 5 procent högre än 2019. Totalt motsvarade flygtrafiken 97,3 procent pre-Covid. https://www.iata.org/en/pressroom/2023-releases/2023-11-09-01/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs tidigare klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Mon Nov 27 08:29:15 2023 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 27 Nov 2023 08:29:15 +0100 Subject: [flygochklimat] ICAO antar "vision" om 5% SAF 2030 Message-ID: <623f1cf5c82a521f59fdaf46f095edcd@nilssonproduktion.se> I fredags, vid ett förmöte till klimatkonferensen i Dubai, antogs inom ICAO en plan för att till 2030 öka andelen "Sustainable Aviation Fuels" inom det internationella flyget till 5 procent. Beslutet är inte bindande, utan kallas en "Vision", men anknyter väldigt tydligt till det "Long-Term Aspirational Goal" om ett klimatneutralt flyg som antogs vid ICAOs kongress 2022. Nivån 5 procent kan f ö jämföras med det nyligen beslutade kravet om 6 procents inblandning inom EU från 2030 - ganska nära, trots allt. Dokumentet är tekniskt tämligen detaljerat, vilket ger intryck av att vara en förberedande version av ett bindande dokument, som eventuellt skulle kunna klubbas på ICAOs nästa kongress 2025. Tekniskt utgår det i mycket från kraven under ICAOs klimatkompensationssystem CORSIA. Beträffande krav på godkända SAF hänvisar man rentav rakt av till vad om gäller under CORSIA. Det här kan nog komma att skapa en del problem eftersom EUs hållbarhetskrav inte är desamma som gäller under CORSIA. Bäddat för dragkamp och konflikter m a o. I sitt pressmeddelande försöker ICAO att få det till att man vid mötet beslutat att genomföra en revolution, men så är det ju definitivt inte. Däremot verkar det signalera att organisationen trots allt tar den fastlagda LTAGn på allvar. https://www.icao.int/Meetings/CAAF3/Pages/default.aspx Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [1] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs tidigare klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Mon Nov 27 11:12:28 2023 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Mon, 27 Nov 2023 10:12:28 +0000 Subject: [flygochklimat] ICAO antar "vision" om 5% SAF 2030 In-Reply-To: <623f1cf5c82a521f59fdaf46f095edcd@nilssonproduktion.se> References: <623f1cf5c82a521f59fdaf46f095edcd@nilssonproduktion.se> Message-ID: <106a1a492f88424ab686f78351a129bd@folkhalsomyndigheten.se> Hej! 5% och ?Vision? säger väl tillräckligt. Inte så mycket att bry sig om med andra ord. Mest en förevändning från flygbranschen att vi kan fortsätta som vanligt. Flygresor behöver istället regleras hårt om utsläppen ska ner så fort som krävs. En flygresa kan aldrig bli hållbar med 5% inblandning biobränsle, troligtvis inte ens med 100% inblandning biobränsle. Flyget kommer väl dessutom att öka och då ökar utsläppen i vilket fall. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 27 november 2023 08:29 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] ICAO antar "vision" om 5% SAF 2030 I fredags, vid ett förmöte till klimatkonferensen i Dubai, antogs inom ICAO en plan för att till 2030 öka andelen "Sustainable Aviation Fuels" inom det internationella flyget till 5 procent. Beslutet är inte bindande, utan kallas en "Vision", men anknyter väldigt tydligt till det "Long-Term Aspirational Goal" om ett klimatneutralt flyg som antogs vid ICAOs kongress 2022. Nivån 5 procent kan f ö jämföras med det nyligen beslutade kravet om 6 procents inblandning inom EU från 2030 - ganska nära, trots allt. Dokumentet är tekniskt tämligen detaljerat, vilket ger intryck av att vara en förberedande version av ett bindande dokument, som eventuellt skulle kunna klubbas på ICAOs nästa kongress 2025. Tekniskt utgår det i mycket från kraven under ICAOs klimatkompensationssystem CORSIA. Beträffande krav på godkända SAF hänvisar man rentav rakt av till vad om gäller under CORSIA. Det här kan nog komma att skapa en del problem eftersom EUs hållbarhetskrav inte är desamma som gäller under CORSIA. Bäddat för dragkamp och konflikter m a o. I sitt pressmeddelande försöker ICAO att få det till att man vid mötet beslutat att genomföra en revolution, men så är det ju definitivt inte. Däremot verkar det signalera att organisationen trots allt tar den fastlagda LTAGn på allvar. https://www.icao.int/Meetings/CAAF3/Pages/default.aspx Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs tidigare klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From david at flygreenfund.se Tue Nov 28 09:55:21 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Tue, 28 Nov 2023 09:55:21 +0100 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF Message-ID: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-t ransatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-t rans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-opera te-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boein g-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default. aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-his tory-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 171655 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Nov 28 12:28:11 2023 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 28 Nov 2023 11:28:11 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> Message-ID: Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image002.png at 01DA21F0.E667A230] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: image002.png URL: From viktor.andreen at regeringskansliet.se Tue Nov 28 12:37:02 2023 From: viktor.andreen at regeringskansliet.se (=?iso-8859-1?Q?Viktor_Andr=E9en?=) Date: Tue, 28 Nov 2023 11:37:02 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> Message-ID: <2dd95e338e104d45bf91f51801350233@regeringskansliet.se> Hej Chalmers, Jag har bytt arbetsuppgifter och jobbar inte längre med flyget. Har ni möjlighet att ta bort mig från listan? Vill passa på att tacka för all bra information som kommit genom denna kanal! Mvh, Viktor Viktor Andréen Departementssekreterare / Desk Officer Klimatenheten / Climate Division Klimat- och näringslivsdepartementet / Ministry of Climate and Enterprise 103 33 Stockholm Tel. +4684055282 Mob. +46733987331 viktor.andreen at regeringskansliet.se www.regeringen.se [cid:image001.png at 01DA21F7.95BD2290] Från: flygochklimat För Jim Werngren Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image002.png at 01DA21F7.95BD2290] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13279 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: image002.png URL: From david at flygreenfund.se Tue Nov 28 13:47:59 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Tue, 28 Nov 2023 13:47:59 +0100 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> Message-ID: <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ”Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt”. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-t ransatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-t rans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-opera te-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boein g-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default. aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-his tory-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Nov 28 23:05:28 2023 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 28 Nov 2023 22:05:28 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> Message-ID: <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav - bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att "Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt". Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.png at 01DA224C.2370E0F0] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: image001.png URL: From david at flygreenfund.se Wed Nov 29 09:30:39 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Wed, 29 Nov 2023 09:30:39 +0100 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> Message-ID: <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> Hej Jim! Just DN:s artikel blev ju lite konstig eftersom den hävdar att flygbolagen fuskar. Men 1: Det är bränslebolagen som är ansvariga för att uppfylla reduktionsplikten. 2. Det är enligt reduktionsplikten inte olagligt att välja pliktavgiften, vilket alltså är en felkonstruktion. Man trodde att en pliktavgift på 6 kr ?missat? kg CO? skulle göra pliktavgiften oattraktiv men priset att reducera ett kg CO? med SAF ligger högre än så. I praktiken blir plikten en priskonkurrent till SAF-producenterna och ett bidrag till statskassan, den tillför inget till ett grönare flyg. Nu kommer vi lämna den svenska reduktionsplikten och gå över på EU:s kvotplikt. Inom den är pliktavgift inte ett alternativ eftersom den som inte uppfyller kvotplikten både kommer betala pliktavgift och tvingas att överprestera inblandningen året efter. Kvotplikten är ju inte heller något som lagstiftas av flygsektorn utan av politiken, så det är inget PR-stunt från flygbranschen. Bränslebytet är ju inte heller en kompensation utan ett sätt att minska sektorns klimatbelastning. Det är bra eftersom pengarna inte går till att göra någon annan sektors omställning beroende av fortsatt flyg. Ingen säger heller att allt är löst för att flygplanen är tekniskt redo att flygas på 100% SAF, men det bevisar att hindren inte ligger i dagens flygplansflotta. Om du tittar på netto-noll-målets alla delar ser du att varken flygindustrin eller ICAO ser SAF som hela lösningen. En minskad efterfrågan p.g.a. ett dyrare flyg ingår i detta också. Men, självklart är utsläppsminskningen det stora bidraget från SAF-inblandningen. Sen ingår inte non-CO? effekter i netto-noll-målet vilket sannolikt kommer ändras med en allt större fokus på dessa. EU tittar på hur dessa ska integreras inom Fit-For-55. Viktigt att komma ihåg rörande dem är ju att inte ökar eller minskar i linje med mycket bränsle som förbrukas utan primärt styrs av bakgrundskemi och meteorologiska förhållande. De hanteras alltså effektivast med åtgärder för minskad efterfrågan på flyg. Jag är helt enig om att alla som har nytta av flyget ska betala för den skada det orsakar. Men det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet och inte till att göra statskassan utsläppsberoende. Tyvärr har politiker allt för länge sett klimatskatter som en kassako vilket försenat mycket av omställningen. Hårdraget kan man säga att många klimatskatter är typexempel på dålig klimatkompensation. Jag kan för övrigt rekommendera IEA:s Net Zero Road map https://iea.blob.core.windows.net/assets/6d4dda5b-be1b-4011-9dad-49c56cdf69d1/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf där beskrivs bland annat flyget och vilka åtgärder som krävs. Hälsningar David Från: Jim Werngren Skickat: den 28 november 2023 23:05 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav ? bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ?Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt?. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Nov 29 10:44:04 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 29 Nov 2023 09:44:04 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> Message-ID: Hej Jim och David David skriver att ?det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet?. Företrädare för olika branscher brukar ofta hävda att de inte ska behöva bidra till vård, skola mm. Dessutom kan passagerarskatter användas för att dämpa flygvolym och därmed utsläpp. Här utvecklar vi detta i en replik till David https://www.nyteknik.se/debatt/overvag-att-hoja-flygskatten-for-dem-som-flyger-ofta/151166 /Jörgen From: flygochklimat On Behalf Of david at flygreenfund.se Sent: den 29 november 2023 09:31 To: 'Jim Werngren' ; flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Just DN:s artikel blev ju lite konstig eftersom den hävdar att flygbolagen fuskar. Men 1: Det är bränslebolagen som är ansvariga för att uppfylla reduktionsplikten. 2. Det är enligt reduktionsplikten inte olagligt att välja pliktavgiften, vilket alltså är en felkonstruktion. Man trodde att en pliktavgift på 6 kr ?missat? kg CO? skulle göra pliktavgiften oattraktiv men priset att reducera ett kg CO? med SAF ligger högre än så. I praktiken blir plikten en priskonkurrent till SAF-producenterna och ett bidrag till statskassan, den tillför inget till ett grönare flyg. Nu kommer vi lämna den svenska reduktionsplikten och gå över på EU:s kvotplikt. Inom den är pliktavgift inte ett alternativ eftersom den som inte uppfyller kvotplikten både kommer betala pliktavgift och tvingas att överprestera inblandningen året efter. Kvotplikten är ju inte heller något som lagstiftas av flygsektorn utan av politiken, så det är inget PR-stunt från flygbranschen. Bränslebytet är ju inte heller en kompensation utan ett sätt att minska sektorns klimatbelastning. Det är bra eftersom pengarna inte går till att göra någon annan sektors omställning beroende av fortsatt flyg. Ingen säger heller att allt är löst för att flygplanen är tekniskt redo att flygas på 100% SAF, men det bevisar att hindren inte ligger i dagens flygplansflotta. Om du tittar på netto-noll-målets alla delar ser du att varken flygindustrin eller ICAO ser SAF som hela lösningen. En minskad efterfrågan p.g.a. ett dyrare flyg ingår i detta också. Men, självklart är utsläppsminskningen det stora bidraget från SAF-inblandningen. Sen ingår inte non-CO? effekter i netto-noll-målet vilket sannolikt kommer ändras med en allt större fokus på dessa. EU tittar på hur dessa ska integreras inom Fit-For-55. Viktigt att komma ihåg rörande dem är ju att inte ökar eller minskar i linje med mycket bränsle som förbrukas utan primärt styrs av bakgrundskemi och meteorologiska förhållande. De hanteras alltså effektivast med åtgärder för minskad efterfrågan på flyg. Jag är helt enig om att alla som har nytta av flyget ska betala för den skada det orsakar. Men det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet och inte till att göra statskassan utsläppsberoende. Tyvärr har politiker allt för länge sett klimatskatter som en kassako vilket försenat mycket av omställningen. Hårdraget kan man säga att många klimatskatter är typexempel på dålig klimatkompensation. Jag kan för övrigt rekommendera IEA:s Net Zero Road map https://iea.blob.core.windows.net/assets/6d4dda5b-be1b-4011-9dad-49c56cdf69d1/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf där beskrivs bland annat flyget och vilka åtgärder som krävs. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 23:05 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav ? bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ?Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt?. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.png at 01DA22AC.61EF6850] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: image001.png URL: From david at flygreenfund.se Wed Nov 29 11:55:57 2023 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Wed, 29 Nov 2023 11:55:57 +0100 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> Message-ID: <018a01da22b2$a2f72580$e8e57080$@flygreenfund.se> Hej Jörgen! Det är ju faktiskt inte det jag säger. Det jag säger är att det är rimligt att en krona in för klimatet ska matchas med en krona ut till klimatet. Just för att vi inte ska göra viktiga samhällsfunktioner beroende fortsatta utsläpp utan prioritera att skynda på omställningen. Att satsa klimatskatter på skola vård och omsorg är ju att leva upp pengarna idag och att skicka både klimatnotan och problemlösningen till kommande generationer, precis det vi säger att vi inte ska göra. Det stämmer att flygskatter kan minska efterfrågan på flygresor, men klimatvinsten är inte lätt att bedöma eftersom hur den påverkar utsläppen till atmosfären beror på hur resorna ersätts. Dessutom kompliceras det av att flygets utsläpp inte följer klimatkalkylatorer utan marginalförbrukning vilket man behöver ta hänsyn till när man utvärderar flygskatten och till exempel påverkan från svenskarnas flygresande. Försvinner några enstaka passagerare från varje flight säg Stockholm-London är ju utsläppsbesparingen inte antalet tomma platser X 373 kg CO2e utan passagerarens + bagagets vikt * 2-3% / timme X 3,16. Dvs väger passageraren med bagage 100 kg påverkar den flygplanets förbrukning med 3 kg * 2,5 timmar = 7,5 kg bränsle vilket ger 24 kg CO?. I det fallet skatten får en linje att läggas ned förvinner så klart hela linjens klimatpåverkan, men då är återigen frågan var resenären tar vägen. Oavsett hur effektiv skatten är på att minska flygresorna måste ju det flyg som återstår bli klimatneutralt så fort det bara går en omställning som vi ju vet kommer kosta stora pengar. Vi utvecklade vårt resonemang i en slutreplik här ? https://www.nyteknik.se/debatt/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis/130049 Hälsningar David Från: Jörgen Larsson Skickat: den 29 november 2023 10:44 Till: david at flygreenfund.se; 'Jim Werngren' ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: RE: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim och David David skriver att ?det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet?. Företrädare för olika branscher brukar ofta hävda att de inte ska behöva bidra till vård, skola mm. Dessutom kan passagerarskatter användas för att dämpa flygvolym och därmed utsläpp. Här utvecklar vi detta i en replik till David https://www.nyteknik.se/debatt/overvag-att-hoja-flygskatten-for-dem-som-flyger-ofta/151166 /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of david at flygreenfund.se Sent: den 29 november 2023 09:31 To: 'Jim Werngren' >; flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Just DN:s artikel blev ju lite konstig eftersom den hävdar att flygbolagen fuskar. Men 1: Det är bränslebolagen som är ansvariga för att uppfylla reduktionsplikten. 2. Det är enligt reduktionsplikten inte olagligt att välja pliktavgiften, vilket alltså är en felkonstruktion. Man trodde att en pliktavgift på 6 kr ?missat? kg CO? skulle göra pliktavgiften oattraktiv men priset att reducera ett kg CO? med SAF ligger högre än så. I praktiken blir plikten en priskonkurrent till SAF-producenterna och ett bidrag till statskassan, den tillför inget till ett grönare flyg. Nu kommer vi lämna den svenska reduktionsplikten och gå över på EU:s kvotplikt. Inom den är pliktavgift inte ett alternativ eftersom den som inte uppfyller kvotplikten både kommer betala pliktavgift och tvingas att överprestera inblandningen året efter. Kvotplikten är ju inte heller något som lagstiftas av flygsektorn utan av politiken, så det är inget PR-stunt från flygbranschen. Bränslebytet är ju inte heller en kompensation utan ett sätt att minska sektorns klimatbelastning. Det är bra eftersom pengarna inte går till att göra någon annan sektors omställning beroende av fortsatt flyg. Ingen säger heller att allt är löst för att flygplanen är tekniskt redo att flygas på 100% SAF, men det bevisar att hindren inte ligger i dagens flygplansflotta. Om du tittar på netto-noll-målets alla delar ser du att varken flygindustrin eller ICAO ser SAF som hela lösningen. En minskad efterfrågan p.g.a. ett dyrare flyg ingår i detta också. Men, självklart är utsläppsminskningen det stora bidraget från SAF-inblandningen. Sen ingår inte non-CO? effekter i netto-noll-målet vilket sannolikt kommer ändras med en allt större fokus på dessa. EU tittar på hur dessa ska integreras inom Fit-For-55. Viktigt att komma ihåg rörande dem är ju att inte ökar eller minskar i linje med mycket bränsle som förbrukas utan primärt styrs av bakgrundskemi och meteorologiska förhållande. De hanteras alltså effektivast med åtgärder för minskad efterfrågan på flyg. Jag är helt enig om att alla som har nytta av flyget ska betala för den skada det orsakar. Men det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet och inte till att göra statskassan utsläppsberoende. Tyvärr har politiker allt för länge sett klimatskatter som en kassako vilket försenat mycket av omställningen. Hårdraget kan man säga att många klimatskatter är typexempel på dålig klimatkompensation. Jag kan för övrigt rekommendera IEA:s Net Zero Road map https://iea.blob.core.windows.net/assets/6d4dda5b-be1b-4011-9dad-49c56cdf69d1/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf där beskrivs bland annat flyget och vilka åtgärder som krävs. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 23:05 Till: david at flygreenfund.se ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav ? bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ?Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt?. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 13013 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From aksbio at kth.se Wed Nov 29 13:07:15 2023 From: aksbio at kth.se (=?utf-8?B?QWtzZWwgQmnDuHJuLUhhbnNlbg==?=) Date: Wed, 29 Nov 2023 12:07:15 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <018a01da22b2$a2f72580$e8e57080$@flygreenfund.se> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> <018a01da22b2$a2f72580$e8e57080$@flygreenfund.se> Message-ID: <1bfdd886-7d16-4133-9aa1-2566b03abe77@Spark> Hej, Orkar inte gå in på detalj-orienterad kustlinje-räkning av flygutsläpp, men det du säger David, är att klimatvinsten är osäker om färre flyger? Jag är rimligt säker på att klimatvinsten är positiv i varje fall där flyget väljs bort mot ett annat alternativ, förutom vid raketuppskjutning. Att lägga band på flygresor genom beskattning är ett sätt att minska utsläppen, oavsett var pengarna går. Det borde vara målet, sen kan pengar användas efter behov samhället har, till exempel dagis, tåg, vård, you name it. Att alla lösningar behövs är klart utifrån dagens samhällsutveckling, inklusive renare bränsle, men det finns fler problem att lösa än att 1%-arna ska flyga med rent samvete. Allt gott, Aksel On 29 nov. 2023 11:56 +0100, david at flygreenfund.se , wrote: Hej Jörgen! Det är ju faktiskt inte det jag säger. Det jag säger är att det är rimligt att en krona in för klimatet ska matchas med en krona ut till klimatet. Just för att vi inte ska göra viktiga samhällsfunktioner beroende fortsatta utsläpp utan prioritera att skynda på omställningen. Att satsa klimatskatter på skola vård och omsorg är ju att leva upp pengarna idag och att skicka både klimatnotan och problemlösningen till kommande generationer, precis det vi säger att vi inte ska göra. Det stämmer att flygskatter kan minska efterfrågan på flygresor, men klimatvinsten är inte lätt att bedöma eftersom hur den påverkar utsläppen till atmosfären beror på hur resorna ersätts. Dessutom kompliceras det av att flygets utsläpp inte följer klimatkalkylatorer utan marginalförbrukning vilket man behöver ta hänsyn till när man utvärderar flygskatten och till exempel påverkan från svenskarnas flygresande. Försvinner några enstaka passagerare från varje flight säg Stockholm-London är ju utsläppsbesparingen inte antalet tomma platser X 373 kg CO2e utan passagerarens + bagagets vikt * 2-3% / timme X 3,16. Dvs väger passageraren med bagage 100 kg påverkar den flygplanets förbrukning med 3 kg * 2,5 timmar = 7,5 kg bränsle vilket ger 24 kg CO?. I det fallet skatten får en linje att läggas ned förvinner så klart hela linjens klimatpåverkan, men då är återigen frågan var resenären tar vägen. Oavsett hur effektiv skatten är på att minska flygresorna måste ju det flyg som återstår bli klimatneutralt så fort det bara går en omställning som vi ju vet kommer kosta stora pengar. Vi utvecklade vårt resonemang i en slutreplik här ? https://www.nyteknik.se/debatt/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis/130049 Hälsningar David Från: Jörgen Larsson Skickat: den 29 november 2023 10:44 Till: david at flygreenfund.se; 'Jim Werngren' ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: RE: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim och David David skriver att ?det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet?. Företrädare för olika branscher brukar ofta hävda att de inte ska behöva bidra till vård, skola mm. Dessutom kan passagerarskatter användas för att dämpa flygvolym och därmed utsläpp. Här utvecklar vi detta i en replik till David https://www.nyteknik.se/debatt/overvag-att-hoja-flygskatten-for-dem-som-flyger-ofta/151166 /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of david at flygreenfund.se Sent: den 29 november 2023 09:31 To: 'Jim Werngren' >; flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Just DN:s artikel blev ju lite konstig eftersom den hävdar att flygbolagen fuskar. Men 1: Det är bränslebolagen som är ansvariga för att uppfylla reduktionsplikten. 2. Det är enligt reduktionsplikten inte olagligt att välja pliktavgiften, vilket alltså är en felkonstruktion. Man trodde att en pliktavgift på 6 kr ?missat? kg CO? skulle göra pliktavgiften oattraktiv men priset att reducera ett kg CO? med SAF ligger högre än så. I praktiken blir plikten en priskonkurrent till SAF-producenterna och ett bidrag till statskassan, den tillför inget till ett grönare flyg. Nu kommer vi lämna den svenska reduktionsplikten och gå över på EU:s kvotplikt. Inom den är pliktavgift inte ett alternativ eftersom den som inte uppfyller kvotplikten både kommer betala pliktavgift och tvingas att överprestera inblandningen året efter. Kvotplikten är ju inte heller något som lagstiftas av flygsektorn utan av politiken, så det är inget PR-stunt från flygbranschen. Bränslebytet är ju inte heller en kompensation utan ett sätt att minska sektorns klimatbelastning. Det är bra eftersom pengarna inte går till att göra någon annan sektors omställning beroende av fortsatt flyg. Ingen säger heller att allt är löst för att flygplanen är tekniskt redo att flygas på 100% SAF, men det bevisar att hindren inte ligger i dagens flygplansflotta. Om du tittar på netto-noll-målets alla delar ser du att varken flygindustrin eller ICAO ser SAF som hela lösningen. En minskad efterfrågan p.g.a. ett dyrare flyg ingår i detta också. Men, självklart är utsläppsminskningen det stora bidraget från SAF-inblandningen. Sen ingår inte non-CO? effekter i netto-noll-målet vilket sannolikt kommer ändras med en allt större fokus på dessa. EU tittar på hur dessa ska integreras inom Fit-For-55. Viktigt att komma ihåg rörande dem är ju att inte ökar eller minskar i linje med mycket bränsle som förbrukas utan primärt styrs av bakgrundskemi och meteorologiska förhållande. De hanteras alltså effektivast med åtgärder för minskad efterfrågan på flyg. Jag är helt enig om att alla som har nytta av flyget ska betala för den skada det orsakar. Men det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet och inte till att göra statskassan utsläppsberoende. Tyvärr har politiker allt för länge sett klimatskatter som en kassako vilket försenat mycket av omställningen. Hårdraget kan man säga att många klimatskatter är typexempel på dålig klimatkompensation. Jag kan för övrigt rekommendera IEA:s Net Zero Road map https://iea.blob.core.windows.net/assets/6d4dda5b-be1b-4011-9dad-49c56cdf69d1/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf där beskrivs bland annat flyget och vilka åtgärder som krävs. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 23:05 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav ? bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ?Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt?. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Nov 29 15:50:41 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 29 Nov 2023 14:50:41 +0000 Subject: [flygochklimat] 100 % SAF In-Reply-To: <1bfdd886-7d16-4133-9aa1-2566b03abe77@Spark> References: <009601da21d8$9f78d640$de6a82c0$@flygreenfund.se> <024d01da21f9$1edc2c50$5c9484f0$@flygreenfund.se> <89c5b8083c6d4cc8902a3a3698b00e0e@folkhalsomyndigheten.se> <005e01da229e$5698c2c0$03ca4840$@flygreenfund.se> <018a01da22b2$a2f72580$e8e57080$@flygreenfund.se> <1bfdd886-7d16-4133-9aa1-2566b03abe77@Spark> Message-ID: Hej Jag ser inte beroende av miljöskatter som ett problem, dels för att de bara står för ca 3,5 % av de totala skatteintäkterna, dels för att skattesystemet justeras varje år så när miljöskatteintäkterna sjunker så kan man justera upp övriga skatter. Och miljönyttan av minskat flygande sker ju ryckvis som du säker (först ingen nytta och sedan mycket nytta då en avgång dras in), men det finns ingen anledning att tro att den, som ett genomsnitt under längre tid och för alla flyglinjer, skulle inte skulle följa den totala efterfrågan. Vi tänker alltså olika du och jag David. Om någon vill fortsätta att diskutera detta så föreslår jag att vi gör det genom direktmail, så att vi inte mailbombar den här e-postlistan. Mvh Jörgen From: Aksel Biørn-Hansen Sent: den 29 november 2023 13:07 To: Jörgen Larsson ; 'Jim Werngren' ; flygochklimat at lists.chalmers.se; david at flygreenfund.se Subject: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Orkar inte gå in på detalj-orienterad kustlinje-räkning av flygutsläpp, men det du säger David, är att klimatvinsten är osäker om färre flyger? Jag är rimligt säker på att klimatvinsten är positiv i varje fall där flyget väljs bort mot ett annat alternativ, förutom vid raketuppskjutning. Att lägga band på flygresor genom beskattning är ett sätt att minska utsläppen, oavsett var pengarna går. Det borde vara målet, sen kan pengar användas efter behov samhället har, till exempel dagis, tåg, vård, you name it. Att alla lösningar behövs är klart utifrån dagens samhällsutveckling, inklusive renare bränsle, men det finns fler problem att lösa än att 1%-arna ska flyga med rent samvete. Allt gott, Aksel On 29 nov. 2023 11:56 +0100, david at flygreenfund.se >, wrote: Hej Jörgen! Det är ju faktiskt inte det jag säger. Det jag säger är att det är rimligt att en krona in för klimatet ska matchas med en krona ut till klimatet. Just för att vi inte ska göra viktiga samhällsfunktioner beroende fortsatta utsläpp utan prioritera att skynda på omställningen. Att satsa klimatskatter på skola vård och omsorg är ju att leva upp pengarna idag och att skicka både klimatnotan och problemlösningen till kommande generationer, precis det vi säger att vi inte ska göra. Det stämmer att flygskatter kan minska efterfrågan på flygresor, men klimatvinsten är inte lätt att bedöma eftersom hur den påverkar utsläppen till atmosfären beror på hur resorna ersätts. Dessutom kompliceras det av att flygets utsläpp inte följer klimatkalkylatorer utan marginalförbrukning vilket man behöver ta hänsyn till när man utvärderar flygskatten och till exempel påverkan från svenskarnas flygresande. Försvinner några enstaka passagerare från varje flight säg Stockholm-London är ju utsläppsbesparingen inte antalet tomma platser X 373 kg CO2e utan passagerarens + bagagets vikt * 2-3% / timme X 3,16. Dvs väger passageraren med bagage 100 kg påverkar den flygplanets förbrukning med 3 kg * 2,5 timmar = 7,5 kg bränsle vilket ger 24 kg CO?. I det fallet skatten får en linje att läggas ned förvinner så klart hela linjens klimatpåverkan, men då är återigen frågan var resenären tar vägen. Oavsett hur effektiv skatten är på att minska flygresorna måste ju det flyg som återstår bli klimatneutralt så fort det bara går en omställning som vi ju vet kommer kosta stora pengar. Vi utvecklade vårt resonemang i en slutreplik här ? https://www.nyteknik.se/debatt/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis/130049 Hälsningar David Från: Jörgen Larsson > Skickat: den 29 november 2023 10:44 Till: david at flygreenfund.se; 'Jim Werngren' >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: RE: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim och David David skriver att ?det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet?. Företrädare för olika branscher brukar ofta hävda att de inte ska behöva bidra till vård, skola mm. Dessutom kan passagerarskatter användas för att dämpa flygvolym och därmed utsläpp. Här utvecklar vi detta i en replik till David https://www.nyteknik.se/debatt/overvag-att-hoja-flygskatten-for-dem-som-flyger-ofta/151166 /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of david at flygreenfund.se Sent: den 29 november 2023 09:31 To: 'Jim Werngren' >; flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Just DN:s artikel blev ju lite konstig eftersom den hävdar att flygbolagen fuskar. Men 1: Det är bränslebolagen som är ansvariga för att uppfylla reduktionsplikten. 2. Det är enligt reduktionsplikten inte olagligt att välja pliktavgiften, vilket alltså är en felkonstruktion. Man trodde att en pliktavgift på 6 kr ?missat? kg CO? skulle göra pliktavgiften oattraktiv men priset att reducera ett kg CO? med SAF ligger högre än så. I praktiken blir plikten en priskonkurrent till SAF-producenterna och ett bidrag till statskassan, den tillför inget till ett grönare flyg. Nu kommer vi lämna den svenska reduktionsplikten och gå över på EU:s kvotplikt. Inom den är pliktavgift inte ett alternativ eftersom den som inte uppfyller kvotplikten både kommer betala pliktavgift och tvingas att överprestera inblandningen året efter. Kvotplikten är ju inte heller något som lagstiftas av flygsektorn utan av politiken, så det är inget PR-stunt från flygbranschen. Bränslebytet är ju inte heller en kompensation utan ett sätt att minska sektorns klimatbelastning. Det är bra eftersom pengarna inte går till att göra någon annan sektors omställning beroende av fortsatt flyg. Ingen säger heller att allt är löst för att flygplanen är tekniskt redo att flygas på 100% SAF, men det bevisar att hindren inte ligger i dagens flygplansflotta. Om du tittar på netto-noll-målets alla delar ser du att varken flygindustrin eller ICAO ser SAF som hela lösningen. En minskad efterfrågan p.g.a. ett dyrare flyg ingår i detta också. Men, självklart är utsläppsminskningen det stora bidraget från SAF-inblandningen. Sen ingår inte non-CO? effekter i netto-noll-målet vilket sannolikt kommer ändras med en allt större fokus på dessa. EU tittar på hur dessa ska integreras inom Fit-For-55. Viktigt att komma ihåg rörande dem är ju att inte ökar eller minskar i linje med mycket bränsle som förbrukas utan primärt styrs av bakgrundskemi och meteorologiska förhållande. De hanteras alltså effektivast med åtgärder för minskad efterfrågan på flyg. Jag är helt enig om att alla som har nytta av flyget ska betala för den skada det orsakar. Men det viktiga är ju att de kostnader som påförs flyget för dess klimatpåverkan går till klimatet och inte till att göra statskassan utsläppsberoende. Tyvärr har politiker allt för länge sett klimatskatter som en kassako vilket försenat mycket av omställningen. Hårdraget kan man säga att många klimatskatter är typexempel på dålig klimatkompensation. Jag kan för övrigt rekommendera IEA:s Net Zero Road map https://iea.blob.core.windows.net/assets/6d4dda5b-be1b-4011-9dad-49c56cdf69d1/NetZeroRoadmap_AGlobalPathwaytoKeepthe1.5CGoalinReach-2023Update.pdf där beskrivs bland annat flyget och vilka åtgärder som krävs. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 23:05 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej David! Jag tror exempelvis den här artikeln belyser problemet bra Flygbranschen fuskar med klimatkrav ? bötar tiotals miljoner - DN.se och den här Klimatkompensation för resor: Vad är bolagens löften värda? - DN.se Det är väl fortfarande mindre än en procent frityrolja som blandas i flygbränslet i Sverige och någon hundradels procent globalt? Och att det hänt en gång eller några gånger att man gjort en flygtur med 100% biobränsle betyder inte att allt är löst. Det som möjligen är positivt med inblandning av biobränsle i flyg är att det är dyrt och att det i sig kan minska flygresandet, men den kostnaden ska i så fall flygbolagen ta genom att höja de i dag konstgjort låga priserna på flygresor som är. Då blir de som flyger tvingade att betala för den klimatpåverkan de orsakar. Vänlig hälsning, Jim Från: david at flygreenfund.se > Skickat: den 28 november 2023 13:48 Till: Jim Werngren >; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Sv: [flygochklimat] 100 % SAF Hej Jim! Även om flygandet minskas kraftigt måste ju de flyg som avgår vara fossilfria om flyget inte ska fortsätta bidra till klimatförändringarna tänker jag. Är lite osäker på vad du menar med att ?Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt?. Att det redan är tekniskt möjligt att byta ut fossil flygbränsle mot fossilfria alternativ innebär ju att man kan öka kraven på inblandning av dessa. Hälsningar David Från: Jim Werngren > Skickat: den 28 november 2023 12:28 Till: david at flygreenfund.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] 100 % SAF Hej, Biobränsle kan absolut utgöra pedagogiska exempel på vad som är möjligt tekniskt. Ur ett globalt perspektiv samt ur klimatsynvinkel är biobränsle i flyg väldigt tveksamt, vilket det här klippet från TV4 Nyheter visade redan 2018. https://www.youtube.com/watch?v=G5FFoVNXBrE Jag vet inte vad som är sagt vara ändamålet med denna mejlgrupp men vill personligen kanske inte vara en del av förespråkandet av biobränsle i flyg eller mottagare av vad jag och många anser tenderar vara greenwash eller reklam för flygbranschen och vissa flygbolag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 28 november 2023 09:55 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] 100 % SAF Hej! Idag sker ytterligare en flygning med 100% SAF, denna gång från London till N.Y. https://www.reuters.com/sustainability/virgin-atlantic-jet-lift-off-maiden-transatlantic-flight-low-carbon-fuel-2023-11-28/ . Precis som flygningen som Gulfstream gjorde här om dagen rör det sig om flygplan som inte modifierats för detta https://www.prnewswire.com/news-releases/gulfstream-completes-worlds-first-trans-atlantic-flight-on-100-sustainable-aviation-fuel-301993029.html . Även Emirates har nyligen gjort en flygning där en av motorerna på en A380 drivits med 100% SAF https://www.emirates.com/media-centre/emirates-worlds-first-airline-to-operate-a380-demonstration-flight-with-100-sustainable-aviation-fuel/ och Boeings EcoDemonstrator, även det ett flygplan som är helt standard, har under några flygningar flugits helt fossilfritt för att mäta förändringar i emissioner från SAF https://investors.boeing.com/investors/news/press-release-details/2023/Boeing-NASA-United-Airlines-To-Test-SAF-Benefits-with-Air-to-Air-Flights/default.aspx . VI får ju inte heller glömma BRA:s 100% SAF-flygning som tyvärr gick helt under radarn i svensk media https://www.neste.com/releases-and-news/renewable-solutions/first-flight-history-100-sustainable-aviation-fuel-regional-commercial-aircraft . Fossilfritt flyg handlar mindre om flygplanen än om produktion av fossilfria flygbränslen. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: