From magnus at nilssonproduktion.se Tue Mar 2 10:30:30 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 02 Mar 2021 10:30:30 +0100 Subject: [flygochklimat] Handel med CORSIA-krediter har startat Message-ID: Formellt började den internationella luftfartens globala klimatkompensationssystem Corsia att fungera vid årsskiftet. Systemet går i korthet ut på att flygbolagen måste köpa kompensationsåtgärder om koldioxidutsläppen från den trafik som omfattas blir högre än motsvarande utsläpp var 2019. ICAO, FNs luftfartsorgan, har godkänt krediter från sex kompensationsprogram, och nu börjar dessa krediter dyka upp på värdepappersmarknaden. I nyhetsbrevet Carbon Pulse publiceras följande marknadsöversikt med priser från tre aktörer. Priset på en Corsia-kredit är alltså för närvarande ca 1,5 dollar per ton, vilket motsvarar 1,25 euro per ton, att jämföras med priset inom EUs utsläppshandel som f n ligger på 37-38 euro per ton. Att priserna är så extremt låga indikerar antagligen att det i grunden inte finns någon efterfrågan från flygbranschen på krediterna, utan att priset beror på efterfrågan från annat än Corsia (antagligen finns det även en viss spekulation inbakad i priset. Att Corsia-krediterna är legitimerade av ett FN-organ, verkar innebära att de är på väg att bli normerande, dvs krediter genererade inom ett Corsia-godkänt kompensationsprogram är mera attraktiva än andra krediter och är därför attraktiva även utanför Corsia. Xpansiv GEO Spot marknadsförs som en generell offsetting, vars trovärdighet dock knyts till ICAO och Corsia. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 28b846a0.png Type: image/png Size: 30587 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Mar 11 11:13:32 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 11 Mar 2021 11:13:32 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Milj=C3=B6organisationer_g=C3=A5r_ihop?= =?utf-8?q?_med_Ryanair_och_Easyjet_m_fl_och_kr=C3=A4ver_helt=C3=A4ckande_?= =?utf-8?q?krav_om_inblandning_av_f=C3=B6rnybart?= Message-ID: I ett brev till EU-kommissionen (bifogas) kräver några miljöorganisationer (bl a Transport & Environment) ihop med några av lågprisjättarna (Ryanair, Easyjet, Wizzair) att det kommande kravet om obligatorisk inblandning av förnybart flygbränsle ska vara heltäckande, dvs gälla vid all tankning av flygbränsle inom unionen. Bakgrunden är, om jag förstått rätt, att bl a den nederländska regeringen förespråkat att inblandningskravet enbart ska gälla flyg inom EES - jag är inte klar över motiven bakom. En fråga är om och i så fall hur länge den snart beslutade svenska reduktionsplikten för flygfotogen kommer att överleva den förväntade generella inblandningsplikten inom EU. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 210310 T&E Ryanair m fl om heltäckande bränslemandat.pdf Type: application/pdf Size: 802331 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Mar 11 14:04:10 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 11 Mar 2021 13:04:10 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Podd_om_v=E4tgasflyg?= Message-ID: <78c5101646904b3e84eed14bbfe23cb3@chalmers.se> Hej Kul att så många har valt att vara med på den här listan. Tack vara Magnus Nilsson så får vi också ut mycket matnyttigt från inläggen, men det vore jättebra om alla vi andra också gör inlägg, t ex artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter. Jag vill nu tipsa om en intressant podd om vätgasflyg med Tomas Grönstedt på Chalmers om detta. Solcellskollens podd finns där poddar finns, och på deras hemsida: https://solcellskollen.se/podcast/tomas-gronstedt-om-vatgas-och-framtidens-flyg /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Mar 17 08:55:17 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 17 Mar 2021 08:55:17 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?EU_VILL_SAMARBETA_MED_USA_F=C3=96R_ATT?= =?utf-8?q?_MINSKA_FLYGETS_H=C3=96GH=C3=96JDSEFFEKTER?= Message-ID: <0aa17815501bc639fbe6b628b17e1008@nilssonproduktion.se> EU VILL SAMARBETA MED USA FÖR ATT MINSKA FLYGETS HÖGHÖJDSEFFEKTER Koldioxidutsläppen svarar ju bara för halva flygets samlade klimatpåverkan, resten beror på så kallade höghöjdseffekter som utlöses av flygets utsläpp av kväveoxider, partiklar, vattenånga m.m. på hög höjd. Kunskapen kring höghöjdseffekterna har under de senaste åren exploderat. Nu vet man att de radikalt kan begränsas bl a genom att: a/ Sänka aromathalten i flygbränslet - då minskar partikelbildningen. b/ Undvika att flyga genom "superismättade" luftrum där flygets utsläpp kan utlösa supersnabb bildning av iskristaller som förstärker växthuseffekten. Baksidan av sådana åtgärder är högre utsläpp vid bränsletillverkningen men framför allt högre bränsleförbrukning. Flygrutterna blir längre när man ska runda de farliga luftrummen. Längre och mera oförutsägbara flygtider minskar kapaciteten i flygsystemet, och driver upp kostnaderna. https://www.reuters.com/article/us-climate-change-eu-aviation/europe-seeks-alliance-with-us-to-tackle-aviation-emissions-idUSKBN2B81RU?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=44a1395b2c-CPdaily16032021&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-44a1395b2c-110245885 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: