From robert.hoglund at oxfam.se Tue Sep 1 06:26:46 2020 From: robert.hoglund at oxfam.se (=?iso-8859-1?Q?Robert_H=F6glund?=) Date: Tue, 1 Sep 2020 04:26:46 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Hur_skadlig_=E4r_h=F6gh=F6jdseffe?= =?iso-8859-1?q?kten=3F?= Message-ID: Hej! Jag är intresserad av att förstå hur skadlig höghöjdseffekten är och om den effekten går att jämföra med att släppa ut CO2. Först skadefrågan. Höghöjdseffekten är som jag förstår väldigt kortvarig (timmar) och värmer endast upp lokalt. Är det skadligt om tex Atlanten värms upp något av de flygplan som passerar? Kommer det i sin tur att påverka det globala vädret på skadligt sätt, tex ökad issmältning, värre orkaner osv? Och sedan om det går att jämföra med fossila utsläpp. Eftersom effekten är så extremt kortvarig borde den ju enbart vara skadlig nu och inte förvärra problemet framöver på det vis koldioxid gör som ackumuleras i atmosfären. Är det därmed meningsfullt att räkna ut en koldioxidekvivalent för höghöjdseffekten? Bästa hälsningar Robert Höglund Oxfam -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 1 14:40:30 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 1 Sep 2020 14:40:30 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] Aktuella processer flyg-klimat Message-ID: <35053366.615773.1598964030129@webmail.surftown.com> Bifogar en uppdaterad sammanställning av aktuella processer kring flyg och klimat. Nyheter i svart text, tidigare material i grått. Fortsatt tacksam för tips. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 200901 Aktuella flygprocesser.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 23493 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Sep 8 16:07:52 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 8 Sep 2020 14:07:52 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Luftskeppens_=E5terkomst=3F?= Message-ID: Här är en artikel om ett entusiastiskt projekt för att komma igång med luftskepp som transportmedel. https://tidningensyre.se/2020/28-augusti-2020/luftskeppens-aterkomst/ Kul med innovation tänker jag. Kan nog passa för godstransporter, men för passagerartransporter som behöver passa en tidtabell även när det är motvind så kan det vara svårare. /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From bjorn.von.sydow at gmail.com Thu Sep 10 08:16:47 2020 From: bjorn.von.sydow at gmail.com (=?utf-8?Q?Bj=C3=B6rn_von_Sydow?=) Date: Thu, 10 Sep 2020 08:16:47 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?b?SHVyIHNrYWRsaWcgw6RyIGjDtmdow7ZqZHNl?= =?utf-8?q?ffekten=3F?= Message-ID: <076F083F-9F89-4DDD-8193-285E23EE3E20@gmail.com> Hej! Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen flightemissionmap.org , som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination. Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga. Björn von Sydow intresserad lekman -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From robert.hoglund at oxfam.se Thu Sep 10 08:19:17 2020 From: robert.hoglund at oxfam.se (=?iso-8859-1?Q?Robert_H=F6glund?=) Date: Thu, 10 Sep 2020 06:19:17 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Hur_skadlig_=E4r_h=F6gh=F6jdseffe?= =?iso-8859-1?q?kten=3F?= In-Reply-To: <076F083F-9F89-4DDD-8193-285E23EE3E20@gmail.com> References: <076F083F-9F89-4DDD-8193-285E23EE3E20@gmail.com> Message-ID: Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan? Vänligen Robert Hämta Outlook för Android ________________________________ From: flygochklimat on behalf of Björn von Sydow Sent: Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Hej! Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen flightemissionmap.org, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination. Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga. Björn von Sydow intresserad lekman -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From robert.hoglund at oxfam.se Fri Sep 11 09:10:17 2020 From: robert.hoglund at oxfam.se (=?Windows-1252?Q?Robert_H=F6glund?=) Date: Fri, 11 Sep 2020 07:10:17 +0000 Subject: [flygochklimat] =?windows-1252?q?Hur_skadlig_=E4r_h=F6gh=F6jdsef?= =?windows-1252?q?fekten=3F?= In-Reply-To: References: <076F083F-9F89-4DDD-8193-285E23EE3E20@gmail.com>, Message-ID: Här är svaret jag fick om höghöjdseffekten från Mats Björsell på NV Hej Robert Det är intressanta frågor du ställer, och förstås inte helt enkla. . Jag är ingen expert på de fysikaliska mekanismerna som t ex exakt hur strålningsbalansen påverkas genom vattenångan, genom bildandet av cirrusmoln, utsläpp av NOx och hur denna i nästa led interagerar med andra gaser som påverkar in och utstrålning på höga höjder, såsom t ex kolväten, ozon och kanske t ex CFC (?freoner?). Alla dessa har ju olika livslängder och det stämmer ju att de som har med vattenångan att göra är väldigt kortlivade. Det gör att för denna del av effekterna så minskar höghöjdseffekten väldigt snabbt, MEN det normala tillståndet (d v s inte efter 9/11 och nu under pandemin) är att tiotusentals flygplan som finns i atmosfären ger ett konstant tillflöde av nya gaser, ny vattenånga. Och ?håller uppe nivån på höghöjdseffekten från flyget?. Att den skulle värma upp endast lokalt stämmer knappast eftersom luften normalt är så pass full av flygplan och som sagt ? en del av effekterna är mer långlivade än vattenångans effekter, och hinner därmed spridas. Sen är ju inte uppvärmning en tillfällig sak som sedan går tillbaka helt, tillförd värme sprids och ackumuleras ju t ex till en del i havet, en extremt långsam process. Det anförs ibland flera argument mot att beräkna en Höghöjdseffekt och ange den i koldioxidekvivalenter. Osäkerheterna ovan är några av dessa, men hur stor effekten från en enskild flygning är beror ju i än högre grad på tillfälliga meteorologiska förhållanden, luftfuktigheten, temperaturen, tid på dygnet (sol eller ej) samt naturligtvis på flyghöjd ? över eller under 8000 eller 10 000 meter (den där nivån varierar ju också). Flygindustrin vill ofta inte så gärna prata om höghäjdseffekterna och ett sätt för dem att slippa det är att säga att de är ju så osäkra, ?de går ju inte att räkna på?. Men de är lika fullt väldigt viktiga när man talar om flygets samlade klimatpåverkan. Det finns ju en koncensus, bildad utifrån tillgänglig forskning, att höghöjdseffekterna sannolikt ligger i genomsnitt strax under 2 (d v s de fördubblar klimatpåverkan jämfört med om man enbart tittar på CO2) , men variationerna är ju väldigt stora, och osäkerheterna likaså. Den kanske ska vara lite lägre, men en del tyder på att den trots allt är större. För interkontinentala resor anger man ibland 2,7 (hög höjd under nästan hela sträckan) En viktig sak är att biojet troligen inte påverkar höghöjdseffekterna särskilt mycket. Icke fossilt jetbränsle löser därför liksom bara ?halva klimatproblemet? för det långväga flyget Här gärna av dig om det jag skrev blev obegripligt? Vänliga hälsningar Mats Björsell Miljöekonom NATURVÅRDSVERKET Klimatstyrmedelsenheten BESÖK: Virkesvägen 2, Stockholm POST: 106 48 Stockholm TELEFON: 010-698 13 60 [www.naturvardsverket.se]www.naturvardsverket.se Läs om hur Naturvårdsverket behandlar dina personuppgifter ________________________________ Från: Robert Höglund Skickat: den 10 september 2020 08:19 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se ; Björn von Sydow Ämne: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan? Vänligen Robert Hämta Outlook för Android ________________________________ From: flygochklimat on behalf of Björn von Sydow Sent: Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se Subject: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Hej! Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen flightemissionmap.org, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination. Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga. Björn von Sydow intresserad lekman -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Fri Sep 11 10:13:44 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Fri, 11 Sep 2020 08:13:44 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Hur_skadlig_=E4r_h=F6gh=F6jdseffe?= =?iso-8859-1?q?kten=3F?= In-Reply-To: References: <076F083F-9F89-4DDD-8193-285E23EE3E20@gmail.com>, Message-ID: Mycket bra svar från Mats Björsell tycker jag. Med vänlig hälsning Jim Från: flygochklimat För Robert Höglund Skickat: den 11 september 2020 09:10 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se; Björn von Sydow Ämne: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Här är svaret jag fick om höghöjdseffekten från Mats Björsell på NV Hej Robert Det är intressanta frågor du ställer, och förstås inte helt enkla. . Jag är ingen expert på de fysikaliska mekanismerna som t ex exakt hur strålningsbalansen påverkas genom vattenångan, genom bildandet av cirrusmoln, utsläpp av NOx och hur denna i nästa led interagerar med andra gaser som påverkar in och utstrålning på höga höjder, såsom t ex kolväten, ozon och kanske t ex CFC ("freoner"). Alla dessa har ju olika livslängder och det stämmer ju att de som har med vattenångan att göra är väldigt kortlivade. Det gör att för denna del av effekterna så minskar höghöjdseffekten väldigt snabbt, MEN det normala tillståndet (d v s inte efter 9/11 och nu under pandemin) är att tiotusentals flygplan som finns i atmosfären ger ett konstant tillflöde av nya gaser, ny vattenånga. Och "håller uppe nivån på höghöjdseffekten från flyget". Att den skulle värma upp endast lokalt stämmer knappast eftersom luften normalt är så pass full av flygplan och som sagt - en del av effekterna är mer långlivade än vattenångans effekter, och hinner därmed spridas. Sen är ju inte uppvärmning en tillfällig sak som sedan går tillbaka helt, tillförd värme sprids och ackumuleras ju t ex till en del i havet, en extremt långsam process. Det anförs ibland flera argument mot att beräkna en Höghöjdseffekt och ange den i koldioxidekvivalenter. Osäkerheterna ovan är några av dessa, men hur stor effekten från en enskild flygning är beror ju i än högre grad på tillfälliga meteorologiska förhållanden, luftfuktigheten, temperaturen, tid på dygnet (sol eller ej) samt naturligtvis på flyghöjd - över eller under 8000 eller 10 000 meter (den där nivån varierar ju också). Flygindustrin vill ofta inte så gärna prata om höghäjdseffekterna och ett sätt för dem att slippa det är att säga att de är ju så osäkra, "de går ju inte att räkna på". Men de är lika fullt väldigt viktiga när man talar om flygets samlade klimatpåverkan. Det finns ju en koncensus, bildad utifrån tillgänglig forskning, att höghöjdseffekterna sannolikt ligger i genomsnitt strax under 2 (d v s de fördubblar klimatpåverkan jämfört med om man enbart tittar på CO2) , men variationerna är ju väldigt stora, och osäkerheterna likaså. Den kanske ska vara lite lägre, men en del tyder på att den trots allt är större. För interkontinentala resor anger man ibland 2,7 (hög höjd under nästan hela sträckan) En viktig sak är att biojet troligen inte påverkar höghöjdseffekterna särskilt mycket. Icke fossilt jetbränsle löser därför liksom bara "halva klimatproblemet" för det långväga flyget Här gärna av dig om det jag skrev blev obegripligt... Vänliga hälsningar Mats Björsell Miljöekonom NATURVÅRDSVERKET Klimatstyrmedelsenheten BESÖK: Virkesvägen 2, Stockholm POST: 106 48 Stockholm TELEFON: 010-698 13 60 [www.naturvardsverket.se]www.naturvardsverket.se Läs om hur Naturvårdsverket behandlar dina personuppgifter ________________________________ Från: Robert Höglund > Skickat: den 10 september 2020 08:19 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se >; Björn von Sydow > Ämne: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Hej Björn! Jag fick två mycket bra svar men som verkar ha gått bara till mig. Är ni som skrev dem ok med att dela till hela listan? Vänligen Robert Hämta Outlook för Android ________________________________ From: flygochklimat > on behalf of Björn von Sydow > Sent: Thursday, September 10, 2020 1:16:47 PM To: flygochklimat at lists.chalmers.se > Subject: Re: [flygochklimat] Hur skadlig är höghöjdseffekten? Hej! Jag blev glad och förväntansfull när Robert Höglund för en dryg vecka sedan lyfte denna fråga. Visst känner väl alla att risken är stor för att blanda äpplen och päron när man försöker kombinera koldioxidutsläpp och höghöjdseffekter till ett enda endimensionellt utsläppsmått. Samtidigt finns det ett stort pedagogiskt värde i att faktiskt kunna ge ett enkelt mått. Webbplatsen flightemissionmap.org, som jag varit med om att utveckla, bygger delvis på att det är meningsfullt att göra en sådan kombination. Förväntningarna sjunker i takt med tiden, men jag hoppas fortfarande på insiktsfulla inlägg i denna fråga. Björn von Sydow intresserad lekman -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From robert.hoglund at oxfam.se Wed Sep 16 14:25:44 2020 From: robert.hoglund at oxfam.se (=?iso-8859-1?Q?Robert_H=F6glund?=) Date: Wed, 16 Sep 2020 12:25:44 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Inbjudan=3A_Ny_oxfamrapport_om_ex?= =?iso-8859-1?q?trem_klimatoj=E4mlikhet_presenteras?= In-Reply-To: References: , Message-ID: Hej! Då flyg är den största utsläppskällan för de rikaste tänker jag att denna rapport kan vara intressant för denna lista. På måndag släpper vi en efterlängtad rapport om Extrem klimatojämlikhet. Vilka är det som släpper ut mest, och har ökat sina utsläpp mest de senaste decennierna, och vad får det för konsekvenser för vår möjlighet att nå klimatmålen? Vi presenterar rapporten 12-12.55 på måndag, var med och lyssna och ställ frågor om rapporten! Inbjudan nedan Extrem klimatojämlikhet - Hur världens rikaste äter upp koldioxbudgeten På måndag 21 september släpper Oxfam en ny rapport om global klimatojämlikhet som undersöker hur chockerande ojämlikt koldioxidutsläppen är fördelade. Rapporten är en uppföljning på Oxfams rapport Extreme carbon inequality från 2015 som visade att de rikaste 10 procenten står cirka för hälften av koldioxidutsläppen från konsumtion, men att de fattigaste 50 procenten bara står för en tiondel av utsläppen. Denna nya rapport undersöker fördelningen av dessa utsläpp mer i detalj, samt hur de har utvecklats över tid. Välkommen till ett webinarium där Mira Alestig, researcher på Oxfam Sverige som arbetat med rapporten, och Robert Höglund kommunikationschef för Oxfam Sverige, presenterar de nya resultaten om extrem klimatojämlikhet samt vilken typ av politisk handling de kan sporra till. På Zoom Måndag 21/9 kl 12.00-12.55. Anmälan sker på: https://www.eventbrite.com/e/extrem-klimatojamlikhet-hur-varldens-rikaste-ater-upp-koldioxbudgeten-tickets-121306556175 [https://cdn.evbstatic.com/s3-build/perm_001/6ce389/django/images/logos/eb_orange_on_white_1200x630.png] Extrem klimatojämlikhet - Hur världens rikaste äter upp koldioxbudgeten Ny Oxfamrapport presenteras : Vem är det som egentligen driver klimatkrisen och hur extrem är klimatojämlikheten? www.eventbrite.com Eventet livesänds även på www.facebook.com/oxfamsverige/live Med vänliga hälsningar ROBERT HÖGLUND Kommunikationschef | Head of communications +46 8 559 25 515 | robert.hoglund at oxfam.se Oxfam Sverige www.oxfam.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Sep 29 11:32:22 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 29 Sep 2020 11:32:22 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Tyskland_f=C3=B6rbereder_kvotplikt_f?= =?utf-8?q?=C3=B6r_biojet?= Message-ID: <34aaa75406d686ee19c4b47863b5c0d5@nilssonproduktion.se> Även Tyskland diskuterar att införa obligatorisk inblandning av biodrivmedel i flygbränsle. https://uk.reuters.com/article/us-germany-climate-jet-fuel/germany-wants-binding-quota-for-co2-free-jet-fuel-draft-law-idUKKCN26G17I Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: