From magnus at nilssonproduktion.se Tue Apr 6 11:16:40 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 06 Apr 2021 11:16:40 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Gratistilldelningen_av_utsl=C3=A4ppsr?= =?utf-8?q?=C3=A4tter_till_flyget_inom_EU_gav_2020_extratillskott_p=C3=A5_?= =?utf-8?q?ca_320_miljoner_euro?= In-Reply-To: References: Message-ID: Hej Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen välkomnas av prövade flygbolagsledningar. Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras automatiskt vid årsskiftet 2023/24. Nedan siffrorna för SAS. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Tue Apr 6 11:26:12 2021 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Tue, 6 Apr 2021 09:26:12 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Gratistilldelningen_av_utsl=C3=A4ppsr?= =?utf-8?q?=C3=A4tter_till_flyget_inom_EU_gav_2020_extratillskott_p=C3=A5_?= =?utf-8?q?ca_320_miljoner_euro?= In-Reply-To: References: Message-ID: <769677a1fb67479f84c02960a53d33a3@folkhalsomyndigheten.se> Hej! Tack för info. Vill du förklara om det är bra eller dåligt (för klimatet) att vi pga av pandemin 2020 fick ett överskott på EUA, EUAA, eftersom flyget inte behövde det till sina utsläpp. Hur påverkar det annulleringen? Svårt att hänga med i detta. Bästa hälsning, Jim Från: flygochklimat För magnus at nilssonproduktion.se Skickat: den 6 april 2021 11:17 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro Hej Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen välkomnas av prövade flygbolagsledningar. Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras automatiskt vid årsskiftet 2023/24. Nedan siffrorna för SAS. [X] Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se www.context.nu Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen ?If the transition will not be just, there will just be no transition.? Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Apr 6 11:45:39 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 06 Apr 2021 11:45:39 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Gratistilldelningen_av_utsl=C3=A4ppsr?= =?utf-8?q?=C3=A4tter_till_flyget_inom_EU_gav_2020_extratillskott_p=C3=A5_?= =?utf-8?q?ca_320_miljoner_euro?= In-Reply-To: <769677a1fb67479f84c02960a53d33a3@folkhalsomyndigheten.se> References: <769677a1fb67479f84c02960a53d33a3@folkhalsomyndigheten.se> Message-ID: <2ead1e00dca2d2b2abafcc974e65a23e@nilssonproduktion.se> Ska försöka. 1. Vid årsskiften då det ute på marknaden (hos deltagare i utsläppshandeln eller spekulanter, mäklare etc) finns minst 833 miljoner oanvända "reguljära" utsläppsrätter, EUA, (kallas TNAC=Total Number of Allowances in Circulation) kommer auktioneringen av nya EUA följande år (egentligen 1/9 år 2-31/8 år 3) att minskas med motsvarande 24% av TNAC. 2. De nya utsläppsrätter som på detta sätt undandras auktionering, placeras istället i marknadsstabilitetsreserven, MSR. 3. Vid årsskiftet 2023/24 kommer huvuddelen av de utsläppsrätter som då ligger i MSR att automatiskt annulleras. Annulleringen uppgår till differensen mellan det aktuella MSR-innehållet och det antal utsläppsrätter som de facto auktionerades under 2023. Den automatiska annulleringen beräknas uppgå till över 2 miljarder EUA. 4. Ju lägre utsläppen bli t o m 2023, desto större blir den automatiska annulleringen. Eftersom flygets utsläpp inte beaktas när TNAC beräknas påverkas dock inte annulleringen omedelbart av om flygets utsläpp ökar eller minskar. Om flygets utsläpp överstiger gratistilldelningen måste dock flygbolagen köpa reguljära EUA. När bolagen gör detta pressas priset på EUA upp en aning, varvid utsläppen från stationära anläggningar pressas ned en aning, vilket i sin tur ökar "avlänkningen" till MSR och därmed en automatiska annulleringen 2023/24. I lägen då flygets utsläpp överstiger gratistilldelningen kan därför ökade utsläpp från flyget paradoxalt nog väntas leda till lägre totala utsläpp. 5. Eftersom flygets utsläpp 2020 understeg gratistilldelningen, har dock flygets utsläpp detta år inte haft någon påverkan på hur stor mega-annulleringen 2023/24 blir. Gick det att förstå? (Så här karaktäriseras systemet i en av de forskarstudier som skrivits om detta: _"/?/the current approach is probably one of the least transparent ways for endogenizing total emissions in a cap-and-trade scheme. The complexity keeps_ _scholars busy, but does not seem to serve any other meaningful purpose.")_ Magnus 06.04.2021 11:26 skrev Jim Werngren: > Hej! > > Tack för info. > > Vill du förklara om det är bra eller dåligt (för klimatet) att vi pga > av pandemin 2020 fick ett överskott på EUA, EUAA, eftersom flyget inte > behövde det till sina utsläpp. Hur påverkar det annulleringen? Svårt > att hänga med i detta. > > Bästa hälsning, > > Jim > > Från: flygochklimat För > magnus at nilssonproduktion.se > Skickat: den 6 april 2021 11:17 > Till: flygochklimat at lists.chalmers.se > Ämne: [flygochklimat] Gratistilldelningen av utsläppsrätter till flyget > inom EU gav 2020 extratillskott på ca 320 miljoner euro > > Hej > > Alla redovisade utsläppssiffror från EUs utsläppshandel skulle > egentligen ha publicerats i torsdags, 1 april, men det tycks ha blivit > något strul. Man kan dock plocka ut det mesta från det offentliga > registret. Enligt T&E var flygets utsläpp inom EU/EES 2020 24-25 > miljoner ton, 64 procent lägre än 2019. > https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year > [1] > > Det betyder bl a att gratistilldelningen av "luftfartsutsläppsrätter" > (EUAA) (ca 32 miljoner) 2020 för första gången var större än > flygbolagens förbrukning. Det betyder i sin tur att flygbolagen inte > behövde köpa in några "reguljära" utsläppsrätter (EUA) för att täcka > sina utsläpp, utan istället har kunnat "bunkra" utsläppsrätter till ett > sammanlagt värde på för närvarande drygt 300 miljoner euro (8 miljoner > x 40 euro = 320 miljoner euro), ett intäktstillskott som säkerligen > välkomnas av prövade flygbolagsledningar. > > Att bolagen 2020 inte behövde köpa EUA för att täcka sina utsläpp får i > sin tur effekter på den stora megaannulleringen av reguljära > utsläppsrätter som ska ske 2023/24. Att flyget inte efterfrågade några > EUA betyder att flygtrafikens omfattning 2020 inte inverkade på priset > på "reguljära" utsläppsrätter och därmed inte heller storleken på > utsläppen från de stationära anläggningarna inom EU ETS. I slutändan > betyder det att flygets utsläpp 2020 inte påverkar den s k > "MSR-mekanismen" effekter, dvs hur många EUA som kommer att annulleras > automatiskt vid årsskiftet 2023/24. > > Nedan siffrorna för SAS. > > Magnus Nilsson > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm > Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > www.nilssonproduktion.se [2] www.context.nu [3] > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och > naturvårdsbloggen [4] > > "If the transition will not be just, there will just be no transition." > Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] https://www.transportenvironment.org/press/green-recovery-necessary-after-airline-pollution-fell-64-last-year [2] http://www.nilssonproduktion.se [3] http://www.context.nu [4] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Apr 28 11:31:47 2021 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 28 Apr 2021 11:31:47 +0200 Subject: [flygochklimat] Fwd: Event - Fuelling Flight: A vision of the sustainable aviation fuels of the future 12/05/2021 In-Reply-To: References: Message-ID: <5703cc3a5a19d0b05ea4b3f0b4ffcac3@nilssonproduktion.se> Tips: 12 maj genomförs ett webinarium om "Sustainable Aviation Fuels" med anledning av att EU-kommissionen förbereder ett förslag om en europeisk kvotplikt. Magnus Nilsson -------- Ursprungligt meddelande -------- ÄMNE: Event - Fuelling Flight: A vision of the sustainable aviation fuels of the future 12/05/2021 DATUM: 28.04.2021 09:59 AVSÄNDARE: Transport & Environment MOTTAGARE: Webinar invitation View in your browser [1] (RE)FUELLING FLIGHT: A VISION OF THE SUSTAINABLE FUELS OF THE FUTURE 12/05/2021 14:00-15:30 CET Dear Madam, Sir, If aviation is to decarbonise by 2050, we need a strong aviation fuel policy. With the European Union set to unveil targets for sustainable aviation fuel in 2021, a group of major European aviation companies, as well as research organisations and environmental groups, are calling for a more stringent approach to sustainability. Please join us for our rearranged webinar (Re)Fuelling Flight to learn how we can ensure aviation uses only the most sustainable fuels to future-proof the sector. The event will be hosted by MEP Johan Danielsson, member of the European Parliament's Committee on Transport and Tourism and S&D coordinator. _Key questions to explore:_ * Is the current EU policy approach fit for ensuring sustainability in future? * What does this mean for investments by airlines, airports and fuel suppliers? * What lessons can we learn from the past? Speakers include: * Johan Danielsson, member of the European Parliament's Committee on Transport and Tourism * Pascal Canfin, Chair of the European Parliament's Environment Committee * Pete Harrison, Executive Director for EU Policy at the European Climate Foundation * Andrew Murphy, Director of Aviation at Transport & Environment * Ruben Alblas, Manager Public Affairs, KLM Royal Dutch Airlines * Maarten van Dijk, Managing Director of SkyNRG * Denise Pronk, Manager Corporate Responsibility, Schipol * Filip Cornelis, Director for Aviation, European Commission's Directorate-General for Mobility and Transport Click here to register [2] You can read more about the Fuelling Flight Initiative here [3]. This email has been forwarded to you and you would like to receive our next alerts? Click here [4]. Follow T&E news on: [5] [6] [7] [8] Click here to update your preferences or to unsubscribe [9] [10] You are receiving this email because of your interest in sustainable transport. Our mailing address is: Transport & Environment 18 Square de Meeûs Brussels 1050 Belgium Add us to your address book [11] Want to change how you receive these emails? You can update your preferences [9] or unsubscribe from this list [12] Links: ------ [1] https://mailchi.mp/transportenvironment.org/webinar-fuelling-flight?e=6aa36c1f8f [2] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=5bf96bef27&e=6aa36c1f8f [3] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=91a66dff5e&e=6aa36c1f8f [4] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=1e6c513897&e=6aa36c1f8f [5] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=f546ce1d3c&e=6aa36c1f8f [6] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=092edb50ce&e=6aa36c1f8f [7] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=4a99d6693f&e=6aa36c1f8f [8] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=80cb289072&e=6aa36c1f8f [9] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/profile?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f&c=165db526b3 [10] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/track/click?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=7f8029babb&e=6aa36c1f8f [11] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/vcard?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00 [12] https://transportenvironment.us12.list-manage.com/unsubscribe?u=d43cd7f77f7df8c96913bc515&id=50e72c3d00&e=6aa36c1f8f&c=165db526b3 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kamb at kth.se Thu Apr 29 09:33:06 2021 From: kamb at kth.se (Anneli Kamb) Date: Thu, 29 Apr 2021 07:33:06 +0000 Subject: [flygochklimat] FW: ICAO Pre-Stocktaking Webinar: Synthetic fuels for aviation In-Reply-To: References: Message-ID: <319B5070-B745-406C-95FB-0064F6675192@kth.se> Hej, Det här kanske kan vara av intresse för någon. Det är kostnadsfritt som jag förstår. Med vänlig hälsning, Anneli ________________________________________ Anneli Kamb Doctoral student KTH Royal Institute of Technology Stockholm, Sweden School of Architecture and the Built Environment Department of Sustainable Development, Environmental Science and Engineering (SEED) Division of Strategic Sustainability Studies https://flightemissionmap.org https://www.klimatsmartsemester.se https://travelandclimate.org From: ICAO Events Reply to: ICAO Events Date: Wednesday, 28 April 2021 at 16:03 To: Anneli Kamb Subject: ICAO Pre-Stocktaking Webinar: Synthetic fuels for aviation View this email in your browser [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/a4e810b7-9ca0-4585-a0b4-2bc9aec22db9.png] #SustainableAviation [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/a292aa96-ccdc-47b6-8ee2-7c9b846d37dc.png] SAVE YOUR SPOT [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/9433e446-b516-47c8-92e6-a531ec6f46f2.png] 6 May, 10:00 EDT, UTC?04:00 [https://mcusercontent.com/ca89133312bd10bdbf3c24f4a/images/07912bb5-4836-4131-95b5-f868cda70d0d.png] Virtual/Online Register Now ICAO Pre-Stocktaking Webinar 3 Synthetic Fuels for Aviation Thank you for joining us during our two previous Pre-Stocktaking webinars, which focused on Battery technology, fueling aviation electrification and Hydrogen, getting to zero carbon flights. You can watch the replays of the discussions on ICAOTV. In the lead up to the 2021 ICAO Stocktaking, to be held on 31 August - 3 September 2021, our third webinar in the series will focus on Synthetic fuels for aviation. Clean energies are key to enable the decarbonisation of aviation. Sustainable Aviation Fuels are one of the main pathways being explored and used today by the aviation community to reduce today's aviation carbon emissions. Synthetic fuels are amongst the promising options and are often considered a sustainable option in the long term. While initiatives and uses have multiplied in recent years, to scale-up synthetic fuels, challenges need to be addressed such as renewable energy production and cost competitiveness. The third webinar on Synthetic fuels for aviation will take place on Thursday, 6 May 2021 at 10:00, UTC -04.00. It is coming soon, so make sure to reserve your spot. All details on the 2021 Stocktaking and the six Pre-Stocktaking webinars can be found on the ICAO website. Watch on ICAO TV [Twitter] [Facebook] [Website] [LinkedIn] [Instagram] International Civil Aviation Organization 999 Robert-Bourassa Boulevard, H3C 5H7, Montréal, Quebec, Canada You can update your preferences or unsubscribe from this list. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: