From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Dec 5 08:18:34 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 5 Dec 2023 07:18:34 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Replik_om_m=F6jliga_motiv_f=F6r_a?= =?iso-8859-1?q?tt_beh=E5lla_flygskatten?= Message-ID: Swedavia lyfte i en artikel i DN fram att de tycker att regeringen bör överväga att avskaffa flygskatten. När jag i samma artikel kommenterade detta reagerade Didrik von Seth på Svenska resebranschföreningen så starkt att han skrev en debattartikel där han försökte diskreditera mig. Nu är repliken publicerad: https://www.altinget.se/miljo/artikel/replik-for-svenskar-kan-minskat-flygande-vara-den-klimathandling-som-ger-storst-nytta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Selected peer-reviewed articles: * Emission pathways and mitigation options for achieving consumption-based climate targets in Sweden * Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe * Carbon footprint effects of shifting from flights to night trains for Swedish tourism * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * Klimatsmart semester / Travel & Climate * Flightemissionmap IN SWEDISH - Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Dec 5 08:38:43 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 5 Dec 2023 07:38:43 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Replik_om_m=F6jliga_motiv_f=F6r_a?= =?iso-8859-1?q?tt_beh=E5lla_flygskatten?= In-Reply-To: References: Message-ID: Om du vill kommentera eller följa diskussion om detta så gör det här: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7137705824730177536?utm_source=share&utm_medium=member_desktop /Jörgen From: flygochklimat On Behalf Of Jörgen Larsson Sent: den 5 december 2023 08:19 To: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) Subject: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Swedavia lyfte i en artikel i DN fram att de tycker att regeringen bör överväga att avskaffa flygskatten. När jag i samma artikel kommenterade detta reagerade Didrik von Seth på Svenska resebranschföreningen så starkt att han skrev en debattartikel där han försökte diskreditera mig. Nu är repliken publicerad: https://www.altinget.se/miljo/artikel/replik-for-svenskar-kan-minskat-flygande-vara-den-klimathandling-som-ger-storst-nytta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Selected peer-reviewed articles: * Emission pathways and mitigation options for achieving consumption-based climate targets in Sweden * Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe * Carbon footprint effects of shifting from flights to night trains for Swedish tourism * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * Klimatsmart semester / Travel & Climate * Flightemissionmap IN SWEDISH - Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Dec 5 08:46:44 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 5 Dec 2023 07:46:44 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Replik_om_m=F6jliga_motiv_f=F6r_a?= =?iso-8859-1?q?tt_beh=E5lla_flygskatten?= In-Reply-To: References: Message-ID: Här med rätt länk https://www.linkedin.com/posts/j%C3%B6rgen-larsson-208b67184_replik-f%C3%B6r-svenskar-kan-minskat-flygande-activity-7137708585311961088-nyQ2?utm_source=share&utm_medium=member_desktop (sorry för mailbombningen) /Jörgen From: flygochklimat On Behalf Of Jörgen Larsson Sent: den 5 december 2023 08:39 To: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) Subject: Re: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Om du vill kommentera eller följa diskussion om detta så gör det här: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7137705824730177536?utm_source=share&utm_medium=member_desktop /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of Jörgen Larsson Sent: den 5 december 2023 08:19 To: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) > Subject: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Swedavia lyfte i en artikel i DN fram att de tycker att regeringen bör överväga att avskaffa flygskatten. När jag i samma artikel kommenterade detta reagerade Didrik von Seth på Svenska resebranschföreningen så starkt att han skrev en debattartikel där han försökte diskreditera mig. Nu är repliken publicerad: https://www.altinget.se/miljo/artikel/replik-for-svenskar-kan-minskat-flygande-vara-den-klimathandling-som-ger-storst-nytta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Selected peer-reviewed articles: * Emission pathways and mitigation options for achieving consumption-based climate targets in Sweden * Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe * Carbon footprint effects of shifting from flights to night trains for Swedish tourism * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * Klimatsmart semester / Travel & Climate * Flightemissionmap IN SWEDISH - Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Dec 5 20:26:53 2023 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 5 Dec 2023 19:26:53 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Replik_om_m=F6jliga_motiv_f=F6r_a?= =?iso-8859-1?q?tt_beh=E5lla_flygskatten?= In-Reply-To: References: Message-ID: <9c2dc64b268e4f5b866d39f79b812ace@folkhalsomyndigheten.se> En utmärkt replik! Ur min synvinkel så är klimatvinsten med biobränsle i flyg främst att göra flygbränslet dyrare. Vi behöver på det höja flygskatten till åtm den nivå som Storbritannien har, dvs. 2600 kr för interkontinentala flygresor. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För Jörgen Larsson Skickat: den 5 december 2023 08:47 Till: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) Ämne: Re: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Här med rätt länk https://www.linkedin.com/posts/j%C3%B6rgen-larsson-208b67184_replik-f%C3%B6r-svenskar-kan-minskat-flygande-activity-7137708585311961088-nyQ2?utm_source=share&utm_medium=member_desktop (sorry för mailbombningen) /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of Jörgen Larsson Sent: den 5 december 2023 08:39 To: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) > Subject: Re: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Om du vill kommentera eller följa diskussion om detta så gör det här: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7137705824730177536?utm_source=share&utm_medium=member_desktop /Jörgen From: flygochklimat > On Behalf Of Jörgen Larsson Sent: den 5 december 2023 08:19 To: flygochklimat (flygochklimat at lists.chalmers.se) > Subject: [flygochklimat] Replik om möjliga motiv för att behålla flygskatten Swedavia lyfte i en artikel i DN fram att de tycker att regeringen bör överväga att avskaffa flygskatten. När jag i samma artikel kommenterade detta reagerade Didrik von Seth på Svenska resebranschföreningen så starkt att han skrev en debattartikel där han försökte diskreditera mig. Nu är repliken publicerad: https://www.altinget.se/miljo/artikel/replik-for-svenskar-kan-minskat-flygande-vara-den-klimathandling-som-ger-storst-nytta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Selected peer-reviewed articles: - Emission pathways and mitigation options for achieving consumption-based climate targets in Sweden - Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe - Carbon footprint effects of shifting from flights to night trains for Swedish tourism - Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation - Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. - Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior - Public support for aviation policy measures in Sweden - International and National Climate Policies for Aviation: A review - Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: - Klimatsmart semester / Travel & Climate - Flightemissionmap IN SWEDISH - Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Dec 14 10:44:43 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 14 Dec 2023 09:44:43 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Denna_mail-lista_ers=E4tts_med_en?= =?iso-8859-1?q?_grupp_p=E5_LinkedIn?= Message-ID: Hej För att kunna involvera fler i de viktiga diskussionerna om Flyg & klimat så har vi nu bestämt oss för att "migrera" till LinkedIn. Om du vill fortsätta att ta del av gruppens inlägg så behöver du alltså gå med här: https://www.linkedin.com/groups/9560268/. Bidra gärna till att gruppen växer genom att bjuda in de av dina kontakter som kan vara intresserade (knapp för detta finns till höger på gruppsidan. Gör gärna också ett eget inlägg för att bidra till att det blir en aktiv grupp. Nedan finns "programförklaring" och regler Mvh Jörgen Larsson Flyg & klimat är en LinkedIn-grupp för personer inom politik, forskning, media, myndigheter, företag eller intresserad allmänhet som vill fördjupa sin kunskap om flygets klimatpåverkan och hur den kan minska. Genom gruppen kan man få tips om tidningsartiklar, rapporter och vetenskapliga artiklar avseende t.ex. flygscenarier i linje med klimatmålen, policyutvecklingen eller höghöjdseffekten. Vi som har initierat denna LinkedIn-grupp är: * Jörgen Larsson, docent, fokus: styrmedel för hållbar konsumtion, Chalmers tekniska högskola * Jonas Åkerman, forskningsledare, fokus: scenarier för hållbara transporter, Kungliga tekniska högskolan * Magnus Nilsson, oberoende analytiker, fokus: europeisk och internationell miljö- och klimatpolitik, driver "Klimat- och naturvårdsbloggen" * Daniel Johansson, docent, fokus: integrerad klimat-energi-ekonomi modellering med fokus på bl a höghöjdseffekten, Chalmers tekniska högskola. Initiativtagarna är involverade i olika flygrelaterade forskningsprojekt finansierade av Mistra, Energimyndigheten, Vinnova och Trafikverket. Regler För att gruppen ska fungera bra är det viktigt att ha ett respektfullt beteende gentemot varandra och att inlägg och diskussioner i gruppen är tydligt kopplade till gruppens inriktning på Flyg & klimat. Fokus ligger på klimat och samhällsnytta. Inlägg som ensidigt förordar särintressen eller gör reklam är inte välkomna och kommer att tas bort. Personer som konsekvent bryter mot reglerna kommer att uteslutas från gruppen. Gruppen är offentlig vilket gör att alla kan se inläggen, men det är bara gruppmedlemmar som kan kommentera. Medlemsförfrågningar och inlägg granskas inte i förväg. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Dec 21 12:26:57 2023 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 21 Dec 2023 11:26:57 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?LinkedIn-gruppen_ig=E5ng_+_forskn?= =?iso-8859-1?q?ing_om_flygskatten?= Message-ID: Nu är LinkedIngruppen Flyg och klimat i full gång. Gå med där om du vill följa diskussionen. https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7143559257555214336?utm_source=share&utm_medium=member_desktop Detta mail är det sista som skickas ut i den här maillistan. Tack alla ni som har bidragit till listan genom åren!! Senaste inlägget på LinkedIn var detta som jag just skrev: Det pågår för närvarande ett aktivt opinionsarbete för att få bort flygskatten. Idag skriver jag och några kollegor om att ny forskning indikerar att klimatnyttan med flygskatten har blivit större än vad som förutsågs när den infördes 2018. Flygskatten kan dessutom motiveras som en kompensation av att flyget har lägre eller ingen moms. Här är vår text: https://www.altinget.se/artikel/orealistiska-antaganden-i-flygskattsdebatten /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Selected peer-reviewed articles: * Emission pathways and mitigation options for achieving consumption-based climate targets in Sweden * Understanding preferences for night trains and their potential to replace flights in Europe * Carbon footprint effects of shifting from flights to night trains for Swedish tourism * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * Klimatsmart semester / Travel & Climate * Flightemissionmap IN SWEDISH - Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: