From magnus at nilssonproduktion.se Mon Sep 13 13:13:19 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 13 Sep 2021 13:13:19 +0200 Subject: [flygochklimat] Flyget i EUs klimatpaket Message-ID: <64ab5e6bc8382d1aa9f28fbbe4ab1f0c@nilssonproduktion.se> 14 juli presenterade EU-kommissionen det gigantiska lagstiftningspaket som ska säkra att de mål som tidigare fastslagits i EUs nya klimatlag uppnås. Bifogar en sammanställning över de delar av paketet som jag hittat och som har betydelse för flygets framtida utsläpp. Om någon hittat något ytterligare eller, till äventyrs, hittar något som blivit fel i min PM, så är kommentarer välkomna. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 210913 Flyget i Fit for 55.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 33850 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Sep 15 18:55:36 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 15 Sep 2021 18:55:36 +0200 Subject: [flygochklimat] Flyget i EUs klimatpaket In-Reply-To: <64ab5e6bc8382d1aa9f28fbbe4ab1f0c@nilssonproduktion.se> References: <64ab5e6bc8382d1aa9f28fbbe4ab1f0c@nilssonproduktion.se> Message-ID: Jag har själv hittat några förargliga fel i den sammanställning om effekter på flyget av EU-kommissionens "Fit for 55"-paket som jag skickade ut till er i förrgår. Bifogar en korrigerad version där ni kan se vad jag ändrat. Tacksam om ni kastar den förra versionen. Synpunkter välkomnas. Hälsningar Magnus 13.09.2021 13:13 skrev magnus at nilssonproduktion.se: > 14 juli presenterade EU-kommissionen det gigantiska lagstiftningspaket > som ska säkra att de mål som tidigare fastslagits i EUs nya klimatlag > uppnås. > > Bifogar en sammanställning över de delar av paketet som jag hittat och > som har betydelse för flygets framtida utsläpp. > > Om någon hittat något ytterligare eller, till äventyrs, hittar något > som blivit fel i min PM, så är kommentarer välkomna. > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [3] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 210913 Flyget i Fit for 55, korrigerad 210915.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 36457 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From otero at kth.se Mon Sep 27 14:06:07 2021 From: otero at kth.se (Evelyn Otero Sola) Date: Mon, 27 Sep 2021 12:06:07 +0000 Subject: [flygochklimat] Ny artikel: "Case study on the environmental impact and efficiency of travel" Message-ID: <7317182d4b754a468e0a097db6d7218f@kth.se> Hej! Vår artikel "Case study on the environmental impact and efficiency of travel" blev publicerad förra veckan och jag tyckte att det kunde vara intressant att dela den med er. Dessutom passar ämnet perfekt med den senaste artikeln vi fick från Jonas Åkerman. Här kommer en direkt länk och abstract: https://rdcu.be/cyjri Hälsningar, Evelyn Abstract Traveling and possible impact on climate and environment are currently under intense debate, and air travel in particular is often in question due to the use of fossil fuels. Electric propulsion has therefore become very popular but the energy sources for electricity generation should as well be taken into consideration. On the other hand, the social aspect of traveling is usually forgotten and should be also included for a complete sustainability analysis. In this study, the business trip from Stockholm to Bordeaux experienced by airplane and train is analyzed. Though the journey by airplane generated six and a half times more CO2 emissions than the journey by train on a per-passenger basis, this latter resulted in a 35-h journey compared to seven, and a cost up to eight and a half times more expensive than the airplane. The trip is defined as an optimization problem with focus on environmental, economic, and social impact to define acceptable trade-offs. The critical criteria for transportation mode choice were identified as the environment, time and comfort, and a value model for business travel mode optimization is proposed, integrating as well a personal value. ----------------------------------------------------------------------------- Evelyn Otero Sola Assistant Professor in Aeronautical Engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/en/csa/ CSA project: https://www.kth.se/csa/projekt/trevol-1.975050 Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ----------------------------------------------------------------------------- -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: