From magnus at nilssonproduktion.se Mon Jan 4 11:46:19 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Mon, 04 Jan 2021 11:46:19 +0100 Subject: [flygochklimat] Aktuella processer kring flyg och klimat Message-ID: <000b0e71dd68c0fde89aa0d9c7409e83@nilssonproduktion.se> Bifogar årets första uppdatering om aktuella politiska processer kring flyg och klimat. Bla om lagrådsremissen om reduktionsplikt för flygfotogen och om Brexitavtalets påverkan på EUs arbete med flyg och klimat. Gott Nytt År! Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 210104 Aktuella flygprocesser.pdf Type: application/pdf Size: 608582 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Jan 8 08:42:54 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Fri, 08 Jan 2021 08:42:54 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Milj=C3=B6m=C3=A5lsberedningen_utreder?= =?utf-8?q?_etappm=C3=A5l_f=C3=B6r_flyget_i_klimatpolitiska_ramverket?= Message-ID: <9bdc23196e547c5f6ea088f47a957b7b@nilssonproduktion.se> Flygets utsläpp berörs inte i det klimatpolitiska ramverket. Under min radar har gått att Miljömålsberedningen i höstas fick ett uppdrag av regeringen att lägga förslag på att komplettera ramverket med ett mål även för flygets utsläpp. Uppdraget ingår som en specifik del i ett tilläggsdirektiv som allmänt handlar om hur man ska kunna begränsa klimatpåverkan från varuimport - "konsumtionsbaserade utsläpp". Avrapportering senast 31 januari 2022. https://www.regeringen.se/4aac8f/contentassets/05a099e599c5401da83938f61688277c/tillaggsdirektiv-till-miljomalsberedningen-m-201004--strategi-for-minskad-klimatpaverkan-fran-konsumtion-dir.-2020110 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jan 14 10:16:38 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Thu, 14 Jan 2021 10:16:38 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Finnair=2C_KLM=2C_AirFrance=2C_Easyjet?= =?utf-8?q?_m_fl_vill_undvika_gr=C3=B6debaserade_biodrivmedel?= Message-ID: I ett gemensamt uttalande från några miljöorganisationer och ett antal europeiska flygbolag som Finnair, KLM, Air France, Easyjet och IAG (Iberia, British Airways m m) plus flygbränsletillverkaren SkyNRG, kräver man att de s k hållbarhetskriterier för biodrivmedel som EU tillämpar ska skärpas. Kraven kommer samtidigt som EU förbereder en lagstiftning som ska gör inblandning av "Sustainable Aviation Fuels" obligatoriskt. Undertecknarna vill i första hand blockera flygbränslen baserade på jordbruksgrödor. I stället vill man drivmedel gjorda på skogsråvaror och avfall samt elektrobränslen. https://europeanclimate.org/wp-content/uploads/2021/01/aviation-paper.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Thu Jan 14 10:27:57 2021 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgw4VrZXJtYW4=?=) Date: Thu, 14 Jan 2021 09:27:57 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Finnair=2C_KLM=2C_AirFrance=2C_Easyjet?= =?utf-8?q?_m_fl_vill_undvika_gr=C3=B6debaserade_biodrivmedel?= In-Reply-To: References: Message-ID: <69fcd2a77ad143398c6f554a4fdbc672@exdb06.ug.kth.se> Intressant detta. Det finns ju något av ett dilemma här mellan klimatmål och matförsörjning. En fördel med grödebaserade biodrivmedel är att de inte i nämnvärd utsträckning påverkar kolmängden i stocken på kort sikt vilket det finns en betydande risk för om man ökar skogsuttag (och även delvis om man bara tar hand om mer rester som annars blir kvar i skogen). Energiskog på jordbruksmark ger t o m något ökade kolsänkor. Dessa klimatfördelar får sedan förstås vägas mot matförsörjningen. Jonas From: flygochklimat On Behalf Of magnus at nilssonproduktion.se Sent: den 14 januari 2021 10:17 To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: [flygochklimat] Finnair, KLM, AirFrance, Easyjet m fl vill undvika grödebaserade biodrivmedel I ett gemensamt uttalande från några miljöorganisationer och ett antal europeiska flygbolag som Finnair, KLM, Air France, Easyjet och IAG (Iberia, British Airways m m) plus flygbränsletillverkaren SkyNRG, kräver man att de s k hållbarhetskriterier för biodrivmedel som EU tillämpar ska skärpas. Kraven kommer samtidigt som EU förbereder en lagstiftning som ska gör inblandning av "Sustainable Aviation Fuels" obligatoriskt. Undertecknarna vill i första hand blockera flygbränslen baserade på jordbruksgrödor. I stället vill man drivmedel gjorda på skogsråvaror och avfall samt elektrobränslen. https://europeanclimate.org/wp-content/uploads/2021/01/aviation-paper.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Jan 26 11:42:55 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 26 Jan 2021 11:42:55 +0100 Subject: [flygochklimat] Prognos: Kompensationskrav under CORSIA tidigast 2027 Message-ID: <3a4b2edb0345423681658453da7b5735@nilssonproduktion.se> Den tyska engelskspråkiga public service-kanalen Deutsche Welle har, bl a med hjälp av ICCT, International Council on Clean Transportation, försökt göra en prognos över hur stort behovet av klimatkompensation kommer att bli under luftfartens globala kompensationsprogram CORSIA. Slutsatserna presenteras i en traditionell huvudartikel: https://www.dw.com/en/corsia-climate-flying-emissions-offsets/a-56309438 Parallellt publicerar de dock även det detaljerade underlaget med Excel-tabeller etc., bl a detta dokument: https://github.com/dw-data/corsia/blob/master/CORSIA%20data%2020200121.xlsx (klicka på "Download") CORSIA kräver att flygbolagen kompenserar för ökade utsläpp relativt 2019 från den trafik som omfattas. Fram till 2026 är deltagandet frivilligt för ICAOs medlemsländer, därefter (i princip) obligatoriskt. Slutsatsen av DWs analys är att koldioxidutsläppen från den flygtrafik som (på frivillig basis) omfattas av CORSIA först 2026 kommer att överstiga utsläppen från motsvarande trafik 2019. Nu beräknas inte kompensationskravet på enskilda år, utan på de genomsnittliga utsläppen under treårsperioder (2021-2023, 2024-2026 etc). Det betyder att överskridandet 2026 inte ensamt utlöser något kompensationskrav,och eftersom det beräknade snittet för perioden 2024-2026 hamnar under utsläppsnivån 2019, talar prognosen för att inga kompensationskrav kommer att uppstå vare sig under perioden 2021-2023 eller 2024-2026. Tidigast för perioden 2027-2029 kan CORSIA väntas komma att utlösa kompensationskrav. Enligt denna prognos. För klimatet är det naturligtvis goda nyheter om utsläppen från internationellt flyg blir lägre än 2019 åtminstone fram till och med 2025. För de företag och länder som räknat med att tjäna pengar på CORSIA och dra igång kompensationsprojekt är det ju däremot dåliga nyheter. Man kan också fråga sig vad det betyder för CORSIAs fortsatta öde om systemet ännu i ytterligare ett antal år i praktiken enbart kommer att handla om insamling av utsläppsdata. Systemet bygger ju dessutom på att successiv fasa in och utveckla kompensationskraven. Inledningsvis är kompensationskraven lika för alla flygbolag, för att senare differentieras efter utsläppsutvecklingen för olika flygbolag. Denna infasning-/lärperiod ser det nu inte att bli mycket av med, utan man riskerar att omedelbart hamna i systemets mest avancerade slutfas, vilket rimligen kan skapa problem. Man kan spekulera om vad utvecklingen betyder för EUs utsläppshandel, EU ETS. CORSIA-reglerna tillåter inte parallella system, men EU verkar ha levt på förhoppningen att utsläpp som omfattas av utsläppshandeln ska kunna undantas från CORSIA, en inte helt kassaskåpssäker strategi för att rädda flyget i ETS. Om CORSIA nu inledningsvis kommer att handla om torrsim, ökar rimligen möjligheterna för EU att få acceptans för sin hållning. I juni ska kommissionen föreslå hur utsläppshandelsdirektivet ska anpassas till CORSIA. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: