From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Dec 6 13:19:38 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 6 Dec 2022 12:19:38 +0000 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt Message-ID: <355bb4882a62449c91d848ee27d23f37@chalmers.se> Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten - använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle". Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet - det krävs beteendeförändring" * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Dec 6 13:25:17 2022 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 6 Dec 2022 12:25:17 +0000 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <355bb4882a62449c91d848ee27d23f37@chalmers.se> References: <355bb4882a62449c91d848ee27d23f37@chalmers.se> Message-ID: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> Mycket bra och informativt! Jag instämmer helt med ett resonemang. Det känns inte så objektivt när Goldman i detta fall springer flygindustrins ärenden och intressen. Mvh Jim Skickat från min iPhone 6 dec. 2022 kl. 13:19 skrev Jörgen Larsson : ? Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten ? använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle?. Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter * Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR * TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? * SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet * Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen * Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English * Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English * Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English * Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: * Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation * Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: * TravelCO2 * Klimatsmart semester * Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From lisa.jacobson at futureearth.org Wed Dec 7 11:22:09 2022 From: lisa.jacobson at futureearth.org (Lisa Jacobson) Date: Wed, 7 Dec 2022 11:22:09 +0100 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> References: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> Message-ID: <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Dec 8 09:25:35 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 08 Dec 2022 09:25:35 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?=C3=96verenskommelse_om_sk=C3=A4rpta_r?= =?utf-8?q?egler_f=C3=B6r_flyget_i_utsl=C3=A4ppshandeln?= Message-ID: Tidigt onsdag morse blev EUs ministerråd (=regeringarna) och Europaparlamentet överens om hur reglerna för flygets deltagande i EUs utsläppshandel ska justeras. Det slutliga dokumentet är inte offentliggjort, så därför får man gå på mediauppgifter. Jag bifogar artikel ur dagens utgåva av nyhetsbrevet Carbon Pulse. Nedanstående bygger även på uppgifter från annat håll som sipprat ut. Men, som sagt, för att säkert säga vad uppgörelsen innebär måste man läsa slutdokumentet: 1. I ett första steg permanentas nuvarande begränsning av systemet till att enbart omfatta flygningar mellan flygplatser inom EES (EU27 + Island, Norge & Lichtenstein). Undantag begränsas till inrikesflygningar mellan "outermost regions" och dessa regioners "moderland - handlar t ex om Kanarieöarna och spanska fastlandet eller Azorerna och portugisiska fastlandet. 2. 2026 ska kommissionen leverera en utvärdering av hur flygets globala klimatkompensationssystem CORSIA fungerar. Om CORSIAs regelverk då inte anses ha skärpts tillräckligt kraftfullt, och tillräckligt många länder anslutit sig till systemet, ska Kommissionen föreslå att grundregeln ändras till att omfatta alla flygningar från en EES-flygplats, dvs i praktiken skulle i så fall alla flygningar från EES till resten av världen komma att omfattas. Om Kommissionen inte 2026/2027 inte lägger några förslag om förändringar kommer systemet automatiskt att skalas upp till "full scope", dvs då kommer alla flygningar till/från EES-flygplatser att omfattas. Oavsett detta ska från 2027 alla flygningar (bägge riktningarna) mellan EES och länder som _inte_ anslutit sig till CORSIA omfattas. 3. Gratistilldelningen av utsläppsrätter fasas ut och upphör fr o m 2026. Undantag är att 2024-2030 ska 20 miljoner utsläppsrätter delas ut till flygbolag som använder SAF, Sustainable Aviation Fuels, syntetiska drivmedel eller drivmedel framställt av biologiskt avfall. 4. Flygbolagen blir skyldiga att från 2025 rapportera utsläpp av partiklar, svavel- och kväveoxider och andra faktorer med koppling till höghöjdseffekter. Detta område ska på något sätt regleras från 2028. Den uppgörelse som nu slutits kallas preliminär. Det beror på att den formellt måste godkännas av såväl ministerrådet som parlamentet för att bli lag. Några separata beslut för flyget kommer dock knappast att ta, utan det hela kommer sannolikt att spikas först när hela revisionen av utsläppshandelsdirektivet är klar, och här återstår en hel del, inte minst den mycket kontroversiella frågan om att inkludera all vägtrafik och all individuell uppvärmning i ett nytt utsläppshandelssystem. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 221208 CP om utfall trilog flyget i ETS.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 170211 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From david at flygreenfund.se Tue Dec 13 17:18:06 2022 From: david at flygreenfund.se (david at flygreenfund.se) Date: Tue, 13 Dec 2022 17:18:06 +0100 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> References: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> Message-ID: <022a01d90f0e$7c6d7fd0$75487f70$@flygreenfund.se> https://www.nyteknik.se/opinion/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis-7042012 Här kommer vår replik: ?Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis? Går flygskatten till alternativa flygbränslen är det inte staten utan flygresenären som ?subventionerar? bränslet. Utsläpparen betalar, precis som det ska vara! Vi behöver också en saklig debatt om höghöjdseffekter för de ökar eller minskar inte linjärt med sträckan eller antalet flygresor, utan styrs av flyghöjd, tid på dygnet och året, geografiskt område samt typ av motor. Eftersom mindre än 15 procent av alla flygningar står för 80 procent av den mest dominerande höghöjdseffekten så är beräkningen att klimatpåverkan från svenskars flygande är lika stor som den från vår bilism bara teoretisk. I praktiken skulle ett stoppat svenskt flygande inte bespara klimatet motsvarande vår bilism klimatpåverkan. Vill man ta verkligt grepp om höghöjdseffekten måste vi använda alternativa bränslen och tillämpa klimatanpassad flygledning. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se 6 dec. 2022 kl. 13:19 skrev Jörgen Larsson : ? Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten ? använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle? . Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter 1. Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne , UR 2. TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring ? 3. SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet 4. Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen 5. Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället . In English 6. Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige . In English 7. Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion . In English 8. Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: 1. Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation 2. Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. 3. Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior 4. Public support for aviation policy measures in Sweden 5. International and National Climate Policies for Aviation: A review 6. Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents . Climate data: 7. TravelCO2 8. Klimatsmart semester 9. Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here . flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 171655 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Dec 13 22:32:36 2022 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 13 Dec 2022 21:32:36 +0000 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <022a01d90f0e$7c6d7fd0$75487f70$@flygreenfund.se> References: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> <022a01d90f0e$7c6d7fd0$75487f70$@flygreenfund.se> Message-ID: Jag anser inte alls att flygskatten ska gå tillbaka till flygbranschen. Vi kommer aldrig att veta hur de pengarna används i en krisdrabbad bransch. Det räcker med alla miljardstöd flygbranschen åtnjutit i alla årtionden. Ska skatt på tobaks- och alkoholvaror går tillbaka till sådana företag också? Om flygbranschen vore seriös så skulle den ta ut högre pris på biljetter istället och använda vinsten till att investera i teknikutveckling. Hur tror man att biobränsle ska räcka till det globala flygresandet? Elflygstekniken är begränsad till kortare distanser där tåg och omställning till resfria möten räcker långt för de allra flesta. Lite elflyg som kopplar ihop exv Norrland eller Gotland med de större städerna kan förstås vara rimligt. Sen saknar jag en referens som motsäger att flygresandets utsläpp motsvarar biltrafikens. /Jim Från: flygochklimat För david at flygreenfund.se Skickat: den 13 december 2022 17:18 Till: 'flygochklimat' Ämne: Re: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt https://www.nyteknik.se/opinion/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis-7042012 Här kommer vår replik: ?Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis? Går flygskatten till alternativa flygbränslen är det inte staten utan flygresenären som ?subventionerar? bränslet. Utsläpparen betalar, precis som det ska vara! Vi behöver också en saklig debatt om höghöjdseffekter för de ökar eller minskar inte linjärt med sträckan eller antalet flygresor, utan styrs av flyghöjd, tid på dygnet och året, geografiskt område samt typ av motor. Eftersom mindre än 15 procent av alla flygningar står för 80 procent av den mest dominerande höghöjdseffekten så är beräkningen att klimatpåverkan från svenskars flygande är lika stor som den från vår bilism bara teoretisk. I praktiken skulle ett stoppat svenskt flygande inte bespara klimatet motsvarande vår bilism klimatpåverkan. Vill man ta verkligt grepp om höghöjdseffekten måste vi använda alternativa bränslen och tillämpa klimatanpassad flygledning. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image002.png at 01D90F40.F8F7E720] 6 dec. 2022 kl. 13:19 skrev Jörgen Larsson >: ? Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten ? använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle?. Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter 1. Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR 2. TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? 3. SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet 4. Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen 5. Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English 6. Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English 7. Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English 8. Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: 1. Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation 2. Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. 3. Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior 4. Public support for aviation policy measures in Sweden 5. International and National Climate Policies for Aviation: A review 6. Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: 1. TravelCO2 2. Klimatsmart semester 3. Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 23196 bytes Desc: image002.png URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Wed Dec 14 08:21:09 2022 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Wed, 14 Dec 2022 07:21:09 +0000 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: References: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> <022a01d90f0e$7c6d7fd0$75487f70$@flygreenfund.se> Message-ID: <39656525a4234555b31500b37321af9f@chalmers.se> Här kommer källan till uppgiften om att klimatpåverkan från svenska befolkningens flygande är ungefär lika stor som från deras bilkörande. Beräkningarna gällde 2017. Detta gäller dock sannolikt inte 2022 då flygresandet fortfarande är lägre än innan pandemin. Dessutom visar den senaste forskningen att flygets höghöjdseffekt är något lägre än vad som antogs i bifogad rapport. /Jörgen Larsson From: flygochklimat On Behalf Of Jim Werngren Sent: den 13 december 2022 22:33 To: david at flygreenfund.se; 'flygochklimat' Subject: Re: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt Jag anser inte alls att flygskatten ska gå tillbaka till flygbranschen. Vi kommer aldrig att veta hur de pengarna används i en krisdrabbad bransch. Det räcker med alla miljardstöd flygbranschen åtnjutit i alla årtionden. Ska skatt på tobaks- och alkoholvaror går tillbaka till sådana företag också? Om flygbranschen vore seriös så skulle den ta ut högre pris på biljetter istället och använda vinsten till att investera i teknikutveckling. Hur tror man att biobränsle ska räcka till det globala flygresandet? Elflygstekniken är begränsad till kortare distanser där tåg och omställning till resfria möten räcker långt för de allra flesta. Lite elflyg som kopplar ihop exv Norrland eller Gotland med de större städerna kan förstås vara rimligt. Sen saknar jag en referens som motsäger att flygresandets utsläpp motsvarar biltrafikens. /Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 13 december 2022 17:18 Till: 'flygochklimat' > Ämne: Re: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt https://www.nyteknik.se/opinion/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis-7042012 Här kommer vår replik: ?Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis? Går flygskatten till alternativa flygbränslen är det inte staten utan flygresenären som ?subventionerar? bränslet. Utsläpparen betalar, precis som det ska vara! Vi behöver också en saklig debatt om höghöjdseffekter för de ökar eller minskar inte linjärt med sträckan eller antalet flygresor, utan styrs av flyghöjd, tid på dygnet och året, geografiskt område samt typ av motor. Eftersom mindre än 15 procent av alla flygningar står för 80 procent av den mest dominerande höghöjdseffekten så är beräkningen att klimatpåverkan från svenskars flygande är lika stor som den från vår bilism bara teoretisk. I praktiken skulle ett stoppat svenskt flygande inte bespara klimatet motsvarande vår bilism klimatpåverkan. Vill man ta verkligt grepp om höghöjdseffekten måste vi använda alternativa bränslen och tillämpa klimatanpassad flygledning. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.png at 01D90F94.63F13970] 6 dec. 2022 kl. 13:19 skrev Jörgen Larsson >: ? Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten ? använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle?. Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter 1. Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR 2. TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? 3. SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet 4. Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen 5. Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English 6. Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English 7. Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English 8. Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: 1. Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation 2. Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. 3. Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior 4. Public support for aviation policy measures in Sweden 5. International and National Climate Policies for Aviation: A review 6. Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: 1. TravelCO2 2. Klimatsmart semester 3. Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 23196 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Klimatpa?verkan fra?n svenska befolkningens flygresor 1990 - 2017.pdf Type: application/pdf Size: 1344220 bytes Desc: Klimatpa?verkan fra?n svenska befolkningens flygresor 1990 - 2017.pdf URL: From david at flygreenfund.se Wed Dec 14 08:33:32 2022 From: david at flygreenfund.se (David Hild) Date: Wed, 14 Dec 2022 08:33:32 +0100 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: <39656525a4234555b31500b37321af9f@chalmers.se> References: <39656525a4234555b31500b37321af9f@chalmers.se> Message-ID: <136FDC02-4DEE-4F1E-9FBF-AB8EE6994971@flygreenfund.se> En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Wed Dec 14 10:15:39 2022 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Wed, 14 Dec 2022 09:15:39 +0000 Subject: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt In-Reply-To: References: <83514490-E494-46C9-A036-7A81F2AE1B26@folkhalsomyndigheten.se> <2706D79C-1079-46FF-B061-D8FD9CA69EBA@futureearth.org> <022a01d90f0e$7c6d7fd0$75487f70$@flygreenfund.se> Message-ID: <486fd49856c245f489682820dae6d7c5@folkhalsomyndigheten.se> Den referensen känner jag till, men det var referensen som påstår att ? . I praktiken skulle ett stoppat svenskt flygande inte bespara klimatet motsvarande vår bilism klimatpåverkan. ?, som jag undrar över. Samtidigt kör många fler elbil idag än 2017 och flygresandet har tagit fart, särskilt utrikesresandet som ger lejonparten av utsläpp. Så jag tror säkert att utsläppen från flyget är väl i nivå med biltrafiken. Skulle det sen bli så att man höjer andelen biobränsle i flyg så räknas ju inte heller den CO2 som uppkommer, det blir bara på pappret som CO2-utsläppen minskar. /Jim Från: Jörgen Larsson Skickat: den 14 december 2022 08:21 Till: Jim Werngren ; david at flygreenfund.se; 'flygochklimat' Ämne: RE: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt Här kommer källan till uppgiften om att klimatpåverkan från svenska befolkningens flygande är ungefär lika stor som från deras bilkörande. Beräkningarna gällde 2017. Detta gäller dock sannolikt inte 2022 då flygresandet fortfarande är lägre än innan pandemin. Dessutom visar den senaste forskningen att flygets höghöjdseffekt är något lägre än vad som antogs i bifogad rapport. /Jörgen Larsson From: flygochklimat > On Behalf Of Jim Werngren Sent: den 13 december 2022 22:33 To: david at flygreenfund.se; 'flygochklimat' > Subject: Re: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt Jag anser inte alls att flygskatten ska gå tillbaka till flygbranschen. Vi kommer aldrig att veta hur de pengarna används i en krisdrabbad bransch. Det räcker med alla miljardstöd flygbranschen åtnjutit i alla årtionden. Ska skatt på tobaks- och alkoholvaror går tillbaka till sådana företag också? Om flygbranschen vore seriös så skulle den ta ut högre pris på biljetter istället och använda vinsten till att investera i teknikutveckling. Hur tror man att biobränsle ska räcka till det globala flygresandet? Elflygstekniken är begränsad till kortare distanser där tåg och omställning till resfria möten räcker långt för de allra flesta. Lite elflyg som kopplar ihop exv Norrland eller Gotland med de större städerna kan förstås vara rimligt. Sen saknar jag en referens som motsäger att flygresandets utsläpp motsvarar biltrafikens. /Jim Från: flygochklimat > För david at flygreenfund.se Skickat: den 13 december 2022 17:18 Till: 'flygochklimat' > Ämne: Re: [flygochklimat] Debattartiklar om flygskatt https://www.nyteknik.se/opinion/lat-flygskatten-ge-battre-flyg-inte-bekosta-dagis-7042012 Här kommer vår replik: ?Låt flygskatten ge bättre flyg, inte bekosta dagis? Går flygskatten till alternativa flygbränslen är det inte staten utan flygresenären som ?subventionerar? bränslet. Utsläpparen betalar, precis som det ska vara! Vi behöver också en saklig debatt om höghöjdseffekter för de ökar eller minskar inte linjärt med sträckan eller antalet flygresor, utan styrs av flyghöjd, tid på dygnet och året, geografiskt område samt typ av motor. Eftersom mindre än 15 procent av alla flygningar står för 80 procent av den mest dominerande höghöjdseffekten så är beräkningen att klimatpåverkan från svenskars flygande är lika stor som den från vår bilism bara teoretisk. I praktiken skulle ett stoppat svenskt flygande inte bespara klimatet motsvarande vår bilism klimatpåverkan. Vill man ta verkligt grepp om höghöjdseffekten måste vi använda alternativa bränslen och tillämpa klimatanpassad flygledning. Med vänliga hälsningar / Best regards David Hild VD / CEO Fly Green Fund M: +46 (0)739 906 106 E-mail: david at flygreenfund.se Webpage: www.flygreenfund.se [cid:image001.png at 01D90F94.63F13970] 6 dec. 2022 kl. 13:19 skrev Jörgen Larsson >: ? Mattias Goldmann och David Hild gav i en debattartikel i Ny Teknik regeringen rådet Behåll flygskatten ? använd pengarna till elflyg och bioflygbränsle?. Idag publicerade Jonas Åkerman och jag en replik som de gav rubriken Överväg att höja flygskatten för dem som flyger ofta /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Mediamedverkan och rapporter 1. Streamade föredrag om hur semestrandet kan bli klimatmässigt hållbara: turne, UR 2. TT-artikel Enbart ny teknik räddar inte klimatet ? det krävs beteendeförändring? 3. SVT Agenda Klimatspecial (efter 7:40 och 21:10), se även Aftonbladet 4. Rapport: Långväga resande i linje med klimatmålen 5. Rapport: Avveckla slit-och-slängsamhället. In English 6. Rapport: Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige. In English 7. Rapport: Styrmedel för hållbar matkonsumtion. In English 8. Rapport: Om att kunna välja förkortad arbetstid Selected peer-reviewed articles: 1. Are fee-and-dividend schemes the savior of environmental taxation 2. Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. 3. Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior 4. Public support for aviation policy measures in Sweden 5. International and National Climate Policies for Aviation: A review 6. Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate data: 1. TravelCO2 2. Klimatsmart semester 3. Flightemissionmap E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 23443 bytes Desc: image001.png URL: From magnus at nilssonproduktion.se Mon Dec 19 09:52:35 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 19 Dec 2022 09:52:35 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Effekter_f=C3=B6r_flyget_av_den_nya_up?= =?utf-8?q?pg=C3=B6relsen_om_utsl=C3=A4ppshandeln?= Message-ID: <13f1812f6e8b412ef2ac5b5d6e854d2c@nilssonproduktion.se> I kombination med tidigare deluppgörelser innehåller helgens mega-deal om EUs utsläppshandel inslag som ger delvis nya förutsättningar för flyget framöver. Innan man kan säga något definitivt måste man dock läsa den slutligt avtalade texten i detalj. Nedanstående är min tolkning av det som hittills läckt ut. -------------------------------- 2024 sänks nuvarande gratistilldelning med 25 procent, 2025 med 50 procent, fr o m 2026 upphör den helt. Det betyder att flygbolagen för trafiken inom EES därefter måste köpa utsläppsrätter motsvarande hela sin användning av fossila drivmedel. Under perioden 2024-2030 kommer det samtidigt att delas ut 20 miljoner utsläppsrätter gratis till de flygbolag som använder SAF (sustainable aviation fuels). Tilldelningen till respektive bolag ska motsvara prisskillnaden mellan fossilt och SAF. 2024 och 2025 kan således flygbolagen teoretiskt tilldelas gratis utsläppsrätter i bägge ändar - dels den reguljära tilldelningen (som baseras på historiska utsläpp och flygtrafik), dels SAF-utsläppsrätter. Flygbolag som håller sig framme, använder SAF och lyckas kapa åt sig en stor del av de 20 miljonerna gratis utsläppsrätter får a/ ingen extrakostnad för att de kör på SAF istället för fossilt, samtidigt som de b/slipper att köpa och lämna in utsläppsrätter (eftersom de kör på SAF), men kan dessutom c/ under 2024-2025 få "reguljär" gratistilldelning (som dock bara kommer att motsvara en minskande del av deras fossilbränsleanvändning). När de 20 miljonerna utsläppsrätter tagit slut (gissar att de kommer att fördelas i årsvisa potter på 3 miljoner per år) måste alla flygbolag antingen köpa utsläppsrätter på auktion eller på andrahandsmarknaden eller köra på 100% SAF för att kunna flyga inom EES. (Vad som i detta sammanhang kommer att definieras som "sustainable aviation fuels" är inte givet - det kan komma att regleras i det nya, omarbetade förnybartdirektivet eller i den separata, kommande förordningen om en kvotplikt för förnybara flygbränslen.) I förhandlingarna kom man samtidig fram till en långsammare nedtrappning av den samlade utgivningen av utsläppsrätter än kommissionen föreslagit. Kommissionens förslag skulle ha inneburit att den sista utsläppsrätten skulle ha getts ut 2040. Exakt hur utgivningsmönstret har ändrats med den nya uppgörelsen framgår inte av de pressmeddelanden m m som kommit ut, men min tolkning är att basen för den årliga nedtrappningen kommer att ändras till ett lägre värde, samtidigt som den procentsats (den linjära reduktionsfaktorn, LRF) som nedtrappningen baseras på stegvis höjs (från kommissionens 4,2 till 4,3 och 4,4). Min bild är att effekten av detta blir att utgivningen av nya utsläppsrätter kommer att trappas ned enligt en flackare bana än kommissionens och upphöra först 2050. Med den nya lösningen blir samtidigt den totala återstående utgivningen av utsläppsrätter ca 3 miljarder större än med kommissionens förslag. Huvuddelen av denna differens inträffar efter 2030. OBS - detta är tills vidare en spekulation från min sida. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Mon Dec 19 17:38:18 2022 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 19 Dec 2022 17:38:18 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Effekter_f=C3=B6r_flyget_av_den_nya_up?= =?utf-8?q?pg=C3=B6relsen_om_utsl=C3=A4ppshandeln?= In-Reply-To: <13f1812f6e8b412ef2ac5b5d6e854d2c@nilssonproduktion.se> References: <13f1812f6e8b412ef2ac5b5d6e854d2c@nilssonproduktion.se> Message-ID: <18a209e73a29ed85bc9fd3a8686e9780@nilssonproduktion.se> I slutet av föregående mail diskuterade jag i vilken takt utgivningen av nya utsläppsrätter kommer att trappas ned. Antagandet om att detta kommer att ske långsammare än kommissionens förslag visade sig vara en feltolkning från min sida. Istället för en långsammare utfasning, innebär uppgörelsen i helgen att den ska ske aningen snabbare. Slutåret för nyutgivningen blir inte 2040 utan 2039. Ingen dramatisk skillnad, men ändå. Observera att detta förutsätter att lagstiftarna inom EU inte senare justerar antingen basvärdet för beräkningen av LRF (den faktor som styr nedtrappningen) eller sänker LRF. Prognosen är att kommissionen någon gång 2027-28 kommer att lämna förslag om justeringar av utsläppshandelssystemet inför 2030-talet. Magnus Nilsson 19.12.2022 09:52 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > I kombination med tidigare deluppgörelser innehåller helgens mega-deal > om EUs utsläppshandel inslag som ger delvis nya förutsättningar för > flyget framöver. Innan man kan säga något definitivt måste man dock > läsa den slutligt avtalade texten i detalj. Nedanstående är min > tolkning av det som hittills läckt ut. > > -------------------------------- > > 2024 sänks nuvarande gratistilldelning med 25 procent, 2025 med 50 > procent, fr o m 2026 upphör den helt. Det betyder att flygbolagen för > trafiken inom EES därefter måste köpa utsläppsrätter motsvarande hela > sin användning av fossila drivmedel. > > Under perioden 2024-2030 kommer det samtidigt att delas ut 20 miljoner > utsläppsrätter gratis till de flygbolag som använder SAF (sustainable > aviation fuels). Tilldelningen till respektive bolag ska motsvara > prisskillnaden mellan fossilt och SAF. > > 2024 och 2025 kan således flygbolagen teoretiskt tilldelas gratis > utsläppsrätter i bägge ändar - dels den reguljära tilldelningen (som > baseras på historiska utsläpp och flygtrafik), dels SAF-utsläppsrätter. > > Flygbolag som håller sig framme, använder SAF och lyckas kapa åt sig en > stor del av de 20 miljonerna gratis utsläppsrätter får a/ ingen > extrakostnad för att de kör på SAF istället för fossilt, samtidigt som > de b/slipper att köpa och lämna in utsläppsrätter (eftersom de kör på > SAF), men kan dessutom c/ under 2024-2025 få "reguljär" > gratistilldelning (som dock bara kommer att motsvara en minskande del > av deras fossilbränsleanvändning). > > När de 20 miljonerna utsläppsrätter tagit slut (gissar att de kommer > att fördelas i årsvisa potter på 3 miljoner per år) måste alla > flygbolag antingen köpa utsläppsrätter på auktion eller på > andrahandsmarknaden eller köra på 100% SAF för att kunna flyga inom > EES. > > (Vad som i detta sammanhang kommer att definieras som "sustainable > aviation fuels" är inte givet - det kan komma att regleras i det nya, > omarbetade förnybartdirektivet eller i den separata, kommande > förordningen om en kvotplikt för förnybara flygbränslen.) > > I förhandlingarna kom man samtidig fram till en långsammare > nedtrappning av den samlade utgivningen av utsläppsrätter än > kommissionen föreslagit. Kommissionens förslag skulle ha inneburit att > den sista utsläppsrätten skulle ha getts ut 2040. Exakt hur > utgivningsmönstret har ändrats med den nya uppgörelsen framgår inte av > de pressmeddelanden m m som kommit ut, men min tolkning är att basen > för den årliga nedtrappningen kommer att ändras till ett lägre värde, > samtidigt som den procentsats (den linjära reduktionsfaktorn, LRF) som > nedtrappningen baseras på stegvis höjs (från kommissionens 4,2 till 4,3 > och 4,4). Min bild är att effekten av detta blir att utgivningen av nya > utsläppsrätter kommer att trappas ned enligt en flackare bana än > kommissionens och upphöra först 2050. Med den nya lösningen blir > samtidigt den totala återstående utgivningen av utsläppsrätter ca 3 > miljarder större än med kommissionens förslag. Huvuddelen av denna > differens inträffar efter 2030. OBS - detta är tills vidare en > spekulation från min sida. > > Hälsningar > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [3] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: