From jorgen.larsson at chalmers.se Mon May 3 09:56:53 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?Windows-1252?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Mon, 3 May 2021 07:56:53 +0000 Subject: [flygochklimat] =?windows-1252?q?DN_debatt_=94Marknadsf=F6r_inte?= =?windows-1252?q?_Sverige_till_turister_som_m=E5ste_flyga_l=E5ngt=94?= Message-ID: Igår publicerades vår artikel på DN debatt. Det var Anders Roth på IVL som var huvudsaklig författare. https://www.dn.se/debatt/marknadsfor-inte-sverige-till-turister-som-maste-flyga-langt/ Här är slutklämmen: Vi undertecknare, verksamma inom Nätverket Klimatsmart semester, vill därför att regeringen ger Visit Sweden i uppdrag att fokusera sin marknadsföring till länder i närområdet så att Sverige därigenom på riktigt ska kunna bli världens mest hållbara destination. Visit Sweden kan med fördel följa exempel från Turistrådet i Västsverige som har fokus på närmarknader i Europa, och på inhemska turister, just för att minska klimatbelastningen från resorna. Självklart ska vi vara välkomnande för alla som vill besöka oss oavsett varifrån de kommer, men fokus i marknadsföringen behöver ändras. Med tanke på att vi svenskar också behöver minska vårt semesterflygande finns det nu ett läge att stärka de organisationer och verksamheter som arbetar för en hållbar turism på hemmaplan, så att fler svenskar finner det attraktivt att semestra i Sverige även efter pandemin. Här har Visit Sweden redan fått ett uppdrag att marknadsföra Sverige även för svenskarna. Det uppdraget behöver nu kompletteras. Om ni blir nyfikna på Nätverket Klimatsmart semester så är det en grupp med forskare, offentliga tjänstemän, och andra som träffas 4 gånger per år. Nätverket står bl a bakom www.klimatsmartsemester.se. Mötena har tidigare varit fysiska och i Göteborg, men senaste året naturligtvis digitalt. Om du är intresserad av att vara med i nätverket och få inbjudningar så maila mig. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Mon May 3 15:42:03 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Mon, 3 May 2021 13:42:03 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Storbritannien_inkluderar_interna?= =?iso-8859-1?q?tionell_flyg_och_sj=F6fart_i_sitt_netto-noll_m=E5l?= Message-ID: UK enshrines new target in law to slash emissions by 78% by 2035 - GOV.UK (www.gov.uk) Sector-summary-Aviation.pdf (theccc.org.uk) https://www.theccc.org.uk/wp-content/uploads/2020/12/The-Sixth-Carbon-Budget-The-UKs-path-to-Net-Zero.pdf (sid 418-419 särskilt) /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue May 4 11:04:40 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 04 May 2021 11:04:40 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Kommissionen_f=C3=B6rbereder_krav_p?= =?utf-8?q?=C3=A5_2_=25_f=C3=B6rnybart_i_allt_flygbr=C3=A4nsle_2025?= Message-ID: <1d6429b65881ee81339e55542b343579@nilssonproduktion.se> https://www.greenairnews.com/?p=1015 I samband med ett webinarium förra veckan indikerade EU-kommissionen (transortkommissionären Adina-Ioana V?lean samt Filip Cornelis, director of Aviation) vad man sannolikt redan före sommaren kommer att föreslå beträffande krav om obligatorisk inblandning av förnybara flygbränslen (Sustainable Aviation Fuels, SAF): - Inblandningskravet kommer (liksom den svenska reduktionsplikt som börjar gälla även för flygbränslen 1 juli) att riktas mot drivmedelsbolagen, inte flygbolagen. - Kravet kommer att gälla allt flygbränsle som tankas vid flygplatser inom EES, vilket betyder att alla flygningar från flygplatser inom EES kommer att beröras - inte bara flygningar inom EES. - 2025 blir kravet sannolikt 2 % inblandning (oklart om procentsatsen baseras på energiinnehåll eller volym). Till 2050 räknar man med att skärpa kravet till 60 %. - Kommissionen talar mera om elektrobränslen än om biodrivmedel. - Genom den obligatoriska inblandningen kommer alla flygbolag som bedriver internationell trafik till/från EES-länder att få mildare kompensationskrav om/när det globala utsläppskompensationssystemet CORSIA börjar ställa sådana krav. - I vilken mån inblandningskravet kan uppfyllas virtuellt", dvs genom att drivmedelsbolagen köper inblandning som ägt rum någon annanstans tycks inte ha klarats ut. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue May 18 09:57:37 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 18 May 2021 09:57:37 +0200 Subject: [flygochklimat] Eurocotrol och EASA ger ut nyhetsbrev om flygets klimatanpassning Message-ID: Eurocontrol, som ansvarar för flygledningen inom Europa (och inte är ett EU-organ, totalt 43 medlemsländer), och EASA, EUs flygsäkerhetsmyndighet, har börjat ge ut ett utmärkt nyhetsbrev kring flygets klimatomställning. Idag kom andra, mycket matnyttiga numret: https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2021-05/eurocontrol-aviation-sustainability-briefing-issue-2.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From otero at kth.se Wed May 19 15:35:39 2021 From: otero at kth.se (Evelyn Otero Sola) Date: Wed, 19 May 2021 13:35:39 +0000 Subject: [flygochklimat] Eurocotrol och EASA ger ut nyhetsbrev om flygets klimatanpassning In-Reply-To: References: Message-ID: <5341e7bea4b64e2bb56cf1abe9fdd542@kth.se> Hej Magnus, Jag håller med! Mycket intressant och direkt länkad till min forskning. Tack så mycket! Evelyn ----------------------------------------------------------------------------- Evelyn Otero Sola Assistant Professor in Aeronautical Engineering Vice-Director of the Centre for Sustainable Aviation (CSA) https://www.kth.se/en/csa/ CSA project: https://www.kth.se/csa/projekt/trevol-1.975050 Department of Engineering Mechanics Royal Institute of Technology (KTH) SE-100 44, Stockholm, Sweden +46 76-582 98 75 ----------------------------------------------------------------------------- ________________________________ From: flygochklimat on behalf of magnus at nilssonproduktion.se Sent: Tuesday, May 18, 2021 9:57:37 AM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Eurocotrol och EASA ger ut nyhetsbrev om flygets klimatanpassning Eurocontrol, som ansvarar för flygledningen inom Europa (och inte är ett EU-organ, totalt 43 medlemsländer), och EASA, EUs flygsäkerhetsmyndighet, har börjat ge ut ett utmärkt nyhetsbrev kring flygets klimatomställning. Idag kom andra, mycket matnyttiga numret: https://www.eurocontrol.int/sites/default/files/2021-05/eurocontrol-aviation-sustainability-briefing-issue-2.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: