From jonas.akerman at abe.kth.se Tue Jun 7 14:50:45 2022 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgw4VrZXJtYW4=?=) Date: Tue, 7 Jun 2022 12:50:45 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Hur_minska_flygets_klimatp=C3=A5verkan?= =?utf-8?b?ID8gIOKAnUzDpW5ndsOkZ2EgcmVzYW5kZSBpIGxpbmplIG1lZCBrbGltYXRt?= =?utf-8?b?w6VsZW4i?= Message-ID: <87fa0ed373dd494e86fc31205b728a49@abe.kth.se> Hej, Här kommer vår Syntesrapport med titeln ?Långväga resande i linje med klimatmålen?. Den handlar om fyra huvudsakliga områden: 1. Kvantifiering av klimatpåverkan av svenskars långväga resande (flyget står för 81% av utsläppen från långväga resande) 2. Scenarier för långväga resande 2060 i linje med klimatmålen 3. Nationella och internationella styrmedel för att nå klimatmålen 4. Acceptans för olika styrmedel I början på rapporten finns en lista på de publikationer som producerats inom projektet. Rapporten utgör en avslutande del av det Vinnovafinansierade projektet ?Innovationer för ett hållbart långväga resande ? styrmedel, affärsmodeller och teknikpotential? som löpt mellan 2017 och 2021. Projektet har letts av KTH i samarbete med Chalmers tekniska högskola, Luleå tekniska universitet, Mittuniversitetet och Magnus Nilsson Produktion. För närvarande pågår ett fortsättningsprojekt som också finansieras av Vinnova och som har namnet ? På väg mot ett klimatneutralt långväga resande 2045 - teknik, resmönster, höghöjdseffekter?. Vänliga hälsningar Jonas Åkerman Forskningsledare Inst. för Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik (SEED) KTH [cid:image003.jpg at 01D87A7D.F4D48A20] -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image003.jpg Type: image/jpeg Size: 1849 bytes Desc: image003.jpg URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Långväga resande i linje med klimatmålen ÅKERMAN et al 22-01-11.pdf Type: application/pdf Size: 2066996 bytes Desc: Långväga resande i linje med klimatmålen ÅKERMAN et al 22-01-11.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Jun 8 15:08:49 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 08 Jun 2022 15:08:49 +0200 Subject: [flygochklimat] Blogg: Kaotisk klimatvotering i Europaparlamentet Message-ID: Eftermiddagens omröstning i Europaparlamentet om förslaget till översyn av EUs utsläppshandel slutade med att de tre centrala betänkandena om utsläppshandeln (inklusive ett förslag om "koldioxidtull" och social klimatfond) återvisades till parlamentets miljöutskott (ENVI). Parlamentet antog däremot två andra betänkanden, ett om flyget i utsläppshandeln, ett om relationen mellan flyget i EUs utsläppshandel och flygets globala klimatkompensationssystem CORSIA. Senare under eftermiddagen fortsätter parlamentet att rösta om kommissionens stora klimatlagstiftningspaket, bl a om kraven på medlemsstaterna att lagra in koldioxid i landskapet och träprodukter och om CO2-regler för nya bilar. Bloggar om eftermiddagens votering: https://www.nilssonproduktion.se/kaotisk-klimatvotering-i-europaparlamentet/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jun 9 14:59:26 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 09 Jun 2022 14:59:26 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?M=C3=B6jligt_att_tillverka_1=2C83_milj?= =?utf-8?q?oner_ton_e-fotogen_2030_inom_EU?= Message-ID: <0553d9bbeddcc3fcfdfc9face92ee929@nilssonproduktion.se> Miljöorganisationen Transport & Environment har sammanställt data om möjligheterna att producera e-kerosene till flyget. I ett av förslagen inom "Fit for55" föreslår EU-kommissionen en obligatorisk inblandning av syntetisk flygbränsle på 0,7 procent inom EU. Enligt T&E är det realistiskt att höja detta mål till 2 procent. Du hittar rapporten här [1]. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [4] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] file:///C:/Users/magnu/Downloads/20220602_E-kerosene-tracker-briefing_SB.pdf [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jun 9 15:19:40 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 09 Jun 2022 15:19:40 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?M=C3=B6jligt_att_tillverka_1=2C83_milj?= =?utf-8?q?oner_ton_e-fotogen_2030_inom_EU?= In-Reply-To: <0553d9bbeddcc3fcfdfc9face92ee929@nilssonproduktion.se> References: <0553d9bbeddcc3fcfdfc9face92ee929@nilssonproduktion.se> Message-ID: <47d714a567f75eb7ec3a4a0c7ad1c752@nilssonproduktion.se> Tydligen problem med länken nedan. Hoppas denna fungerar: https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2022/06/20220602_E-kerosene-tracker-briefing_SB.pdf Magnus 09.06.2022 14:59 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > Miljöorganisationen Transport & Environment har sammanställt data om > möjligheterna att producera e-kerosene till flyget. I ett av förslagen > inom "Fit for55" föreslår EU-kommissionen en obligatorisk inblandning > av syntetisk flygbränsle på 0,7 procent inom EU. Enligt T&E är det > realistiskt att höja detta mål till 2 procent. > > Du hittar rapporten här [1]. > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [4] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] file:///C:/Users/magnu/Downloads/20220602_E-kerosene-tracker-briefing_SB.pdf [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: