From magnus at nilssonproduktion.se Wed Sep 7 11:20:10 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 07 Sep 2022 11:20:10 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Avg=C3=B6rande_f=C3=B6rhandlingar_om_f?= =?utf-8?q?lyget_och_klimatet_-_en_l=C3=A4gesrapport?= Message-ID: <771eadfa4d86b14cd8e371bd5589e034@nilssonproduktion.se> Jag försöker följa de pågående lagstiftningsprocesserna kring transporterna och klimatet. Bifogar en sammanställning av det aktuella förhandlingsläget när det gäller flyget. Om någon i mailtråden har något att tillägga eller hittar något fel eller om något viktigt saknas i min sammanställning får ni gärna fylla på. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 220907 Avgörande förhandlingar om flyget och klimatet.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 22075 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From eric.nyden at gmail.com Thu Sep 8 13:23:40 2022 From: eric.nyden at gmail.com (=?UTF-8?Q?Eric_Nyd=C3=A9n?=) Date: Thu, 8 Sep 2022 13:23:40 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Exjobb_ang=C3=A5ende_temperaturp=C3=A5?= =?utf-8?q?verkan_av_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_svenska_flyget?= Message-ID: Hej! Jag skrev nyligen mitt examensarbete på Chalmers där jag implementerade en klimatmodell med syftet att estimera temperaturpåverkan för framtida scenarier av bunkring av flygbränsle i Sverige, med fokus på en ökad inblandning av hållbara flygbränslen. Mina handledare Anneli Kamb och Daniel Johansson tipsade mig om den här maillistan och jag tänkte att jag kunde dela med mig av arbetet för dem som är intresserade (bifogat i mailet). Vänliga hälsningar, Eric Nydén -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Thesis_aviation_en.pdf Type: application/pdf Size: 2693082 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Sep 13 13:59:44 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 13 Sep 2022 11:59:44 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Ny_vetenskaplig_artikel_om_milj?= =?iso-8859-1?q?=F6p=E5verkan_fr=E5n_framtida_produktion_av_f=F6rnybart_fl?= =?iso-8859-1?q?ygbr=E4nsle_i_Sverige?= Message-ID: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frsus.2022.912676/full /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 22 08:51:40 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 22 Sep 2022 08:51:40 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?EASAs_milj=C3=B6rapport_2022?= Message-ID: <931857adfe2c526a3f5d73dcbe564d9e@nilssonproduktion.se> Europeiska flygmyndigheten EASA har publicerat sin årliga miljörapport. Gott om intressant statistik. https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-environmental-report-2022 [1] Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [4] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-envirnmental-report-2022 [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 22 09:26:18 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 22 Sep 2022 09:26:18 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICCT-analys_inf=C3=B6r_slutf=C3=B6rhan?= =?utf-8?q?dlingar_i_EU_om_h=C3=A5llbara_flygbr=C3=A4nslen?= Message-ID: <393831d09c0e0eea5d470a288dc54e9f@nilssonproduktion.se> I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen "sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel. Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge) ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör landa. Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för att bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av palmolja, och naturgasbaserad vätgas. ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the Parliament and Council proposals."_ https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: a1eaabc5.png Type: image/png Size: 106983 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 22 09:31:16 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 22 Sep 2022 09:31:16 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?EASAs_milj=C3=B6rapport_2022?= In-Reply-To: <931857adfe2c526a3f5d73dcbe564d9e@nilssonproduktion.se> References: <931857adfe2c526a3f5d73dcbe564d9e@nilssonproduktion.se> Message-ID: Tydligen var det problem med förra länken. Hoppas denna funkar bättre. https://www.easa.europa.eu/eco/eaer [5] Magnus 22.09.2022 08:51 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > Europeiska flygmyndigheten EASA har publicerat sin årliga miljörapport. > Gott om intressant statistik. > > https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-environmental-report-2022 > [1] > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [4] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-envirnmental-report-2022 [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ [5] https://www.easa.europa.eu/ec/eaer -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 22 09:33:05 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 22 Sep 2022 09:33:05 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICCT-analys_inf=C3=B6r_slutf=C3=B6rhan?= =?utf-8?q?dlingar_i_EU_om_h=C3=A5llbara_flygbr=C3=A4nslen?= In-Reply-To: <393831d09c0e0eea5d470a288dc54e9f@nilssonproduktion.se> References: <393831d09c0e0eea5d470a288dc54e9f@nilssonproduktion.se> Message-ID: <02b2e498b4a2972946ae1924dfe7813e@nilssonproduktion.se> Förhandlingsprocessen mellan kommissionen, rådet och parlamentet kallas "trilogen", inget annat. Magnus 22.09.2022 09:26 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > I juli fjol lanserade EU-kommissionen sitt förslag till att öka andelen > "sustainable aviation fuels" i allt flygbränsle som tankas vid större > flygplatser inom unionen - "ReFuel Aviation". Under våren har > Europaparlamentet resp. ministerrådet antagit sina inspel. > > Nu börjar den s k troligen mellan de tre parterna som så smningom ska > leda fram till en kompromiss, som kommer att bli den framtida > lagstiftningen inom EES (EU27+Island, Lichtenstein & Norge) > > ICCT, the International Council on Clean Transportation, har gjort en > analys av förhandlingsläget, vad de lika inspelen innebär, och även > gjort vissa rekommendationer om var man anser att förhandlingarna bör > landa. > > Kommissionens förslag handlar enbart om "drop-in"-bränslen, men ICCT > vill att lagkraven även ska kunna uppfyllas med förnybar el eller > vätgas. Särskilt regeringarnas inspel drar åt det andra hållet - att > mildra hållbarhetskraven jämfört med kommissionens förslag, bl a för > att bana väg för PFAD, en rest- eller biprodukt vid tillverkning av > palmolja, och naturgasbaserad vätgas. > > ICCTs slutsats: _"The Commission's original proposed definition for > biofuels in ReFuelEU would achieve greater GHG savings than the > Parliament and Council proposals."_ > > https://theicct.org/wp-content/uploads/2022/09/refueleu-definitions-trilogue-sep22.pdf > > Regleringen av flygbränsle samspelar delvis med reglerna för > utsläppshandel. Parlamentets linje är att inkludera alla flygningar > till/från flygplatser inom EES i utsläppshandelssystemet. I så fall > skulle regleringen av flygbränsle spela mindre roll för utsläppen än om > kommissionens förslag - att enbart inkludera flygningar mellan > flygplatser inom EES i utsläppshandeln - blir beslutet. > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [3] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: a1eaabc5.png Type: image/png Size: 106983 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Sep 22 11:40:36 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 22 Sep 2022 11:40:36 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?EASAs_milj=C3=B6rapport_2022?= In-Reply-To: References: <931857adfe2c526a3f5d73dcbe564d9e@nilssonproduktion.se> Message-ID: <8904403b749e9a276b40769babf18234@nilssonproduktion.se> Fortsatta problem med länken till EASAs miljörapport 2022. Gör ett nytt försök: https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-environmental-report-2022 Magnus 22.09.2022 09:31 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > Tydligen var det problem med förra länken. Hoppas denna funkar bättre. > > https://www.easa.europa.eu/eco/eaer [5] > > Magnus > > 22.09.2022 08:51 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > >> Europeiska flygmyndigheten EASA har publicerat sin årliga >> miljörapport. Gott om intressant statistik. >> >> https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-environmental-report-2022 >> [1] >> >> Magnus Nilsson >> Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker >> >> Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 >> Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 >> magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu >> www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] >> Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och >> naturvårdsbloggen [4] >> >> "If the transition will not be just, there will just be no >> transition." >> Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] https://www.eurocontrol.int/publication/european-aviation-envirnmental-report-2022 [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ [5] https://www.easa.europa.eu/ec/eaer -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: