From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Jun 8 09:43:10 2021 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 8 Jun 2021 07:43:10 +0000 Subject: [flygochklimat] Intressant rapport om flygskatt/konsumtionsskatt Message-ID: <77445bbd43fc489ba0417ab2bd2a9262@chalmers.se> Ekonomerna Rob Hart och Jonathan Stråle har publicerat en intressant Naturvårdsverks-rapport "Konsumtionsskatters roll i långsiktig miljöpolitik". https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6900/978-91-620-6962-9/ De analyserar bl a hur förändringar i inkomst och flygpriser påverkar omfattningen av flygandet. De finner att en ökning av inkomsten med 1% i genomsnitt ger ett ökat flygande med 3%, och att en ökning av priserna med 1% minskar flygandet med 0,76%. Deras slutsats kopplat till den svenska passagerarskatten är: " Fortsatta ökningar i inkomstnivåer i Sverige kommer därmed ha en fortsatt förstärkande effekt på efterfrågan för flygresor. Vidare är priselasticiteterna relativt blygsamma. Tillsammans innebär detta att styrmedel som påverkar priset behöver vara kraftfulla för att få bestående effekter, allt annat lika. Dock verkar den relativt blygsamma flygskatten som infördes 2018 ha haft högre effekt än väntat på både flygpriset och antalet passagerare. Framförallt verkar det som att avmattningen i flygresandet i samband med skattens införande stärks över tid, trots att den initialt starka priseffekten mattas av. Detta pekar på att det utöver rena priseffekter från skatten även finns en attitydförändring i Sverige som sker parallellt med införandet av skatten. Det är möjligt att skatten har hjälpt denna attitydförändring på traven via symboleffekter från exempelvis medial uppmärksamhet, men det är också möjligt skatten är ett tecken på att denna attitydförändring redan varit igång." De resonerar också generellt om konsumtionsskatter som styrmedel. Grunden är naturligtvis att skatt på utsläpp (eller utsläppshandel) är förstahandsvalet eftersom det kan stimulera företagen att gå över till renare teknik men att när skatt på utsläpp är svår att genomföra så kan en konsumtionsskatt vara rimlig för att dämpa konsumtionen/miljöskadan. Behovet av stimulans av teknikutveckling finns då dock kvar och är har de ett resonemang att dagens styrmedel indirekt kan spela en viktig roll: "Teknologisk utveckling sker inte av sig självt, det sker genom medvetna investeringar i FoU och dyrköpt erfarenhet. Drivkraften bakom sådan investering är förstås en förväntan om att den ska leda till vinster i framtiden. När det gäller en övergång till en teknologi som är ren, men i grunden dyrare än ett smutsigt alternativ, gäller det då att investeraren tror på att tillräckligt kraftfulla styrmedel kommer att introduceras om och när den rena teknologin är mogen för uppgiften. Många viktiga teknologier - som koldioxidfritt flyg, stål, eller cement - lär tillhöra denna kategori. Därmed är inte dagens styrmedel - skatter osv - nödvändigtvis så viktiga, det som är viktigt är signaler om framtida styrmedel. Sådana styrmedel kan vara prissättning av utsläpp, eller till exempel regleringar som förbjuder smutsig eller ineffektiv teknik när bättre alternativ finns (som den gammaldags glödlampan, bly i bensin, eller freoner i kylskåp) eller påbjuder ren teknik när den finns (som katalysatorer i bilars avgassystem). Airbus investering i forskning kring vätedrivna flygplan motiveras inte av den svenska flygskatten eller något av de andra relativt tandlösa styrmedel som finns idag, den motiveras av att Airbus tror att om de lyckas producera sådana flygplan 2035 kommer även styrmedel införas för att göra dem konkurrenskraftiga." /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior * Styrmedel för hållbar matkonsumtion * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: