From selma.brynolf at chalmers.se Tue Aug 17 08:36:56 2021 From: selma.brynolf at chalmers.se (Selma Brynolf) Date: Tue, 17 Aug 2021 06:36:56 +0000 Subject: [flygochklimat] Techno-economic review of alternative fuels and propulsion systems for the aviation sector Message-ID: <1bd729f71099445dae6d46e597a7a164@chalmers.se> Hej alla, Har inte delat något på denna listan tidigare tror jag, bara följt alla intressanta inlägg. Nu har äntligen artikeln om olika framdrivningsalternativ och bränslen för flygsektorn som vi arbetat med ett tag blivit publicerad så tänkte passa på att dela den med er ?. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S136403212100842X?via%3Dihub Best regards, Selma (Note, I have sometime limted mobile phone connection and can be reached easiest via e-mail, Teams or Zoom) CHALMERS Selma Brynolf Forskare | Researcher Institutionen för Mekanik och Maritima Vetenskaper | Department of Mechanics and Maritime Sciences Maritima Studier | Maritime Studies | Maritime Miljövetenskap | Maritime Environmental Sciences +46(0)31 772 2237 +46(0)729 838 923 Chalmers tekniska högskola | Chalmers University of Technology Hus Saga, Campus Lindholmen/Hörselgången 4, 412 96 Göteborg SE-412 96 Göteborg | Gothenburg Sverige | Sweden www.chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Dahal et al 2021.pdf Type: application/pdf Size: 4346694 bytes Desc: Dahal et al 2021.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Aug 17 09:34:35 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 17 Aug 2021 09:34:35 +0200 Subject: [flygochklimat] Techno-economic review of alternative fuels and propulsion systems for the aviation sector In-Reply-To: <1bd729f71099445dae6d46e597a7a164@chalmers.se> References: <1bd729f71099445dae6d46e597a7a164@chalmers.se> Message-ID: <832c98d0f0a65354965be09a8f9c7054@nilssonproduktion.se> Spännande. Notera att ett av de många lagförslag EU-kommissionen lanserade 14 juli var införandet av en europeisk "kvotplikt" för flygbränsle. Det detaljerade förslaget till krav finns i en (kortfattad) bilaga till lagförslaget (se nedan). Det som infördes i Sverige vid halvårsskiftet är en reduktionsplikt, som syftar till att minska livscykelutsläppen per energienhet. Kommissionens förslag är i den meningen mera primitivt och är enbart ett volymkrav (liknande det förslag till kvotplikt som alliansregeringen försökte införa för vägtrafik, men som aldrig blev verklighet). Det handlar alltså enbart om "drop-in"-bränsle, dvs nya bränslen som direkt kan blandas med reguljär flygfotogen. --------------------- Annex I (volume shares) (a) From 1 January 2025, a minimum share of 2% of SAF; (b) From 1 January 2030, a minimum share of 5% of SAF, of which a minimum share of 0.7% of synthetic aviation fuels; (c) From 1 January 2035, a minimum share of 20% of SAF, of which a minimum share of 5% of synthetic aviation fuels; (d) From 1 January 2040, a minimum share of 32% of SAF, of which a minimum share of 8% of synthetic aviation fuels; (e) From 1 January 2045, a minimum volume share of 38% of SAF, of which a minimum share of 11% of synthetic aviation fuels. (f) From 1 January 2050, a minimum volume share of 63% of SAF, of which a minimum share of 28% of synthetic aviation fuels ------------------------- Med 'sustainable aviation fuels' ('SAF') menas alla typer av förnybara flygbränslen, både syntetiska och biomassebaserade, dock enbart s k avancerade biodrivmedel, dvs som tillverkats av de råvaror som listas i bilaga IX till förnybartdirektivet, i korthet tillverkade av olika typer av avfall samt vissa skogsråvaror. Med "synthetic aviation fuels" menas "fuels that are renewable fuels of non-biological origin", rimligen i första hand elektrobränslen. Kommissionens förslag skiljer sig i den tekniska uppbyggnaden från den svenska reduktionsplikten. Medan den svenska reduktionsplikten gynnar drivmedel med låga livscykelutsläpp, gäller inom EU istället tröskelvärden för livscykelutsläppen. All bio-jet vars livscykelutsläpp är minst 65 procent lägre än den fossila fotogenens räknas fullt ut, oavsett exakta prestanda (för syntetisk bio-jet föreslås en brytpunkt på 70 procent). Blir förslaget till lag kommer slutsatserna i artikeln Selma skickade att prövas mot verkligheten. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär 17.08.2021 08:36 skrev Selma Brynolf: > Hej alla, > > Har inte delat något på denna listan tidigare tror jag, bara följt alla > intressanta inlägg. Nu har äntligen artikeln om olika > framdrivningsalternativ och bränslen för flygsektorn som vi arbetat med > ett tag blivit publicerad så tänkte passa på att dela den med er ?. > > https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S136403212100842X?via%3Dihub > > Best regards, > > Selma > > _(Note, I have sometime limted mobile phone connection and can be > reached easiest via e-mail, Teams or Zoom)_ > > CHALMERS > > Selma Brynolf > > Forskare | Researcher > > Institutionen för Mekanik och Maritima Vetenskaper | Department of > Mechanics and Maritime Sciences > > Maritima Studier | Maritime Studies | Maritime Miljövetenskap | > Maritime Environmental Sciences > > +46(0)31 772 2237 +46(0)729 838 923 > > Chalmers tekniska högskola | Chalmers University of Technology > > Hus Saga, Campus Lindholmen/Hörselgången 4, 412 96 Göteborg > > SE-412 96 > > Göteborg | Gothenburg > > Sverige | Sweden > > www.chalmers.se > > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på > universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i > sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets > klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och > alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, > statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke > eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, > beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: > jorgen.larsson at chalmers.se Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Fri Aug 27 08:57:16 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Fri, 27 Aug 2021 06:57:16 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Tips_p=C3=A5_webinarium?= Message-ID: <4690FAD8-27FB-4868-BF87-087C7C6F9B51@kth.se> Detta kanske kan vara av intresse för många på denna lista. Med vänlig hälsning, Anneli Kamb ________________________________________ Anneli Kamb Doctoral student KTH Royal Institute of Technology Stockholm, Sweden School of Architecture and the Built Environment Department of Sustainable Development, Environmental Science and Engineering (SEED) Division of Strategic Sustainability Studies Online tools: https://flightemissionmap.org https://www.klimatsmartsemester.se https://travelandclimate.org Recent publications: Kamb, A., Lundberg, E., Larsson, J., & Nilsson, J. (2020). Potentials for reducing climate impact from tourism transport behavior. Journal of Sustainable Tourism, 1-18. Larsson, J., Kamb, A., Nässén, J., & Åkerman, J. (2018). Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents methodological development and application for Sweden. Environmental Impact Assessment Review, 72, 137-144. From: ICAO Events Reply to: ICAO Events Date: Thursday, 26 August 2021 at 15:31 To: Anneli Kamb Subject: Last Chance to Register for the 2021 ICAO Stocktaking Seminar View this email in your browser [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/a4e810b7-9ca0-4585-a0b4-2bc9aec22db9.png] #SustainableAviation [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/a292aa96-ccdc-47b6-8ee2-7c9b846d37dc.png] SAVE YOUR SPOT [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/9433e446-b516-47c8-92e6-a531ec6f46f2.png] 31 August - 3 September 2021 [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/07912bb5-4836-4131-95b5-f868cda70d0d.png] Virtual/Online Register Now The most exciting global event on sustainable aviation is around the corner. This year?s ICAO Stocktaking will build upon the success of the 2020 ICAO Stocktaking Seminar, which displayed over 100 innovative solutions to unlock current and future CO??aviation emissions reduction initiatives. With a little over two months until COP26, the 2021 ICAO Stocktaking will provide a platform to accelerate action towards sustainability within aviation, covering all areas of advancement for in-sector CO??emissions reductions. The event will also bring forward green innovations from members of the ICAO Global Coalition for Sustainable Aviation. For more information on joining the Coalition, click here. ADVANTAGES OF PARTICIPATING * Participate in the ICAO process of exploring the feasibility of a long-term global aspirational goal for international civil aviation * Build partnerships with stakeholders from the aviation community * Learn about the latest announcements on policies and initiatives related to sustainable aviation * Be inspired to build a sustainable future for aviation [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/2e6adbed-93f6-4d8a-89d4-2aa6c71ca601.png] [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/b2cfe72a-c860-e53e-b3a2-cb2c93bc81fc.png] His Excellency Ban Ki moon Eighth United Nations Secretary General [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/7c002b83-822b-e72a-51f2-ee43cdd28a32.png] Amina J Mohammed Deputy Secretary General United Nations [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/e3682b9f-f1b1-2f59-5246-47a372d13acc.png] Fatih Birol Executive Director IEA [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/b4da7e96-4d37-d557-e5f4-632f95689fdf.png] Cora Van Nieuwenhuizen Minister of Infrastructure and Water Management Netherlands [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/aa7941c0-9d43-27cb-d1e3-dba290edf250.png] Valerie Masson-Delmotte WG1 co-Chair Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/b3a53d6b-95b9-627f-749c-6c56e5bae7f1.png] Willie Walsh Director General IATA [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/169fc73e-9e47-8426-3958-850364b7462e.png] Gonzalo Muñoz High-Level Climate Champion COP25 [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/365b442e-51af-1e32-e46b-5981db331dfe.png] John Kerry Special Presidential Envoy for Climate United States ? with a?special video message to the ICAO Council [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/6b31598a-20c5-4cbd-b1fe-3f5b5fea49e5.png] [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/20c908f9-7da5-16f0-93f4-aadd18c527c7.png] [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/cbc42be7-b661-a613-059c-b6756e7b20fe.png] [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/5b89488f-fcdc-c846-9b9a-6a28ca1c383b.png] [Twitter] [Facebook] [Website] [LinkedIn] [Instagram] International Civil Aviation Organization 999 Robert-Bourassa Boulevard, H3C 5H7, Montréal, Quebec, Canada You can update your preferences or unsubscribe from this list. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jonas.akerman at abe.kth.se Tue Aug 31 09:45:52 2021 From: jonas.akerman at abe.kth.se (=?utf-8?B?Sm9uYXMgw4VrZXJtYW4=?=) Date: Tue, 31 Aug 2021 07:45:52 +0000 Subject: [flygochklimat] Ny artikel: Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060. Message-ID: Hej Vi har idag fått publicerad vår artikel ?Low-carbon scenarios for long-distance travel 2060? Här följer länk och abstract: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1361920921003084 Abstract: ?In many industrialised countries, the climate impact from long-distance travel is greater than that from short-distance travel. In this paper, we present five scenarios for long-distance travel in 2060, which are consistent with a 67% probability of limiting global warming to 1.8 degrees. The scenarios concern travel by the Swedish population, but per capita travel volume and fuel use could be generalised globally. A key result is that all scenarios require reductions in Swedish per capita air travel in the range of 38?59% compared to 2017. The direct effect on air travel of implementing a high-speed rail network in Sweden and Northern Europe was found to be modest. A higher emission reduction could be achieved if mixed mode trips comprising rail and air legs were more widely adopted. Finally, the pros and cons of future aviation fuels are discussed, the main candidates being biofuel, electrofuel, and liquid hydrogen.? Vänliga hälsningar Jonas Åkerman Anneli Kamb Jörgen Larsson Jonas Nässén -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: