From magnus at nilssonproduktion.se Wed Nov 3 13:30:12 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 03 Nov 2021 13:30:12 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?UK_f=C3=B6resl=C3=A5r_internationellt_?= =?utf-8?q?upprop_om_nollutsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_flyget_205?= Message-ID: <690b99327a8103055f7eecfa1544dea1@nilssonproduktion.se> Om allt går i lås kommer ett internationellt upprop från ett (förhoppningsvis stort) antal länder med krav om någonting väldigt nära nollutsläpp från det internationella flyget 2050 att antas och offentliggöras nästa onsdag 10 november, mot slutet av klimatkonferensen i Glasgow. Förslaget, som tagits fram av Storbritannien, innehåller bl a krav om att man inom FNs luftfartsorganisation ska anta _"an ambitious long-term aspirational goal that is compatible with net zero global emissions by 2050"_. Dessutom antas de undertecknande länderna verka för att stärka och förlänga det befintliga utsläppskompensationssystemet CORSIA samt öka andelen Sustainable Aviation Fuels. Världens länder uppmanas dessutom att minska utsläppen från inrikestrafiken (det internationella samarbetet omfattar endast internationellt flyg, dvs flyg mellan två länder, men i stora länder som t ex USA kan över 40 procent av flygets utsläpp knytas till inrikestrafiken). Detta med _"aspirational goal"_ kopplar till den pågående diskussionen om att man vid nästa års kongress med FNs luftfartsorgan ICAO ska kunna lägga fast ett långsiktigt mål för att minska det internationella flyget. Ett utkast till dokumentet finns i en bilaga till bifogat dokument från EUs ministerråd där kommissionen informerar om det brittiska initiativet. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 211022 International-Aviation-Net-Zero-Coalition.pdf Type: application/pdf Size: 409361 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Wed Nov 3 13:37:28 2021 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Wed, 3 Nov 2021 12:37:28 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?UK_f=C3=B6resl=C3=A5r_internationellt_?= =?utf-8?q?upprop_om_nollutsl=C3=A4pp_fr=C3=A5n_flyget_205?= In-Reply-To: <690b99327a8103055f7eecfa1544dea1@nilssonproduktion.se> References: <690b99327a8103055f7eecfa1544dea1@nilssonproduktion.se> Message-ID: <1bc6a0af3bf74afaab5c27dfc5b6983b@folkhalsomyndigheten.se> Man kan fatta vilka beslut som helst till 2050, det betyder eller garanterar inte någonting egentligen. Vi ser hela tiden att det sätts massa mål som inte uppfylls. Mål om arbetslöshet, generationsmålet osv. ICAO lanserar detta för att det ska bli lugn och ro i flygdiskussionen de närmsta 10-20 åren och att det kan fortsätta som vanligt i några decennier till. Antar att de inte ens vill sätta några etappmål exv 2023, 2025, 2030 osv? Bekvämt. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 3 november 2021 13:30 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] UK föreslår internationellt upprop om nollutsläpp från flyget 205 Om allt går i lås kommer ett internationellt upprop från ett (förhoppningsvis stort) antal länder med krav om någonting väldigt nära nollutsläpp från det internationella flyget 2050 att antas och offentliggöras nästa onsdag 10 november, mot slutet av klimatkonferensen i Glasgow. Förslaget, som tagits fram av Storbritannien, innehåller bl a krav om att man inom FNs luftfartsorganisation ska anta "an ambitious long-term aspirational goal that is compatible with net zero global emissions by 2050". Dessutom antas de undertecknande länderna verka för att stärka och förlänga det befintliga utsläppskompensationssystemet CORSIA samt öka andelen Sustainable Aviation Fuels. Världens länder uppmanas dessutom att minska utsläppen från inrikestrafiken (det internationella samarbetet omfattar endast internationellt flyg, dvs flyg mellan två länder, men i stora länder som t ex USA kan över 40 procent av flygets utsläpp knytas till inrikestrafiken). Detta med "aspirational goal" kopplar till den pågående diskussionen om att man vid nästa års kongress med FNs luftfartsorgan ICAO ska kunna lägga fast ett långsiktigt mål för att minska det internationella flyget. Ett utkast till dokumentet finns i en bilaga till bifogat dokument från EUs ministerråd där kommissionen informerar om det brittiska initiativet. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Nov 9 11:35:14 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 09 Nov 2021 11:35:14 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Allt_st=C3=B6rre_del_av_flygtrafiken_s?= =?utf-8?q?ker_p=C3=A5_allt_h=C3=B6gre_h=C3=B6jder_-_bed=C3=B6ms_spara_myc?= =?utf-8?q?ket_br=C3=A4nsle_och_utsl=C3=A4pp?= Message-ID: Eurocontrol har publicerat några intressanta grafer som berättar hur flygtrafiken (med vilket i sammanhanget rimligen avses den trafik Eurocontrol hanterar) i allt högre utsträckning sker på allt högre höjder (se bilaga). Under september 1995 beställde 6 procent av flighterna en flyghöjd på över 35 000 fot), i september 2021 var andelen 40 procent. Bakom finns ett antal administrativa och tekniska förändringar, men en konsekvens av är att den specifika bränsleförbrukningen (och därmed de specifika koldioxidutsläppen) har fallit. Denna effekt kan beräknas och beskrivas på olika sätt - Eurocontrol anger att förändringen minskat bränsleförbrukningen med 300 000 ton per år, vilket motsvarar en minskning av koldioxidutsläppen med 1 miljon ton (vilket i sin tur motsvarar 1-1,5 procent av de totala utsläppen från luftfarten inom Eurocontrol-området (ung. Europa exkl Ryssland och Belarus, plus Israel, Marocko och Turkiet). Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 211109 Eurocotrol om ökad andel flygningar på högre höjder.pdf Type: application/pdf Size: 339148 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From otero at kth.se Tue Nov 9 12:52:57 2021 From: otero at kth.se (Evelyn Otero Sola) Date: Tue, 9 Nov 2021 11:52:57 +0000 Subject: [flygochklimat] =?windows-1252?q?Allt_st=F6rre_del_av_flygtrafik?= =?windows-1252?q?en_sker_p=E5_allt_h=F6gre_h=F6jder_-_bed=F6ms_spara_myck?= =?windows-1252?q?et_br=E4nsle_och_utsl=E4pp?= In-Reply-To: References: Message-ID: Hej Magnus, Tack för ett intressant dokument! Det är ju mest ekonomiskt och därför mer miljövänligt att flyga högre gällande CO2 (3.15t/t bränsle) och kanske NOx utsläpp, eftersom det finns mindre luftmotstånd. Men problemet gäller då (som vi vet) non-CO2 utsläpp och "contrails" vid högre höjd, så när de säger att det är mer miljövänligt kan det vara inte helt rätt. Mvh, Evelyn ----------------------------------------------------------------------------- Dr. Evelyn Otero Sola Assistant Professor in Aeronautical Engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/en/csa/ CSA project: https://www.kth.se/csa/projekt/trevol-1.975050 Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ----------------------------------------------------------------------------- ________________________________ From: flygochklimat on behalf of magnus at nilssonproduktion.se Sent: Tuesday, November 9, 2021 11:35:14 AM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Allt större del av flygtrafiken sker på allt högre höjder - bedöms spara mycket bränsle och utsläpp Eurocontrol har publicerat några intressanta grafer som berättar hur flygtrafiken (med vilket i sammanhanget rimligen avses den trafik Eurocontrol hanterar) i allt högre utsträckning sker på allt högre höjder (se bilaga). Under september 1995 beställde 6 procent av flighterna en flyghöjd på över 35 000 fot), i september 2021 var andelen 40 procent. Bakom finns ett antal administrativa och tekniska förändringar, men en konsekvens av är att den specifika bränsleförbrukningen (och därmed de specifika koldioxidutsläppen) har fallit. Denna effekt kan beräknas och beskrivas på olika sätt - Eurocontrol anger att förändringen minskat bränsleförbrukningen med 300 000 ton per år, vilket motsvarar en minskning av koldioxidutsläppen med 1 miljon ton (vilket i sin tur motsvarar 1-1,5 procent av de totala utsläppen från luftfarten inom Eurocontrol-området (ung. Europa exkl Ryssland och Belarus, plus Israel, Marocko och Turkiet). Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From aksbio at kth.se Tue Nov 9 13:45:38 2021 From: aksbio at kth.se (=?utf-8?B?QWtzZWwgQmnDuHJuLUhhbnNlbg==?=) Date: Tue, 9 Nov 2021 12:45:38 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Ny_artikel_om_akademiskt_flygande_och_?= =?utf-8?q?visualisering_av_resedata_p=C3=A5_KTH?= References: <49ea1c5a-27bd-40b2-80f1-4bcdec56c109@Spark> Message-ID: <93155f5e-4cb8-42b5-8b68-c4878fee919a@Spark> Hej! Vi publicerade precis en artikel om akademiskt flygande som kan vara av intresse för listan. Artikeln presenterar en analys av hur man kan arbeta med att synliggöra CO2-utsläpp från tjänsteresor med flyg på ett universitet (KTH) och vilka utmaningar som finns i det utrymmet för att komma åt samt presentera data som kan ge kraft till arbetet med att reducera utsläppen och nå uppställda klimatmål på KTH. Artikeln kan hittas online här: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/21/12206 Här går det att hitta mer information om vårt forskningsprojekt som ligger bakom arbetet "FLIGHT: Decreased CO2-emissions in flight-intensive organisations: from data to practice" Titel: "Exploring the Problem Space of CO2 Emission Reductions from Academic Flying? Abstract: CO2 emissions from aviation have been predicted to increase over the coming decades. Within the academic world, flying is often perceived to be a necessary prerequisite to being a suc- cessful researcher. Many Swedish universities have ambitious climate goals, but are simultaneously among the top emitters in the public sector. Reaching stated climate goals could feasibly be met through a combination of measures, including decreased flying. One way to address the challenge is to support behavioural interventions with the help of interactive visualizations of CO2 emissions from flying. Those few examples that exist in the research literature are generally directed towards management and are less applicable to universities, given the large autonomy researchers enjoy and their discretionary control of research project funds. This paper uses a design-oriented research approach to present an analysis of the problem space at the intersection of interactive visualizations using air travel data to reduce CO2 emissions from business air travel at our own university, KTH Royal Institute of Technology. Through a number of design experiments, evaluations and investi- gations, we have unearthed needs, challenges and opportunities for the creation of visualization tools to support more sustainable travel practices at universities and in other knowledge-intensive organisations. Keywords: academic flying; sustainability; visualization; carbon emissions; behaviour change; human?computer interaction Biørn-Hansen, A., Pargman, D., Eriksson, E., Romero, M., Laaksolahti, J., and Robért, M. 2021. Exploring the Problem Space of CO2 Emission Reductions from Academic Flying. Sustainability 13, 21, 12206. Allt gott! Aksel Aksel Biørn-Hansen Ph.D. Student Media Technology and Interaction Design (MID) KTH Royal Institute of Technology +46 (0) 70-058 16 54 aksbio at kth.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Wed Nov 10 14:31:41 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Wed, 10 Nov 2021 13:31:41 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Tips=3A_Mobilitetsforum_p=C3=A5_RISE?= Message-ID: Detta kanske kan vara av intresse för gruppen? Åtminstone en talare specifikt inriktad på flyg. Mobilitetsforum på RISE Ökad elektrifiering är en av de största trenderna som just nu stöper om hela transportindustrin när vi nu ställer om till en mer hållbar framtid. Den 17 november välkomnar vi er till Mobilitetsforum på RISE och årets tema elektrifiering av transportsamhället. Vi kan lova en spännande eftermiddag där vi ger en överblick över den snabba förändringstakt som just nu sker inom elektrifiering av transportindustrin. Med nedslag inom fordonsindustrin, flyget och även sjöfarten kommer vi ge en bred bild av vad som nu sker, samt en framtidsutsikt. https://www.ri.se/sv/mobilitetsforum?fbclid=IwAR23V6sArsSNqET7zsQcCGYXCQ8WPtlcvFbJ1PIZPNIHlmWjxVHOeI2Bsxg&utm_campaign=event&utm_content=carousel&utm_medium=paid_social&utm_term=mobilitetsforum Med vänlig hälsning, Anneli ________________________________________ Anneli Kamb Doctoral student KTH Royal Institute of Technology Stockholm, Sweden School of Architecture and the Built Environment Department of Sustainable Development, Environmental Science and Engineering (SEED) Division of Strategic Sustainability Studies Online tools: https://flightemissionmap.org https://www.klimatsmartsemester.se https://travelandclimate.org Recent publications: Åkerman, J., Kamb, A., Larsson, J., & Nässén, J. (2021). Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 99, 103010. Kamb, A., Lundberg, E., Larsson, J., & Nilsson, J. (2020). Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior. Journal of Sustainable Tourism, 1-18. Larsson, J., Kamb, A., Nässén, J., & Åkerman, J. (2018). Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents methodological development and application for Sweden. Environmental Impact Assessment Review, 72, 137-144. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Nov 25 09:07:16 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Thu, 25 Nov 2021 08:07:16 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?N=C3=A4tverk_f=C3=B6r_klimatsmarta_res?= =?utf-8?q?or_=26_m=C3=B6te_om_tj=C3=A4nsteresande_med_flyg?= Message-ID: Jag driver tillsammans med några andra ett nätverk för klimatsmarta resor där forskare, myndigheter, turistaktörer m.fl. samverkar. Nätverket har bl.a. initierat www.klimatsmartsemester.se Vi har digitala seminarier några gånger per år. Om du vill få inbjudningar så maila mig om det: jorgen.larsson at chalmers.se Temat för nästa seminarium är tjänsteresande med fokus på flyg. Vi har två spännande inslag: * Fredrik Högberg, miljösamordnare vid Göteborgs universitet: Koldioxidbudget, klimatfond & tjänsteresor vid Göteborgs universitet * Daniel Pargman, KTH, projektledare för forskningsprojektet Minskade CO2-utsla?pp i flygintensiva organisationer?: Hur mycket får forskare flyga? Om KTHs mål, ambitioner och förhoppningar. Tid: 19 jan, 13.30 ? 15.00 /Jörgen Mvh Jörgen ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jörgen Larsson. Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent popular output: * Konsumtionsbaserade scenarier för Sverige - underlag för klimatmål * Om att kunna välja förkortad arbetstid * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org * E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. Recent academic output: * Low-carbon senarios for long-distance travel 2060 * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Public support for aviation policy measures in Sweden * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From lisa.jacobson at futureearth.org Thu Nov 25 11:36:23 2021 From: lisa.jacobson at futureearth.org (Lisa Jacobson) Date: Thu, 25 Nov 2021 11:36:23 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?b?dGrDpG5zdCBmw7ZyIGF0dCBmw7ZsamEgdXBw?= =?utf-8?q?_reseutsl=C3=A4pp_p=C3=A5_arbetsplatsen=3F?= In-Reply-To: References: Message-ID: <9A754105-A5F2-48B9-817C-F70D2A606CA1@futureearth.org> Hej! Jag arbetar på sekretariatet för det globala forskningsnätverket Future Earth, och vi har tidigare följt upp våra resor med Tyndall Travel Tracker. Nu verkar inte den tjänsten fungera längre tyvärr. Är det någon av er som känner till en liknande tjänst där man kan beräkna utsläppen för en arbetsplats resor, och sätta mål för att minska utsläppen? Vänliga hälsningar Lisa Jacobson Future Earth, Global Hub Sweden From pargman at kth.se Thu Nov 25 13:31:22 2021 From: pargman at kth.se (Daniel Pargman) Date: Thu, 25 Nov 2021 13:31:22 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?b?dGrDpG5zdCBmw7ZyIGF0dCBmw7ZsamEgdXBw?= =?utf-8?q?_reseutsl=C3=A4pp_p=C3=A5_arbetsplatsen=3F?= In-Reply-To: <9A754105-A5F2-48B9-817C-F70D2A606CA1@futureearth.org> References: <9A754105-A5F2-48B9-817C-F70D2A606CA1@futureearth.org> Message-ID: Hej Lisa. Stockholm Environment Institute jobbar med inspiration från Tyndall med att ta fram eller vidareutveckla en liknande tjänst, du kan läsa mer om detta på projektets hemsida, TR2AIL . Projektets fulla namn är "Tracking, Reflecting and Reducing Air Travel? och här är en kort projektbeskrivning: The Tracking, Reflecting and Reducing Air Travel: A pathway to more sustainable travel behaviour (TR2AIL) project aims at developing a prototype tool to support more sustainable decision-making around air travel Saken är den att den som var projektansvarig, Georgia Savvidou, gick vidare och blev doktorand på Chalmers, så jag vet inte vad status för projektet/verktyget är i nuläget. På hemsidan står det att projektet löpte mellan 2019 och 2020 men står också att projektets status är ?active?. Du hittar i vilket fall lätt Georgias mailadress och kan fråga henne själv. Lycka till! Hälsningar Daniel Pargman _____________________ Ph.D., Senior Lecturer (associate professor) Media Technology and Interaction Design KTH Royal Inst. of Technology, Stockholm, Sweden pargman at kth.se http://danielpargman.blogspot.com Recent publications: - Biørn-Hansen, Pargman et al. (2021). Exploring the Problem Space of CO2 Emission Reductions from Academic Flying. Sustainability (pdf ). - Hansson, Pargman & Pargman (2021). A Decade of Sustainable HCI: Connecting SHCI to the Sustainable Development Goals. CHI?21 (pdf ) - Bendor, Eriksson & Pargman (2021). Looking backward to the future: On past-facing approaches to futuring. Futures (pdf ). PI for research projects: - "Decreased CO2-emissions in flight-intensive organisations : from data to practice? (2019-2022). - "From Homo Sapiens to Homo Colossus : Visualising our energy footprint? (2020-2022) - "Beyond the event horizon : tools to explore local energy transformations? (2020-2022). > 25 nov. 2021 kl. 11:36 skrev Lisa Jacobson : > > Hej! Jag arbetar på sekretariatet för det globala forskningsnätverket Future Earth, och vi har tidigare följt upp våra resor med Tyndall Travel Tracker. Nu verkar inte den tjänsten fungera längre tyvärr. Är det någon av er som känner till en liknande tjänst där man kan beräkna utsläppen för en arbetsplats resor, och sätta mål för att minska utsläppen? > Vänliga hälsningar > Lisa Jacobson > Future Earth, Global Hub Sweden > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: