From magnus at nilssonproduktion.se Mon May 4 21:07:15 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Mon, 4 May 2020 21:07:15 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICAO_analyserar_och_prognostiserar_eff?= =?utf-8?q?ekterna_av_coronapandemin_p=C3=A5_det_internationella_Flyget?= Message-ID: <174497093.289249.1588619235341@webmail.surftown.com> https://www.icao.int/sustainability/Documents/COVID-19/ICAO_Coronavirus_Econ_Impact.pdf ICAO, FNs luftfartsorgan, har försökt att (på längden och tvären) bedöma coronapandemins effekter för det internationella flyget. Blodbad känns som ett understatement. Utbudet av passagerarplatser beräknas under april ha varit 94 (!) procent lägre än i fjol. Totalt väntas utbudet (beroende på utvecklingen) under hela året 2020 bli 37-71 procent lägre än 2019. Istället för en beräknad ökning av biljettintäkterna på 12 miljarder dollar, väntas en nedgång med 200 miljarder dollar. Så där fortsätter man... Tyvärr finns ingen beräkning av hur kollapsen beräknas påverkar klimatpåverkan av flyget. Som i allt som handlar om pandemin, så är naturligtvis alla siffror extremt osäkra. Slutresultatet kan till sist bli ett helt annat. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Wed May 6 10:16:45 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 6 May 2020 10:16:45 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?IATA_r=C3=A4knar_med_att_krav_om_=22so?= =?utf-8?q?cial_distansering=22_p=C3=A5_flyget_=C3=B6kar_biljettpriserna_m?= =?utf-8?q?ed_50-100_procent?= Message-ID: <629047867.296758.1588753005102@webmail.surftown.com> https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/covid-19-cost-of-air-travel-once-restrictions-start-to-lift/ IATA räknar med att krav om social distansering på flygplanen inte kommer att tillåta en högre beläggning på flygplanen än strax över 60 procent. För att klara ekonomin skulle i så fall prishöjningar på 50-100 procent krävas, mest för flygningar med mindre flygplan, minst när man använder riktigt stora plan. Organisationen kräver obligatoriska munskydd. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Wed May 6 14:10:42 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 6 May 2020 14:10:42 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?utf-8?q?=C3=A4rkning=22_av_flygresor?= Message-ID: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". Nu är förslaget klart: https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Wed May 6 14:18:02 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Wed, 6 May 2020 14:18:02 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?utf-8?q?=C3=A4rkning=22_av_flygresor?= In-Reply-To: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> References: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> Message-ID: <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> Klargörande: Klimatdeklarationen gäller LÅNGVÄGA RESOR, dvs inte enbart flygresor. Magnus Nilsson > Den den 6 maj 2020 klockan 14:10 skrev Magnus Nilsson : > > > För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". > > Nu är förslaget klart: > https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ > > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Sat May 9 17:48:45 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Sat, 9 May 2020 15:48:45 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?iso-8859-1?q?=E4rkning=22_av_flygresor?= In-Reply-To: <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> References: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> Message-ID: <8d734681a3164949a38ca68d73e72f98@folkhalsomyndigheten.se> Tack för info! Förstår jag det rätt att vi som har upphandlade resebyråer för att boka resor i tjänsten inte kommer att få se hur mycket utsläpp resan orsakar? Med vänlig hälsning Jim -----Ursprungligt meddelande----- Från: flygochklimat För Magnus Nilsson Skickat: den 6 maj 2020 14:18 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor Klargörande: Klimatdeklarationen gäller LÅNGVÄGA RESOR, dvs inte enbart flygresor. Magnus Nilsson > Den den 6 maj 2020 klockan 14:10 skrev Magnus Nilsson : > > > För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". > > Nu är förslaget klart: > https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ > > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se From magnus at nilssonproduktion.se Sun May 10 07:21:49 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Sun, 10 May 2020 07:21:49 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?utf-8?q?=C3=A4rkning=22_av_flygresor?= In-Reply-To: <8d734681a3164949a38ca68d73e72f98@folkhalsomyndigheten.se> References: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> <8d734681a3164949a38ca68d73e72f98@folkhalsomyndigheten.se> Message-ID: <1575425643.303236.1589088109176@webmail.surftown.com> Hej! Det bästa är nog att du ställer den frågan till Trafikanalys. elisa.abascal.reyes at trafa.se Hälsningar Magnus > Den den 9 maj 2020 klockan 17:48 skrev Jim Werngren : > > > Tack för info! > > Förstår jag det rätt att vi som har upphandlade resebyråer för att boka resor i tjänsten inte kommer att få se hur mycket utsläpp resan orsakar? > > Med vänlig hälsning > Jim > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: flygochklimat För Magnus Nilsson > Skickat: den 6 maj 2020 14:18 > Till: flygochklimat at lists.chalmers.se > Ämne: Re: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor > > Klargörande: Klimatdeklarationen gäller LÅNGVÄGA RESOR, dvs inte enbart flygresor. > > Magnus Nilsson > > > > Den den 6 maj 2020 klockan 14:10 skrev Magnus Nilsson : > > > > > > För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". > > > > Nu är förslaget klart: > > https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ > > > > > > > > Magnus Nilsson > > > > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Sun May 10 12:05:24 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Sun, 10 May 2020 10:05:24 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?utf-8?q?=C3=A4rkning=22_av_flygresor?= In-Reply-To: <1575425643.303236.1589088109176@webmail.surftown.com> References: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> <8d734681a3164949a38ca68d73e72f98@folkhalsomyndigheten.se> <1575425643.303236.1589088109176@webmail.surftown.com> Message-ID: Hej! Ok jag gör det. Med vänlig hälsning Jim -----Ursprungligt meddelande----- Från: Magnus Nilsson Skickat: den 10 maj 2020 07:22 Till: Jim Werngren ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: SV: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor Hej! Det bästa är nog att du ställer den frågan till Trafikanalys. elisa.abascal.reyes at trafa.se Hälsningar Magnus > Den den 9 maj 2020 klockan 17:48 skrev Jim Werngren : > > > Tack för info! > > Förstår jag det rätt att vi som har upphandlade resebyråer för att boka resor i tjänsten inte kommer att få se hur mycket utsläpp resan orsakar? > > Med vänlig hälsning > Jim > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: flygochklimat För Magnus Nilsson > Skickat: den 6 maj 2020 14:18 > Till: flygochklimat at lists.chalmers.se > Ämne: Re: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor > > Klargörande: Klimatdeklarationen gäller LÅNGVÄGA RESOR, dvs inte enbart flygresor. > > Magnus Nilsson > > > > Den den 6 maj 2020 klockan 14:10 skrev Magnus Nilsson : > > > > > > För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". > > > > Nu är förslaget klart: > > https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ > > > > > > > > Magnus Nilsson > > > > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Sun May 10 12:12:56 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Sun, 10 May 2020 10:12:56 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Trafikanalys_klara_med_=22klimatm?= =?utf-8?q?=C3=A4rkning=22_av_flygresor?= In-Reply-To: <1575425643.303236.1589088109176@webmail.surftown.com> References: <1945956975.298592.1588767042760@webmail.surftown.com> <1205991272.298655.1588767483137@webmail.surftown.com> <8d734681a3164949a38ca68d73e72f98@folkhalsomyndigheten.se> <1575425643.303236.1589088109176@webmail.surftown.com> Message-ID: <3bd5ad247a2e4b6e8255daadbc5d9db3@folkhalsomyndigheten.se> Hej, Mailet studsar när jag försöker med elisa.abascal.reyes at trafa.se Med vänlig hälsning Jim -----Ursprungligt meddelande----- Från: Magnus Nilsson Skickat: den 10 maj 2020 07:22 Till: Jim Werngren ; flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: Re: SV: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor Hej! Det bästa är nog att du ställer den frågan till Trafikanalys. elisa.abascal.reyes at trafa.se Hälsningar Magnus > Den den 9 maj 2020 klockan 17:48 skrev Jim Werngren : > > > Tack för info! > > Förstår jag det rätt att vi som har upphandlade resebyråer för att boka resor i tjänsten inte kommer att få se hur mycket utsläpp resan orsakar? > > Med vänlig hälsning > Jim > > -----Ursprungligt meddelande----- > Från: flygochklimat För Magnus Nilsson > Skickat: den 6 maj 2020 14:18 > Till: flygochklimat at lists.chalmers.se > Ämne: Re: [flygochklimat] Trafikanalys klara med "klimatmärkning" av flygresor > > Klargörande: Klimatdeklarationen gäller LÅNGVÄGA RESOR, dvs inte enbart flygresor. > > Magnus Nilsson > > > > Den den 6 maj 2020 klockan 14:10 skrev Magnus Nilsson : > > > > > > För ett tag sedan fick Trafikanalys i uppdrag att ta fram ett förslag om hur flygresor kan "klimatmärkas". > > > > Nu är förslaget klart: > > https://www.trafa.se/etiketter/transportovergripande/obligatoriska-klimatdeklarationer-9275/ > > > > > > > > Magnus Nilsson > > > > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Tue May 12 14:35:58 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 12 May 2020 14:35:58 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Dragkampen_ETS-CORSIA_mot_avg=C3=B6ran?= =?utf-8?q?de?= Message-ID: <2066487248.321715.1589286958189@webmail.surftown.com> https://multimedia.europarl.europa.eu/en/envi-committee-meeting_20200511-1400-COMMITTEE-ENVI_vd Igår, måndag 11 maj, besökte transportkommissionären Adina Valean (via länk) Europaparlamentets miljöutskott. Relationen mellan EUs utsläppshandelssystem EU ETS och det globala klimatkompensationsprogammet CORSIA var en huvudpunkt. Senast 30 juni måste EUs medlemsstater slutligen meddela den internationella luftfartsorganisationen ICAO om de vill delta i CORSIAs "pilot phase", som startar vid årsskiftet 2020/2021. Om jag förstått det hela rätt är avsikten att länderna gemensamt, via EU-kommissionen, ska lämna detta meddelande till ICAO. Kommissionen tänker endast informera parlamentet om innehållet, medan parlamentet vill vara med och utforma det och då se till att det i brevet till ICAO ska stå att beskedet att gå in i CORSIA är preliminärt, i avvaktan på att man inom EU beslutar hur direktivet om utsläppshandel ska ändras för att anpassas till CORSIA. Utan ett sådant förbehåll befarar parlamentet att EU i praktiken är tvingat att gå med på att lägga ned utsläppshandeln för flyget. Parlamentets miljöutskott har länge varit kritiskt mot CORSIA och skulle, genom att blockera en ändring av direktivet, säkra att flyget inom Europa blir kvar i utsläppshandeln. Resten av världen samt flygbolagen räknar tvärtom med att EU ska plocka ut flyget ur utsläppshandeln när CORSIA startar. Om detta inte sker, hotar handelskrig. Valean (rumänska som tidigare var ordförande i parlamentets miljöutskott, medlem i samma grupp som M och KD) försäkrade att flygets deltagande i utsläppshandeln inte hotas av att man också ansluter till CORSIA. Hon varnade för att CORSIA kollapsar om inte EU-länderna deltar, vilket skulle skada det globala miljöarbetet. Valeans första inlägg om flyget är ca 14.11-14.16. Hon får sina fiskar varma dels av Peter Liese, tysk kristdemokrat som suttit i parlamentet i 16 år och varit huvudansvarig för flygets inkludering i utsläppshandeln samt Jytte Guteland, svensk socialdemokrat. De kan avlyssnas 14.20-14.27. Ganska högt tonläge även från Nederländska miljöpartisten Bas Eickhout (14.32-14.35). Valean svarar 14.40-14.45. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Thu May 14 11:44:26 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 14 May 2020 11:44:26 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Dragkampen_ETS-CORSIA_mot_avg=C3=B6ran?= =?utf-8?q?de?= In-Reply-To: <2066487248.321715.1589286958189@webmail.surftown.com> References: <2066487248.321715.1589286958189@webmail.surftown.com> Message-ID: <22210562.320979.1589449466527@webmail.surftown.com> Nu har dragkampen om huruvida EU och dess medlemsstater ska prioritera flygets deltagande i det internationella utsläppskompensationssystemet CORSIA framför det egna utsläppshandelssystemet EU ETS, eller tvärtom, sannolikt tagit ytterligare ett litet kliv framåt. Igår överlämnade Kommissionen ett förslag till ställningstagande som nu ska hanteras av medlemsstaterna i ministerrådet. (Förslaget består av två dokument - ett huvudförslag samt ett annex. Finns på https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/PDF/?uri=CELEX:52020PC0194&rid=1 Bakgrunden är att ICAOs medlemsstater senast 30 juni 2020 måste meddela ICAO dels om de vill delta i CORSIA redan under den s k försöksfasen 2021-2023, dels (om de svarar ja på den frågan) om kompensationskraven 2021-2023 på de flygbolag som är registrerade i respektive stat ska baseras på de verkliga utsläppen under de tre åren eller på utsläppet under 2020 (=mindre krav på kompensation). När man enats i ministerrådet kommer EUs medlemsstater, var för sig, att lämna in identiska svar. Formuleringen av svaret/-n koordineras alltså av kommissionen, men beslutas av ministerrådet, dvs EU-ländernas transportministrar. EU är inte medlem i ICAO, och kommer därför inte att lämna in något eget, separat svar. Kommissionens förslag till ställningstagande innebär a. Att EU-länderna bör anmäla deltagande i CORSIA från 2021 och att kompensationskraven på EUs flygbolag bör baseras på de verkliga utsläppen 2021-2023, inte på utsläppet 2020. b. Men Kommissionen vill att dessa besked ska vara preliminära: - "These notifications are without prejudice to /.../ additional differences that may be notified at a later date." står det i annexet som är det tyngsta dokumentet. Hur detta mera exakt ska tolkas är inte uppenbart, men rimligen är det en markering att EU-länderna (rimligen senare under 2020, innan CORSIA startar) kan komma att meddela att man tänker tillämpa CORSIA-reglerna med vissa villkor ("additional differences"), som t ex kan handla om att fortsatt behålla flyget i ETS. I underlaget till beslutsförslaget (denna text väger alltså lite lättare än annexet) att "this notification is to be considered as an interim step" samt att "In order to ensure that this interim step be without prejudice to future policy decisions of the co-legislators, the notification must include a reference to the difference already notified in accordance with Council Decision (EU) 2018/2027 and the possibility that other additional differences be notified, as referred to above." vilket hänvisar till att flyget inte kan plockas ut ur utsläppshandeln förrän EUs regeringar och Europaparlamentet ("the co-legislators") gemensamt beslutat detta. Nu ska Kommissionens förslag behandlas av regeringarna, som fattar beslut - parlamentet är således inte inblandade i beslutsprocessen, en ordning som parlamentet högljutt protesterat emot, med hänvisning till att frågan om medlemsstaternas deltagande i CORSIA är så starkt kopplad till lagstiftningsbeslut. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Mon May 25 16:55:59 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Mon, 25 May 2020 16:55:59 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICAO_Council_kommer_att_diskutera_?= =?utf-8?q?=C3=A4ndrad_baslinje_f=C3=B6r_CORSIA_vid_m=C3=B6te_i_juni?= Message-ID: <270888382.352733.1590418559308@webmail.surftown.com> I juni möts ICAO Council, det styrande rådet inom FNs luftfartsorgan ICAO, för att hantera en begäran från flygindustrin att basera kraven inom ICAOs klimatkompensationssystem CORSIA enbart på utsläppet 2019 och inte på snittutsläppet 2019-2020 (som avtalet om CORSIA säger). Lambert Schneider och Jakob Graichen vid tyska Öko-institut (som ofta anlitas av bl a EU-kommissionen för att analysera effekter på flyget av internationella klimatregler) har analyserat vilka effekterna blir beroende på vägvalet. https://www.oeko.de/en/publications/p-details/should-corsia-be-changed-due-to-the-covid-19-crisis Ett snitt baserat på bägge åren ger en lägre baslinje, dvs större kompensationskrav än en baslinje baserad enbart på utsläppen 2019. Beroende på hur flygtrafiken utvecklas blir naturligtvis kompensationskraven olika, men ett ganska troligt scenario är att det inte uppstår något kompensationskrav under CORSIAs första fas 2021-2023 om utsläppen 2019 blir baslinje. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From aksbio at kth.se Tue May 26 11:46:59 2020 From: aksbio at kth.se (=?utf-8?B?QWtzZWwgQmnDuHJuLUhhbnNlbg==?=) Date: Tue, 26 May 2020 09:46:59 +0000 Subject: [flygochklimat] FLIGHT Visualiseringsverktyg och organisationer References: Message-ID: <5c16c157-469a-4f95-a126-f9d53488222b@Spark> Hej! Jag har tills nu inte fått några mejl från flyg&klimat-listan, men när jag gick till hemsidan så ser jag att det har blivit skickat ut ett antal mejl i april och maj, vilket är konstigt. Någon som vet varför/hur? Mitt namn är Aksel Biørn-hansen och jag är doktorand på KTH i Medierad Kommunikation (mediateknik, interaktionsdesign), där jag ingår i forskargruppen MID4S som sysslar med forskning kring mediateknik, ICT och hållbar (utveckling). Jag arbetar i ett projekt som heter FLIGHT, Minskade CO2-utsläpp i flygintensiva organisationer: Från data till praktisk handling. Projektet har som mål att utveckla interaktiva verktyg och metoder för att visualisera, engagera och hjälpa individer och avdelningar (på KTH) att bli medvetna om och reducera onödigt flygande i tjänsten. Jag har en fråga till alla er på listan. Just nu arbetar jag med ett mindre projekt där vi ska utvärdera befintliga visualiseringsverktyg som tittar närmare på flygande i organisationer, alltså affärsresor och flygresor i tjänsten ("flyg-mönster", växthusgasutsläpp, tids-serier m.m). I detta arbetet söker jag efter existerande verktyg eller papper/rapporter om design och utveckling av denna sortens verktyg. Ett exempel, och det enda verktyget som jag har hittat tills nu, är Business Travel Report av Universitetet i Edinburgh. Min fråga är: Känner du till något visualiseringsverktyg som tittar på flygande i organisationer (business travel)? Eller andra verktyg som visualiserar flygande/flyg-data på en aggregerad nivå? Jag tar gärna också emot rekommendationer om det finns någon du/ni tycker jag bör ta kontakt med om detta. Vänliga hälsningar, Aksel Biørn-Hansen _____________________ Ph.D. Student Media Technology and Interaction Design KTH Royal Inst. of Technology, aksbio at kth.se https://www.kth.se/profile/akselbh -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu May 28 13:24:33 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 28 May 2020 13:24:33 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] Aviation biofuel mandate in EU Message-ID: <2043158248.364121.1590665073646@webmail.surftown.com> Igår publicerade EU-kommissionen sin arbetsplan för resten av året. Av denna framgår att man under fjärde kvartalet kommer att presentera ett lagförslag om obligatorisk inblandning av biodrivmedel i flygbränsle: "ReFuelEU Aviation - Sustainable Aviation Fuel".(punkt 8) https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/cwp-2020-adjusted-factsheet_en.pdf Sannolikheten för att ett sådant förslag skulle stoppas av regeringarna i ministerrådet eller i Europaparlamentet är sannolikt låg. Inom miljönätverken i Bryssel finns en stor skepsis mot biodrivmedel, men detta motståndet gäller främst vägtrafik, där man ser elektrifiering som en bättre lösning, medan det finns en större öppenhet för användning inom flyget. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Thu May 28 13:41:11 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Thu, 28 May 2020 11:41:11 +0000 Subject: [flygochklimat] Aviation biofuel mandate in EU In-Reply-To: <2043158248.364121.1590665073646@webmail.surftown.com> References: <2043158248.364121.1590665073646@webmail.surftown.com> Message-ID: <2F1202DE-5045-46DE-BADB-55E42D358D89@folkhalsomyndigheten.se> Problemet är att det väl finns rapporter om att biobränslet, och då särskilt för flyg, kan medföra större klimatpåverkan än det redan katastrofala fossila bränslet. Samt bidra till att höja priset på biobränsle som skulle behövas inom andra sektorer för tydlig klimatnytta. Dessutom kan ju biobränslet inte tankas mer än 50% i flyg, så transporten är ju aldrig fossilfri. Har vi tur så bringar det i alla fall ett mycket högre pris på flygbiljetterna. Mvh Jim Skickat från min iPhone > 28 maj 2020 kl. 13:24 skrev Magnus Nilsson : > > ?Igår publicerade EU-kommissionen sin arbetsplan för resten av året. Av denna framgår att man under fjärde kvartalet kommer att presentera ett lagförslag om obligatorisk inblandning av biodrivmedel i flygbränsle: "ReFuelEU Aviation - Sustainable Aviation Fuel".(punkt 8) > > https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/cwp-2020-adjusted-factsheet_en.pdf > > Sannolikheten för att ett sådant förslag skulle stoppas av regeringarna i ministerrådet eller i Europaparlamentet är sannolikt låg. Inom miljönätverken i Bryssel finns en stor skepsis mot biodrivmedel, men detta motståndet gäller främst vägtrafik, där man ser elektrifiering som en bättre lösning, medan det finns en större öppenhet för användning inom flyget. > > > Magnus Nilsson > > > Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker > > > Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 > magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu > [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) > Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se From jorgen.larsson at chalmers.se Fri May 29 12:16:09 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Fri, 29 May 2020 10:16:09 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Idag_publiceras_v=E5r_artikel_om_?= =?iso-8859-1?q?svenskarnas_acceptans_kring_styrmedel_f=F6r_att_minska_kli?= =?iso-8859-1?q?matp=E5verkan_fr=E5n_l=E5ngv=E4ga_resande?= Message-ID: Så här formulerade vi de olika styrmedelsalternativen i enkäten: I samhällsdebatten har flygets negativa påverkan på klimat och miljö diskuterats. Ett förslag som då framförts är att ... ... öka skatten på flygresor till 200 kr för resor inom EU och 1300 kr för längre resor i syfte att minska denna negativa klimatpåverkan. Intäkterna från den höjda flygskatten kommer att användas för att sänka skatten med lika många kronor för alla skattebetalare oavsett hur mycket man flyger. ... alla får göra en flygresa per år med dagens låga skattenivå men att om man gör fler flygresor så får man betala 400 kr i höjd skatt för resor inom EU och 2600 kr för längre resor, och detta i syfte att minska denna negativa klimatpåverkan. ... lagstifta om att flygbranschen måste använda minst 5% biobränsle i flygplanen, vilket också innebär en höjning av biljettpriserna. ... använda skattemedel för att investera i en omfattande utbyggnad av snabbtåg mellan Göteborg, Malmö och Stockholm. ... använda skattemedel för att etablera nattågstrafik till bland annat Tyskland och Frankrike ... inrätta personliga utsläppskonton för samtliga svenska medborgare, som tillåter utsläpp från en viss mängd flygresande per person och år. Om man vill flyga mer så får man köpa utsläppsrätter från någon som inte flyger. Vi ställde bl. a. också frågor om effektivitet och rättvisa för var och en av styrmedlen: * Anser du att detta förslag skulle vara en ineffektiv eller effektiv åtgärd för att minska flygets negativa klimatpåverkan? * Anser du att detta förslag skulle vara en orättvis eller rättvis åtgärd? https://www.sustainableconsumption.se/snart-lyfter-flygen-igen-sa-har-kan-politiker-gora-flygtrafiken-gronare/ /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents' air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Public support for aviation policy measures in Sweden.pdf Type: application/pdf Size: 2245018 bytes Desc: Public support for aviation policy measures in Sweden.pdf URL: