From magnus at nilssonproduktion.se Tue Oct 5 13:42:35 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 05 Oct 2021 13:42:35 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?IATA_antar_m=C3=A5ls=C3=A4ttning_om_ne?= =?utf-8?q?ttonollutsl=C3=A4pp_2050_=28som_reaktion_p=C3=A5_EU-kommissione?= =?utf-8?b?bnMgZsO2cnNsYWc/KQ==?= Message-ID: <3214e18319b916920cdecd813b7e6ef4@nilssonproduktion.se> https://www.iata.org/contentassets/dcd25da635cd4c3697b5d0d8ae32e159/iata-agm-resolution-on-net-zero-carbon-emissions.pdf?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=5021eee810-EMAIL_CAMPAIGN_2021_10_05_04_59&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-5021eee810-189710081 I dagarna (3-5/10) håller flygbranschens globala samarbetsorganisation IATA sitt årsmöte. Under gårdagen antog organisationen ett nytt långsiktigt klimatmål om att det globala flyget ska uppnå _"net zero carbon emissions by 2050"_, vilket måste sägas vara ett rejält kliv framåt jämfört med hittillsvarande ståndpunkt om en halvering av nettoutsläppen 2005-2050. Den resolution som antogs innehåller samtidigt ett par rejäla sparkar mot EU-kommissionens förslag till a/ ändrade regler för utsläppshandeln, b/ hantering av relationen EUs utsläppshandel/flygets globala utsläppskompensationssystem CORSIA, samt c/ införande av minimiskatt på flygbränslen. IATA skriver i reslutionen att man vill att utsläppsproblemen ska hanteras _"through a global approach with coordinated policies, rather than a patchwork of regional, national, or local measures"_, en inte särskilt otydlig markering att man motsätter sig att EU fortsätter att inkludera flyget i utsläppshandeln. IATA uppmanar dessutom regeringarna att enas om samma långsiktiga mål som IATA (=_"__net zero carbon emissions by 2050"_), och efterlyser _"__a coherent and coordinated policy framework"_ som _"does not rely on cost-ineffective instruments /.../ such as ticket and carbon taxes"_, en inte särskilt otydlig anspelning på kommissionens förslag om en minimiskatt på flygbränsle. I resolutionen hittar jag ingen anspelning på kommissionens förslag om kvotplikt för förnybart flygbränsle eller om tankningsskyldighet vid avgångsflygplatsen, den senare åtgärden antagligen avgörande för att EU-länderna ska kunna ta ut mer än helt marginell skatt på flygbränsle. IATAs resolution ska ses i ljuset av att man inom ICAO arbetar med att ta fram en _"long-term strategy"_ som ska hanteras vid organisationens generalförsamling om ett år. När IATA nu sätter upp målet _"net zero carbon emissions by 2050"_ så talar nog det mesta för att detta även kommer att bli den långsiktiga strategi som kommer att antas av ICAO nästa år. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Oct 5 14:21:39 2021 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 5 Oct 2021 12:21:39 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?IATA_antar_m=C3=A5ls=C3=A4ttning_om_ne?= =?utf-8?q?ttonollutsl=C3=A4pp_2050_=28som_reaktion_p=C3=A5_EU-kommissione?= =?utf-8?b?bnMgZsO2cnNsYWc/KQ==?= In-Reply-To: <3214e18319b916920cdecd813b7e6ef4@nilssonproduktion.se> References: <3214e18319b916920cdecd813b7e6ef4@nilssonproduktion.se> Message-ID: <580b024bb79e444b97d3e4fb03d3b6df@folkhalsomyndigheten.se> Hej! I mina och mångas ögon är tyvärr net zero 2050 inte så intressant. De borde sätta upp tydliga ambitiösa etappmål till 2030. Men bekvämast och lättast att komma undan är om man sätter ett mål 30 år fram i tiden. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 5 oktober 2021 13:43 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] IATA antar målsättning om nettonollutsläpp 2050 (som reaktion på EU-kommissionens förslag?) https://www.iata.org/contentassets/dcd25da635cd4c3697b5d0d8ae32e159/iata-agm-resolution-on-net-zero-carbon-emissions.pdf?utm_source=POLITICO.EU&utm_campaign=5021eee810-EMAIL_CAMPAIGN_2021_10_05_04_59&utm_medium=email&utm_term=0_10959edeb5-5021eee810-189710081 I dagarna (3-5/10) håller flygbranschens globala samarbetsorganisation IATA sitt årsmöte. Under gårdagen antog organisationen ett nytt långsiktigt klimatmål om att det globala flyget ska uppnå "net zero carbon emissions by 2050", vilket måste sägas vara ett rejält kliv framåt jämfört med hittillsvarande ståndpunkt om en halvering av nettoutsläppen 2005-2050. Den resolution som antogs innehåller samtidigt ett par rejäla sparkar mot EU-kommissionens förslag till a/ ändrade regler för utsläppshandeln, b/ hantering av relationen EUs utsläppshandel/flygets globala utsläppskompensationssystem CORSIA, samt c/ införande av minimiskatt på flygbränslen. IATA skriver i reslutionen att man vill att utsläppsproblemen ska hanteras "through a global approach with coordinated policies, rather than a patchwork of regional, national, or local measures", en inte särskilt otydlig markering att man motsätter sig att EU fortsätter att inkludera flyget i utsläppshandeln. IATA uppmanar dessutom regeringarna att enas om samma långsiktiga mål som IATA (="net zero carbon emissions by 2050"), och efterlyser "a coherent and coordinated policy framework" som "does not rely on cost-ineffective instruments /.../ such as ticket and carbon taxes", en inte särskilt otydlig anspelning på kommissionens förslag om en minimiskatt på flygbränsle. I resolutionen hittar jag ingen anspelning på kommissionens förslag om kvotplikt för förnybart flygbränsle eller om tankningsskyldighet vid avgångsflygplatsen, den senare åtgärden antagligen avgörande för att EU-länderna ska kunna ta ut mer än helt marginell skatt på flygbränsle. IATAs resolution ska ses i ljuset av att man inom ICAO arbetar med att ta fram en "long-term strategy" som ska hanteras vid organisationens generalförsamling om ett år. När IATA nu sätter upp målet "net zero carbon emissions by 2050" så talar nog det mesta för att detta även kommer att bli den långsiktiga strategi som kommer att antas av ICAO nästa år. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Oct 13 10:57:00 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 13 Oct 2021 10:57:00 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= Message-ID: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs klimatkonvention. T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina NDCer. En kortare "briefing finns här [1]. Hela rapporten här [2]. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [3] www.context.nu [4] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [5] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/10/Briefing-paper-NDCs-legal-advice-Aviation-Shipping-Final-2021-2.pdf [2] https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/10/Re-Aviation-Shipping-NDC-UPDATED-Legal-Advice-Final-3-5-21-corr-1.pdf [3] http://www.nilssonproduktion.se [4] http://www.context.nu [5] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From nils.brown at scb.se Wed Oct 13 11:04:27 2021 From: nils.brown at scb.se (nils.brown at scb.se) Date: Wed, 13 Oct 2021 09:04:27 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= In-Reply-To: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> References: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> Message-ID: I detta sammanhang kan det vara av intresse för gruppmedlemmarna att OECD har nu tagit fram data om utsläpp från internationellt flyg här: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 OECD jobbar även med sådana data för sjöfart som väntas publiceras nästa år. Mvh, Nils SCB miljöräkenskaper Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 10:57 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs klimatkonvention. T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina NDCer. En kortare "briefing finns här. Hela rapporten här. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Oct 13 11:16:05 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 13 Oct 2021 11:16:05 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= In-Reply-To: References: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> Message-ID: Häftigt! Magnus 13.10.2021 11:04 skrev nils.brown at scb.se: > I detta sammanhang kan det vara av intresse för gruppmedlemmarna att > OECD har nu tagit fram data om utsläpp från internationellt flyg här: > > https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 [1] > > OECD jobbar även med sådana data för sjöfart som väntas publiceras > nästa år. > > Mvh, > > Nils > > SCB miljöräkenskaper > > Från: flygochklimat För > magnus at nilssonproduktion.se > Skickat: den 13 oktober 2021 10:57 > Till: flygochklimat at lists.chalmers.se > Ämne: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och > sjöfart av Parisavtalet? > > De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i > förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart > inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa > utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined > Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med > övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs > klimatkonvention. > > T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en > jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp > absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig > till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina > NDCer. > > En kortare "briefing finns här [2]. > > Hela rapporten här [3]. > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [4] www.context.nu [5] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [6] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på > universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i > sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets > klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och > alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, > statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke > eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, > beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: > jorgen.larsson at chalmers.se Links: ------ [1] https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 [2] https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/10/Briefing-paper-NDCs-legal-advice-Aviation-Shipping-Final-2021-2.pdf [3] https://www.transportenvironment.org/wp-content/uploads/2021/10/Re-Aviation-Shipping-NDC-UPDATED-Legal-Advice-Final-3-5-21-corr-1.pdf [4] http://www.nilssonproduktion.se [5] http://www.context.nu [6] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From Henrik.Petterson at trafa.se Wed Oct 13 12:10:07 2021 From: Henrik.Petterson at trafa.se (Henrik Petterson) Date: Wed, 13 Oct 2021 10:10:07 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= In-Reply-To: References: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> Message-ID: Intressant! Viktigt att även utsläpp från internationella transporter ?territorialiseras? och beaktas i de nationella åtagandena. Tänker mig att risken för dubbelräkning av utsläpp kvarstår och behöver hanteras särskilt. Med vänlig hälsning Henrik Henrik Petterson Kvalificerad statistiker Rosenlundsgatan 54 118 63 STOCKHOLM Tel 010-414 4218 (vidarekopplat till mobil) Mobil 076 128 74 25 (sms) henrik.petterson at trafa.se www.trafa.se [1twitter 500x500] P Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande Vänligen notera att när du skickar e-post till oss så sparar vi vissa personuppgifter. Vi värnar din integritet och information om hur vi hanterar personuppgifter hittar du här. Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 11:16 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? Häftigt! Magnus 13.10.2021 11:04 skrev nils.brown at scb.se: I detta sammanhang kan det vara av intresse för gruppmedlemmarna att OECD har nu tagit fram data om utsläpp från internationellt flyg här: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 OECD jobbar även med sådana data för sjöfart som väntas publiceras nästa år. Mvh, Nils SCB miljöräkenskaper Från: flygochklimat > För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 10:57 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs klimatkonvention. T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina NDCer. En kortare "briefing finns här. Hela rapporten här. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 4128 bytes Desc: image001.png URL: From nils.brown at scb.se Wed Oct 13 12:37:04 2021 From: nils.brown at scb.se (nils.brown at scb.se) Date: Wed, 13 Oct 2021 10:37:04 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= In-Reply-To: References: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> Message-ID: <057661a23c304b75b4f114a0107b061f@scb.se> En intressant vinkel med OECD data är att man har varit noga med att inkludera indelningar beroende på: a. Startpunkt och slutpunkt för resa (inom respektive utanför territorium för land a) b. Ekonomisk residens för flygbolaget ð 8 indelningar totalt tror jag På så sätt så kan man få ut indelningar av intresse, t.ex. - Utsläpp på territorium, (inrikes flygresor) - Utsläpp från ett lands ekonmiska aktörer totalt (oberoende på var utsläppen skedde i relation till territorium) - M.m. Möjligtvis kan detta bidra till att undvika risken för dubbelräkning? Mvh, Nils Från: flygochklimat För Henrik Petterson Skickat: den 13 oktober 2021 12:10 Till: magnus at nilssonproduktion.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? Intressant! Viktigt att även utsläpp från internationella transporter ?territorialiseras? och beaktas i de nationella åtagandena. Tänker mig att risken för dubbelräkning av utsläpp kvarstår och behöver hanteras särskilt. Med vänlig hälsning Henrik Henrik Petterson Kvalificerad statistiker Rosenlundsgatan 54 118 63 STOCKHOLM Tel 010-414 4218 (vidarekopplat till mobil) Mobil 076 128 74 25 (sms) henrik.petterson at trafa.se www.trafa.se [1twitter 500x500] P Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande Vänligen notera att när du skickar e-post till oss så sparar vi vissa personuppgifter. Vi värnar din integritet och information om hur vi hanterar personuppgifter hittar du här. Från: flygochklimat > För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 11:16 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? Häftigt! Magnus 13.10.2021 11:04 skrev nils.brown at scb.se: I detta sammanhang kan det vara av intresse för gruppmedlemmarna att OECD har nu tagit fram data om utsläpp från internationellt flyg här: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 OECD jobbar även med sådana data för sjöfart som väntas publiceras nästa år. Mvh, Nils SCB miljöräkenskaper Från: flygochklimat > För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 10:57 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs klimatkonvention. T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina NDCer. En kortare "briefing finns här. Hela rapporten här. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 4128 bytes Desc: image001.png URL: From Henrik.Petterson at trafa.se Thu Oct 14 08:41:36 2021 From: Henrik.Petterson at trafa.se (Henrik Petterson) Date: Thu, 14 Oct 2021 06:41:36 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Omfattas_utsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_intern?= =?utf-8?q?ationellt_flyg_och_sj=C3=B6fart_av_Parisavtalet=3F?= In-Reply-To: <057661a23c304b75b4f114a0107b061f@scb.se> References: <01b331080146603981f9325732bc881f@nilssonproduktion.se> <057661a23c304b75b4f114a0107b061f@scb.se> Message-ID: Låter som tänkvärda förslag. Inom och utanför territorium behöver kunna särskiljas. Även den del som kommer från transporter i internationellt luftrum respektive på internationellt vatten, om den delen ska fördelas och hur. Utsläpp utifrån vem som äger flygplanet eller fartyget (ekonomisk residens) kan vara en annan relevant indelning, om sådan information finns tillgänglig. Med vänlig hälsning Henrik Från: nils.brown at scb.se Skickat: den 13 oktober 2021 12:37 Till: Henrik Petterson ; magnus at nilssonproduktion.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: SV: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? En intressant vinkel med OECD data är att man har varit noga med att inkludera indelningar beroende på: 1. Startpunkt och slutpunkt för resa (inom respektive utanför territorium för land a) 2. Ekonomisk residens för flygbolaget * 8 indelningar totalt tror jag På så sätt så kan man få ut indelningar av intresse, t.ex. * Utsläpp på territorium, (inrikes flygresor) * Utsläpp från ett lands ekonmiska aktörer totalt (oberoende på var utsläppen skedde i relation till territorium) * M.m. Möjligtvis kan detta bidra till att undvika risken för dubbelräkning? Mvh, Nils Från: flygochklimat > För Henrik Petterson Skickat: den 13 oktober 2021 12:10 Till: magnus at nilssonproduktion.se; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? Intressant! Viktigt att även utsläpp från internationella transporter ?territorialiseras? och beaktas i de nationella åtagandena. Tänker mig att risken för dubbelräkning av utsläpp kvarstår och behöver hanteras särskilt. Med vänlig hälsning Henrik Henrik Petterson Kvalificerad statistiker Rosenlundsgatan 54 118 63 STOCKHOLM Tel 010-414 4218 (vidarekopplat till mobil) Mobil 076 128 74 25 (sms) henrik.petterson at trafa.se www.trafa.se [1twitter 500x500] P Överväg miljöpåverkan innan du skriver ut detta e-postmeddelande Vänligen notera att när du skickar e-post till oss så sparar vi vissa personuppgifter. Vi värnar din integritet och information om hur vi hanterar personuppgifter hittar du här. Från: flygochklimat > För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 11:16 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? Häftigt! Magnus 13.10.2021 11:04 skrev nils.brown at scb.se: I detta sammanhang kan det vara av intresse för gruppmedlemmarna att OECD har nu tagit fram data om utsläpp från internationellt flyg här: https://stats.oecd.org/Index.aspx?DataSetCode=AIRTRANS_CO2 OECD jobbar även med sådana data för sjöfart som väntas publiceras nästa år. Mvh, Nils SCB miljöräkenskaper Från: flygochklimat > För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 13 oktober 2021 10:57 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Omfattas utsläpp från internationellt flyg och sjöfart av Parisavtalet? De få av oss som går och grubblar på sådant har nog levt i förvissningen om att utsläppen från internationellt flyg och sjöfart inte omfattas av Parisavtalet, vilket i sin tur leder till att dessa utsläpp inte ingår i de nationella åtaganden (NDC=Nationally Determined Contribution) de undertecknande stater (i Sveriges fall gemensamt med övriga EU-länder) med jämna mellanrum lämnar in till FNs klimatkonvention. T&E, Transport & Environment, miljölobbyisterna i Bryssel, har låtit en jurist titta på detta, och hon kommer till slutsatsen att dessa utsläpp absolut omfattas av Parisavtalet och att de länder som anslutit sig till avtalet därför, på ett eller annat sätt, måste ta med dem i sina NDCer. En kortare "briefing finns här. Hela rapporten här. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 4128 bytes Desc: image001.png URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Oct 15 12:52:50 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 15 Oct 2021 12:52:50 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?FN-chefen_kritiserar_ICAOs_och_IMOs_ar?= =?utf-8?q?bete_med_klimatfr=C3=A5gan?= Message-ID: I en, såvitt jag förstår, ganska ovanlig markering kritiserade FNs generalsekreterare Antonio Guterres igår vid en konferens, det arbete med klimatpåverkan från flyg och sjöfart som bedrivs inom de bägge FN-organen ICAO och IMO. Guterres hävdade att de insatser organisationerna hittills fått igång snarare motsvarar temperaturstegringar på 3 grader än målnivån i Parisavtalet på 1,5 grader. https://www.climatechangenews.com/2021/10/14/un-boss-calls-stronger-aviation-shipping-climate-goals-line-1-5c/?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=467edb310c-CPdaily14102021&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-467edb310c-110245885 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Oct 21 15:35:02 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Thu, 21 Oct 2021 13:35:02 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Scenarier_2050_f=C3=B6r_utsl=C3=A4pp_f?= =?utf-8?q?r=C3=A5n_svenska_befolkningens_flygande?= Message-ID: <87be39d33a3f45a1a6f9eaa7241501c9@chalmers.se> Vi har på uppdrag av Sveriges miljömålsberedning analyserat framtida konsumtionsbaserade utsläpp. En del i detta är utsläpp från befolkningens flygande. Vi har tagit fram scenarier baserat på olika klimatpolitiska inriktningar. Resultaten indikerar att flygutsläppen både kan öka och minska inom ramen för dagens territoriella klimatmålsscenario (grönt spann) , och att det beror på om resten av världen bara följer nuvarande trender/politik eller om en global klimatomställning genomförs. Mer om detta på sid 26 i bifogad rapport. Nedan finns en figur med scenariutfallen för just flyg. Därefter är en figur från sammanfattningen med totala konsumtionsbaserade utsläpp i de olika scenarierna. [cid:image001.png at 01D7C5CD.DC3E31B0] [cid:image002.png at 01D7C691.2D4D57C0] Mvh /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image001.png Type: image/png Size: 151441 bytes Desc: image001.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: image002.png Type: image/png Size: 71738 bytes Desc: image002.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Konsumtionsbaserade scenarier fo?r Sverige Larsson Morfeldt 2021.pdf Type: application/pdf Size: 11415002 bytes Desc: Konsumtionsbaserade scenarier fo?r Sverige Larsson Morfeldt 2021.pdf URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Oct 21 15:40:10 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 21 Oct 2021 13:40:10 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Om_m=F6jliga_konstruktioner_f=F6r?= =?iso-8859-1?q?_klimatm=E5l_f=F6r_utrikesflyget?= Message-ID: Sveriges miljömålsberedning arbetar nu med frågan om klimatmål för flyget. Det sker inom ramen för den pågående breda analysen av konsumtionens klimatpåverkan https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/kommittedirektiv/2020/10/dir.-2020110/. Det finns en rad experter som är knutna till utredningen, Jonas Åkerman (KTH) och jag är två av dem. Vi har just skickat in en sida med våra tankar om möjliga konstruktioner för klimatmål för utrikesflyget, se bifogad fil. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Till miljömålsberendningen om klimatmål för flyg Larsson och Åkerman 211020.pdf Type: application/pdf Size: 49476 bytes Desc: Till miljömålsberendningen om klimatmål för flyg Larsson och Åkerman 211020.pdf URL: