From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jun 4 17:02:19 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 4 Jun 2020 17:02:19 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Airbus_chef_vill_inf=C3=B6ra_skrotning?= =?utf-8?q?spremie_f=C3=B6r_flygplan?= Message-ID: <572345213.386238.1591282941750@webmail.surftown.com> I bifogade artikel ur Politico argumenterar chefen för Airbus för att EU-länderna ska införa en skrotningspremie för äldre flygplan för att på så sätt minska flygets klimatbelastning. (Man kan ana en förhoppning att detta även ska förbättra affärerna för det företag han leder...) "Instead of taking an old Boeing 777 for instance back to service, they could take a brand new [Airbus] 350 or 321 with very, very good economics and CO2 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 200604 Airbus vill införa skrotningspremie för flygplan.docx Type: application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document Size: 15739 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Jun 5 09:01:07 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Fri, 5 Jun 2020 09:01:07 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] 32 miljarder euro till flygbolag inom EU Message-ID: <1958993857.400975.1591340467611@webmail.surftown.com> Hittills har den europeiska flygindustrin i samband med coronapandemin utlovats 24 miljarder euro i stöd från olika regeringar. Ytterligare 7,6 miljarder är på väg. Det visar en sammanställning som T&E har gjort. Sammanställningen är mycket detaljerad och uppdateras löpande: https://www.transportenvironment.org/what-we-do/flying-and-climate-change/bailout-tracker Av stöden är det hittills egentligen enbart det franska stödet till Air France som villkorats till någon form av miljövillkor. T&E har granskat vad kraven egentligen innebär: https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/2020_06_air-france-rescue_final.pdf Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jorgen.larsson at chalmers.se Fri Jun 5 11:36:19 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Fri, 5 Jun 2020 09:36:19 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Transiti=28on-line=29_Talks_with_Maja_?= =?utf-8?b?Um9zw6lu?= Message-ID: Här är inbjudan till ett on-line seminarium med flygaktivisten Maja Rosén och där Stefan Gössling och jag deltar i en panel. Mvh Jörgen Larsson Transiti(on-line) Talks with Maja Rosén When Covid Cut Our Wings 12th of June, 12.00 ? 13.00 (please sign in a couple of minutes early) Zoom-link: https://chalmers.zoom.us/j/62836427686 With planes on the ground and society homebound, what is the future of mobility? In a matter of days, Coronavirus achieved what many climate activists and scientists have spent years striving towards; it brought aviation to a standstill across the globe. As flying flatlined and carbon emissions dropped in Sweden, an industry on the brink cut costs and requested bailouts. Despite the cautious optimism from within the climate community, there are also larger signs of uncertainty for the future of mobility; COVID-19 may have profound implications for not only flying, but also how we travel and move on a daily basis. What may this sudden moment of transformation mean for long-term transitions? Can practices developed or curbed during the pandemic lead to lasting societal norms? Is this simply a momentary lapse in the act of flying and the systems that support it? In this seminar we discuss the role of aviation in the climate transition and explore what may await aviation in a post-corona world. Keynote speaker: Maja Rosén, climate activist and the co-founder of the organisation We Stay on the Ground, and the campaign Flight-Free 2020. She is the author of a guide about how to talk about aviation and climate? and has featured extensively in Swedish and international media on the subject of climate change and aviation, as well as holding a TedX-talk. Panellists: Stefan Gössling is a professor at the Department of Service Management and Service Studies, Lund University, and the School of Business and Economics at Linnaeus University. He works with tourism and transport in the context of sustainability and is specifically interested in climate change, transport policies, transport psychology, and transport economics. Jörgen Larsson is Assistant professor at the Department of Space, Earth and Environment, at Chalmers. His research area is sustainable consumption patterns and in recent years the focus has been on long distance travel with research on methodology for emissions accounting, travel patterns analysis and policy analysis.? About Transiti(on-line) Talks We are truly living in exceptional times, but while we can?t meet in person, we still need to think big and differently about the challenges brought about by far-reaching environmental degradation, social unrest, rapid technology change and, of-course, the corona pandemic and the unprecedented global lockdown. During the spring of 2020 we are therefor moving the Transition Talks lunch time seminar series online, and we hope to see you in Zoom at the following link: https://chalmers.zoom.us/j/62836427686 Kjell Vowles Doktorand | PhD-student Avd. för teknik, vetenskap och samhälle | Div. of Science, Technology and Society Inst. för teknikens ekonomi och organisation | Dept. of Technology, Management and Economics +46(0)31-772 65 85 +46(0)734-11 92 39 (mobile) kjell.vowles at chalmers.se Kjell Vowles Doktorand | PhD-student Avd. för teknik, vetenskap och samhälle | Div. of Science, Technology and Society Inst. för teknikens ekonomi och organisation | Dept. of Technology, Management and Economics +46(0)31-772 65 85 +46(0)734-11 92 39 (mobile) kjell.vowles at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Jun 9 10:35:16 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Tue, 9 Jun 2020 10:35:16 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICAOs_r=C3=A5d_f=C3=B6rebreder_beslut_?= =?utf-8?q?om_mildrade_klimatkrav?= Message-ID: <1123262598.407012.1591691716152@webmail.surftown.com> Igår startade det möte med ICAOs råd där en huvudfråga är att justera den baslinje som ska gälla för det globala klimatkompensationssystemet CORSIA, som är tänkt att dra igång efter nyår. Mötet pågår till 26 juni. Enligt nuvarande regler ska baslinjen för kraven om kompensation under CORSIA vara snittutsläppet 2019/2020 för den trafik som berörs. Flygbranschen har krävt att baslinjen istället ska utgå enbart från utsläppet 2019. Då skulle kompensationskraven mildras betydligt - IATA, flygets internationella branschorganisation, beräknar att en sådan ändring skulle sänka kostnaderna för flygindustrin för inköp av klimatåtgärder med 15 miljarder dollar. Så mycket mindre kommer således flygindustrin, enligt IATA, att tvingas satsa på klimatåtgärder om den föreslagna ändringen går igenom. Tidigare har EUs transportministrar uttalat stöd förändringen. Nu ger även USA grönt ljus. https://www.reuters.com/article/us-climate-change-aviation-idUSKBN23F2LG Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From aksbio at kth.se Wed Jun 10 08:00:07 2020 From: aksbio at kth.se (=?utf-8?B?QWtzZWwgQmnDuHJuLUhhbnNlbg==?=) Date: Wed, 10 Jun 2020 06:00:07 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Webinar_med_Stay_Grounded=2C_=C2=ABGro?= =?utf-8?q?unding_Travel_Policies_in_Organisations=C2=BB?= In-Reply-To: <092e2ddd-268c-8110-8c29-a1540e4d6b52@stay-grounded.org> References: <2b1eed08-ea8a-5904-4014-17ff8ae14b03@stay-grounded.org> <105559f1-e9ca-a09d-80de-526dae318ef8@stay-grounded.org> <092e2ddd-268c-8110-8c29-a1540e4d6b52@stay-grounded.org> Message-ID: <810a782b-72db-4014-97d5-c759b7cd9e99@Spark> Hej Jag har varit i kontakt med en koordinator inom Stay Grounded-kampanjen, Michaela Leitner, som arbetar med «institutional travel policy changes» (orkar inte översätta). Hon tipsade mig om ett kommande webinar 2 juli kl 4-6 pm CEST med titeln Grounding Travel Policies in Organisations. «This webinar is organized by the international network Stay Grounded and the initiative Zeroing Flying in the context of the campaign ?Let?s Stay Grounded?. One part of the campaign aims to reduce work-related air travel of universities, NGOs and corporations....» Se mejltråd nedan för mer detaljer och inbjudan. Vänliga hälsningar, Aksel Biørn-Hansen _____________________ Ph.D. Student Media Technology and Interaction Design KTH Royal Inst. of Technology, aksbio at kth.se https://www.kth.se/profile/akselbh ---------- Forwarded message ---------- From: Michaela Leitner Date: 9 Jun 2020, 12:24 +0200 To: Aksel Biørn-Hansen Subject: Re: Research Project on flight-intensive organisations Dear Aksel, another info on one of our upcoming webinars on grounding travel policies in organisations - with a focus on universities, where many things are happening right now. Maybe you are interested in joining and/or spreading it to interested persons in universities and beyond? Best, Michaela [cid:part1.C2624315.D9B52C4C at stay-grounded.org] Webinar [cid:part2.BF9777AF.77A7D0DF at stay-grounded.org] Greetings! We warmly invite you to the webinar ?Grounding the travel policies of organisations? on July 2nd from 4-6pm CEST. This webinar is organised by the international network Stay Grounded and the initiative Zeroing Flying in the context of the campaign ?Let?s Stay Grounded?. One part of the campaign aims to reduce work-related airtravel of universities, NGOs and corporations (see a first version of the website here). Work-related air travel ? like air travel in general ? has been on the rise for decades. Even if we are aware of the negative climate impact of flying, it is hard to insist on using only grounded means of transport, if rules, expectations, and time constraints at work put pressure on us to use a plane. Therefore it is important to change the travel policies of the organisations we are part of so it becomes easier for us and more accepted to stay grounded also for work. The corona crisis has shown us that it is much easier than expected to replace plane trips by meeting online. This is a valuable experience that we can build on ? to avoid that as soon as travel restrictions are gone, everything goes back to business as usual. Let?s make good use of the time we have left before this happens and put our organisations ? universities, companies, NGOs and other institutions ? on a climate friendly course. This webinar is a good place to start if you are looking for inspirations on how to get there. We will look into concrete measures to reduce air travel that are available to organisations. * Jens Borken-Kleefeld (Institute of Applied Systems Analysis, Zeroing Flying) will give an overview of available measures * Kårstein Måseide and Maarten Ipers will share their experience implementing sustainable travel policies at the University Bergen and the Vrije Universiteit Brussels * Rosa Hofgartner will introduce the initiative ExPlane for bottom-up initiatives at universities To register for the webinar, please fill in this form. You will get a Zoom-link to access the webinar by mail after having registered. Registration is possible until July 2nd, 12 am (CEST). Even though this webinar has a focus on academia, all types of organisations can benefit from the knowledge about grounded travel policies that has accumulated in this sector in the past years. You will have the possibility to ask questions and share your own experiences with this topic. Maybe you can relate to the feelings of Olivier De Schutter, professor at UCLouvain, member of the UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights: ?It's true that not taking a plane anymore, especially when you're on the academic circuit and you have a mandate at the United Nations, is difficult: it forces you to make choices, and it exposes you to incomprehension. However, there is nothing heroic about this change, there is nothing sacrificial about this attitude, and there is no reproach, even implicit, to those who think that for them this change is premature. (...) I am like you, reader: ready to demonstrate for the climate, ready to sign petitions, ready even to write tributes, but struggling to get out of my routines - to change my way of life, to contribute to the transformation required if we are to stop the evolution that will make this land unsustainable for our grandchildren. (...) I have decided not to fly anymore. To suffer a little less. To be a little less complicit. (...) I am well aware that my coherence is a luxury. I deplore the fact that people on more modest incomes are forced to take a plane because the train is too expensive: this paradox is a scandal. And I hope that the comfort of coherence will soon be accessible to everyone.? (excerpt from this article, translated from French) See you at the webinar and stay grounded! Michaela Leitner (Stay Grounded) and Susanne Hanger-Kopp (Zeroing Flying) [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v938j.png] The Stay Grounded network has 158 member organisations as of today. Here you can find a list with all our members, and here our position paper. Follow us on social media! [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/facebook.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/twitter.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/instagram.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/youtube.png] [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v94gk.png] [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v9h95.png] Donations For our actions, meetings, solidarity work and coordination of the network, we need funding. Support the movement to reduce air traffic ? make a donation! Contact: info at stay-grounded.org The Stay Grounded Network is hosted by the Austrian NGO Periskop: Periskop c/o GLOBAL 2000 Neustiftgasse 36 1070 Vienna, Austria www.kollektiv-periskop.org -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: cbfbjoihmeefbpph.png Type: image/png Size: 59371 bytes Desc: cbfbjoihmeefbpph.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: hphiiafgjhkmfcci.png Type: image/png Size: 8118 bytes Desc: hphiiafgjhkmfcci.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Stay Grounded Webinar Grounding travel policies of organisations July 2nd.pdf Type: application/octet-stream Size: 589491 bytes Desc: Stay Grounded Webinar Grounding travel policies of organisations July 2nd.pdf URL: From aksbio at kth.se Wed Jun 10 08:00:14 2020 From: aksbio at kth.se (=?utf-8?B?QWtzZWwgQmnDuHJuLUhhbnNlbg==?=) Date: Wed, 10 Jun 2020 06:00:14 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Webinar_med_Stay_Grounded=2C_=C2=ABGro?= =?utf-8?q?unding_Travel_Policies_in_Organisations=C2=BB?= In-Reply-To: <092e2ddd-268c-8110-8c29-a1540e4d6b52@stay-grounded.org> References: <2b1eed08-ea8a-5904-4014-17ff8ae14b03@stay-grounded.org> <105559f1-e9ca-a09d-80de-526dae318ef8@stay-grounded.org> <092e2ddd-268c-8110-8c29-a1540e4d6b52@stay-grounded.org> Message-ID: <810a782b-72db-4014-97d5-c759b7cd9e99@Spark> Hej Jag har varit i kontakt med en koordinator inom Stay Grounded-kampanjen, Michaela Leitner, som arbetar med «institutional travel policy changes» (orkar inte översätta). Hon tipsade mig om ett kommande webinar 2 juli kl 4-6 pm CEST med titeln Grounding Travel Policies in Organisations. «This webinar is organized by the international network Stay Grounded and the initiative Zeroing Flying in the context of the campaign ?Let?s Stay Grounded?. One part of the campaign aims to reduce work-related air travel of universities, NGOs and corporations....» Se mejltråd nedan för mer detaljer och inbjudan. Vänliga hälsningar, Aksel Biørn-Hansen _____________________ Ph.D. Student Media Technology and Interaction Design KTH Royal Inst. of Technology, aksbio at kth.se https://www.kth.se/profile/akselbh ---------- Forwarded message ---------- From: Michaela Leitner Date: 9 Jun 2020, 12:24 +0200 To: Aksel Biørn-Hansen Subject: Re: Research Project on flight-intensive organisations Dear Aksel, another info on one of our upcoming webinars on grounding travel policies in organisations - with a focus on universities, where many things are happening right now. Maybe you are interested in joining and/or spreading it to interested persons in universities and beyond? Best, Michaela [cid:part1.C2624315.D9B52C4C at stay-grounded.org] Webinar [cid:part2.BF9777AF.77A7D0DF at stay-grounded.org] Greetings! We warmly invite you to the webinar ?Grounding the travel policies of organisations? on July 2nd from 4-6pm CEST. This webinar is organised by the international network Stay Grounded and the initiative Zeroing Flying in the context of the campaign ?Let?s Stay Grounded?. One part of the campaign aims to reduce work-related airtravel of universities, NGOs and corporations (see a first version of the website here). Work-related air travel ? like air travel in general ? has been on the rise for decades. Even if we are aware of the negative climate impact of flying, it is hard to insist on using only grounded means of transport, if rules, expectations, and time constraints at work put pressure on us to use a plane. Therefore it is important to change the travel policies of the organisations we are part of so it becomes easier for us and more accepted to stay grounded also for work. The corona crisis has shown us that it is much easier than expected to replace plane trips by meeting online. This is a valuable experience that we can build on ? to avoid that as soon as travel restrictions are gone, everything goes back to business as usual. Let?s make good use of the time we have left before this happens and put our organisations ? universities, companies, NGOs and other institutions ? on a climate friendly course. This webinar is a good place to start if you are looking for inspirations on how to get there. We will look into concrete measures to reduce air travel that are available to organisations. * Jens Borken-Kleefeld (Institute of Applied Systems Analysis, Zeroing Flying) will give an overview of available measures * Kårstein Måseide and Maarten Ipers will share their experience implementing sustainable travel policies at the University Bergen and the Vrije Universiteit Brussels * Rosa Hofgartner will introduce the initiative ExPlane for bottom-up initiatives at universities To register for the webinar, please fill in this form. You will get a Zoom-link to access the webinar by mail after having registered. Registration is possible until July 2nd, 12 am (CEST). Even though this webinar has a focus on academia, all types of organisations can benefit from the knowledge about grounded travel policies that has accumulated in this sector in the past years. You will have the possibility to ask questions and share your own experiences with this topic. Maybe you can relate to the feelings of Olivier De Schutter, professor at UCLouvain, member of the UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights: ?It's true that not taking a plane anymore, especially when you're on the academic circuit and you have a mandate at the United Nations, is difficult: it forces you to make choices, and it exposes you to incomprehension. However, there is nothing heroic about this change, there is nothing sacrificial about this attitude, and there is no reproach, even implicit, to those who think that for them this change is premature. (...) I am like you, reader: ready to demonstrate for the climate, ready to sign petitions, ready even to write tributes, but struggling to get out of my routines - to change my way of life, to contribute to the transformation required if we are to stop the evolution that will make this land unsustainable for our grandchildren. (...) I have decided not to fly anymore. To suffer a little less. To be a little less complicit. (...) I am well aware that my coherence is a luxury. I deplore the fact that people on more modest incomes are forced to take a plane because the train is too expensive: this paradox is a scandal. And I hope that the comfort of coherence will soon be accessible to everyone.? (excerpt from this article, translated from French) See you at the webinar and stay grounded! Michaela Leitner (Stay Grounded) and Susanne Hanger-Kopp (Zeroing Flying) [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v938j.png] The Stay Grounded network has 158 member organisations as of today. Here you can find a list with all our members, and here our position paper. Follow us on social media! [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/facebook.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/twitter.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/instagram.png] [https://www.mailjet.com/images/theme/v1/icons/ico-social/youtube.png] [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v94gk.png] [https://xziyq.mjt.lu/tplimg/xziyq/b/xikxp/v9h95.png] Donations For our actions, meetings, solidarity work and coordination of the network, we need funding. Support the movement to reduce air traffic ? make a donation! Contact: info at stay-grounded.org The Stay Grounded Network is hosted by the Austrian NGO Periskop: Periskop c/o GLOBAL 2000 Neustiftgasse 36 1070 Vienna, Austria www.kollektiv-periskop.org -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: cbfbjoihmeefbpph.png Type: image/png Size: 59371 bytes Desc: cbfbjoihmeefbpph.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: hphiiafgjhkmfcci.png Type: image/png Size: 8118 bytes Desc: hphiiafgjhkmfcci.png URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Stay Grounded Webinar Grounding travel policies of organisations July 2nd.pdf Type: application/octet-stream Size: 589491 bytes Desc: Stay Grounded Webinar Grounding travel policies of organisations July 2nd.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jun 11 08:09:52 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 11 Jun 2020 08:09:52 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Schweiz_inf=C3=B6r_Europas_h=C3=B6gsta?= =?utf-8?q?_passagerarskatt?= Message-ID: <479171233.414408.1591855792199@webmail.surftown.com> Även underhuset i det schweiziska parlamentet har nu godkänt att en ny passagerarskatt på flygbiljetter införs för passagerare som flyger från en schweizisk flygplats. Skatten blir den överlägset högsta i Europa: För kortare resor 30 CHF knappt 300 SEK), för längre resor 120 CHF (knappt 1200 SEK). Halva skatteintäkten går rakt in i statskassan, andra hälften kommer att återbetalas till medborgarna enligt en "ekobonus"-modell som tillämpats i Schweiz även beträffande andra miljöskatter. https://www.swissinfo.ch/eng/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=01c0e40e89-CPdaily10062020&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-01c0e40e89-110245885 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se Thu Jun 11 08:21:12 2020 From: jim.werngren at folkhalsomyndigheten.se (Jim Werngren) Date: Thu, 11 Jun 2020 06:21:12 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?Schweiz_inf=F6r_Europas_h=F6gsta_?= =?iso-8859-1?q?passagerarskatt?= In-Reply-To: <479171233.414408.1591855792199@webmail.surftown.com> References: <479171233.414408.1591855792199@webmail.surftown.com> Message-ID: <0dfebe434dbf42dcb9bc0488b34e9ae9@folkhalsomyndigheten.se> En mycket bra början! Tack för info! Jim -----Ursprungligt meddelande----- Från: flygochklimat För Magnus Nilsson Skickat: den 11 juni 2020 08:10 Till: flygochklimat at lists.chalmers.se Ämne: [flygochklimat] Schweiz inför Europas högsta passagerarskatt Även underhuset i det schweiziska parlamentet har nu godkänt att en ny passagerarskatt på flygbiljetter införs för passagerare som flyger från en schweizisk flygplats. Skatten blir den överlägset högsta i Europa: För kortare resor 30 CHF knappt 300 SEK), för längre resor 120 CHF (knappt 1200 SEK). Halva skatteintäkten går rakt in i statskassan, andra hälften kommer att återbetalas till medborgarna enligt en "ekobonus"-modell som tillämpats i Schweiz även beträffande andra miljöskatter. https://www.swissinfo.ch/eng/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=01c0e40e89-CPdaily10062020&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-01c0e40e89-110245885 Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Jun 11 09:56:40 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?utf-8?B?SsO2cmdlbiBMYXJzc29u?=) Date: Thu, 11 Jun 2020 07:56:40 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Problem_med_e-postlistan_f=C3=B6rhoppn?= =?utf-8?q?ingsvis_l=C3=B6sta?= Message-ID: <0f4af9db4fdc443bab946fe82f69851f@chalmers.se> Några av listans 60 medlemmar uppmärksammade mig på att de inte fick alla inlägg. Troligtvis berodde det på något fel med sammandragsversionen, så nu har jag ändrat så att ni alla får normalversionen. Ifall ni har råkat ut för att inte ha fått alla inlägg så kommer i alla fall två av dem igen nedan (det senaste från Magnus Nilsson om Schweiz nya och höga passagerarskatt, och mitt tips om morgondagens webinarium). Det vore jätteroligt om ni andra också börjar posta saker på listan: ?Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten.? Mvh Jörgen Larsson SENASTE INLÄGGET FRÅN MAGNUS NILSSON Även underhuset i det schweiziska parlamentet har nu godkänt att en ny passagerarskatt på flygbiljetter införs för passagerare som flyger från en schweizisk flygplats. Skatten blir den överlägset högsta i Europa: För kortare resor 30 CHF knappt 300 SEK), för längre resor 120 CHF (knappt 1200 SEK). Halva skatteintäkten går rakt in i statskassan, andra hälften kommer att återbetalas till medborgarna enligt en "ekobonus"-modell som tillämpats i Schweiz även beträffande andra miljöskatter. https://www.swissinfo.ch/eng/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=01c0e40e89-CPdaily10062020&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-01c0e40e89-110245885 SENASTE INLÄGGET FRÅN JÖRGEN LARSSON Här är inbjudan till ett on-line seminarium med flygaktivisten Maja Rosén och där Stefan Gössling och jag deltar i en panel. Mvh Jörgen Larsson Transiti(on-line) Talks with Maja Rosén When Covid Cut Our Wings 12th of June, 12.00 ? 13.00 (please sign in a couple of minutes early) Zoom-link: https://chalmers.zoom.us/j/62836427686 With planes on the ground and society homebound, what is the future of mobility? In a matter of days, Coronavirus achieved what many climate activists and scientists have spent years striving towards; it brought aviation to a standstill across the globe. As flying flatlined and carbon emissions dropped in Sweden, an industry on the brink cut costs and requested bailouts. Despite the cautious optimism from within the climate community, there are also larger signs of uncertainty for the future of mobility; COVID-19 may have profound implications for not only flying, but also how we travel and move on a daily basis. What may this sudden moment of transformation mean for long-term transitions? Can practices developed or curbed during the pandemic lead to lasting societal norms? Is this simply a momentary lapse in the act of flying and the systems that support it? In this seminar we discuss the role of aviation in the climate transition and explore what may await aviation in a post-corona world. Keynote speaker: Maja Rosén, climate activist and the co-founder of the organisation We Stay on the Ground, and the campaign Flight-Free 2020. She is the author of a guide about how to talk about aviation and climate? and has featured extensively in Swedish and international media on the subject of climate change and aviation, as well as holding a TedX-talk. Panellists: Stefan Gössling is a professor at the Department of Service Management and Service Studies, Lund University, and the School of Business and Economics at Linnaeus University. He works with tourism and transport in the context of sustainability and is specifically interested in climate change, transport policies, transport psychology, and transport economics. Jörgen Larsson is Assistant professor at the Department of Space, Earth and Environment, at Chalmers. His research area is sustainable consumption patterns and in recent years the focus has been on long distance travel with research on methodology for emissions accounting, travel patterns analysis and policy analysis.? /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From ingemar at caminomagasin.se Thu Jun 11 10:45:03 2020 From: ingemar at caminomagasin.se (Ingemar Tigerberg) Date: Thu, 11 Jun 2020 10:45:03 +0200 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Problem_med_e-postlistan_f=C3=B6rhoppn?= =?utf-8?q?ingsvis_l=C3=B6sta?= In-Reply-To: <0f4af9db4fdc443bab946fe82f69851f@chalmers.se> References: <0f4af9db4fdc443bab946fe82f69851f@chalmers.se> Message-ID: Tack för detta. Jag har inte fått några utskick innan detta. Med risk för upprepning kommer här två tips på artiklar på temat: Östteriike förbjuder superbilliga flygbiljetter och korta resor där det går tåg: https://feber.se/samhalle/osterrike-forbjuder-superbilliga-flygbiljetter/412114/?fbclid=IwAR3lT3BT8Mk2IW6BuL6GjCsck0wIZWsksqzAvRVdKakf4_DAuc6jK9x3Oyg Eu sänker klimatkrav på flyget (CORSIA basår) https://www.dn.se/nyheter/sverige/eu-sanker-klimatkrav-pa-flyget-efter-coronakrisen/?fbclid=IwAR3VkRrS18nBCyTh3cuFLse03mfaxbVyOJPSz0zIu1__j-aEMIOz9uJ-Mjk Med vänlig hälsning, Ingemar Ingemar Tigerberg redaktör & omvärldsanalytiker Camino - berättelser med kraft att förändra Vi pratar och skriver även på uppdrag Caminomagasin.se/ingemar-tigerberg Linked-in Facebook (Camino) +46(0)761-705581 ingemar at caminomagasin.se Post/fakturaadress: Camino / Getaware, Södra larmgatan 6, 411 16 Göteborg Den tors 11 juni 2020 kl 09:56 skrev Jörgen Larsson < jorgen.larsson at chalmers.se>: > Några av listans 60 medlemmar uppmärksammade mig på att de inte fick alla > inlägg. Troligtvis berodde det på något fel med sammandragsversionen, så nu > har jag ändrat så att ni alla får normalversionen. Ifall ni har råkat ut > för att inte ha fått alla inlägg så kommer i alla fall två av dem igen > nedan (det senaste från Magnus Nilsson om Schweiz nya och höga > passagerarskatt, och mitt tips om morgondagens webinarium). > > Det vore jätteroligt om ni andra också börjar posta saker på listan: > ?Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan > dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga > tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. > styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön > kring höghöjdseffekten.? > > Mvh Jörgen Larsson > > > > SENASTE INLÄGGET FRÅN MAGNUS NILSSON > > Även underhuset i det schweiziska parlamentet har nu godkänt att en ny > passagerarskatt på flygbiljetter införs för passagerare som flyger från en > schweizisk flygplats. Skatten blir den överlägset högsta i Europa: För > kortare resor 30 CHF knappt 300 SEK), för längre resor 120 CHF (knappt 1200 > SEK). Halva skatteintäkten går rakt in i statskassan, andra hälften kommer > att återbetalas till medborgarna enligt en "ekobonus"-modell som tillämpats > i Schweiz även beträffande andra miljöskatter. > > > https://www.swissinfo.ch/eng/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=01c0e40e89-CPdaily10062020&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-01c0e40e89-110245885 > > > > SENASTE INLÄGGET FRÅN JÖRGEN LARSSON > > Här är inbjudan till ett on-line seminarium med flygaktivisten Maja Rosén > och där Stefan Gössling och jag deltar i en panel. > > Mvh > > Jörgen Larsson > > *Transiti(on-line) Talks with Maja Rosén * > > When Covid Cut Our Wings > > 12th of June, 12.00 ? 13.00 (please sign in a couple of minutes early) > > Zoom-link: https://chalmers.zoom.us/j/62836427686 > > *With planes on the ground and society homebound, what is the future of > mobility?* > > In a matter of days, Coronavirus achieved what many climate activists and > scientists have spent years striving towards; it brought aviation to a > standstill across the globe. As flying flatlined and carbon emissions > dropped in Sweden, an industry on the brink cut costs and requested > bailouts. Despite the cautious optimism from within the climate community, > there are also larger signs of uncertainty for the future of mobility; > COVID-19 may have profound implications for not only flying, but also how > we travel and move on a daily basis. What may this sudden moment of > transformation mean for long-term transitions? Can practices developed or > curbed during the pandemic lead to lasting societal norms? Is this simply a > momentary lapse in the act of flying and the systems that support it? In > this seminar we discuss the role of aviation in the climate transition and > explore what may await aviation in a post-corona world. > > Keynote speaker: > > *Maja Rosén*, climate activist and the co-founder of the organisation *We > Stay on the Ground*, and the campaign *Flight-Free 2020*. She is the > author of a guide about how to talk about aviation and climate? > and > has featured extensively in Swedish and international media on the subject > of climate change and aviation, as well as holding a TedX-talk. > > Panellists: > > *Stefan Gössling* is a professor at the Department of Service Management > and Service Studies, Lund University, and the School of Business and > Economics at Linnaeus University. He works with tourism and transport in > the context of sustainability and is specifically interested in climate > change, transport policies, transport psychology, and transport economics. > > *Jörgen Larsson* is Assistant professor at the Department of Space, Earth > and Environment, at Chalmers. His research area is sustainable consumption > patterns and in recent years the focus has been on long distance travel > with research on methodology for emissions accounting, travel patterns > analysis and policy analysis.? > > > > > > > > /Jörgen Larsson > > > > > ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- > > Associate Professor in Sustainable Consumption patterns > > Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and > Environment > > Phone +46 708 833370 > > > > Recent academic output: > > - Public support for aviation policy measures in Sweden > > - Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i > denna rapport ) > - Climate footprint from Swedish residents? air travel. > > - International and National Climate Policies for Aviation: A review > > - Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of > a country?s residents > . > > > > Climate calculators: > > - www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se > - www.flightemissionmap.org > > > > E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here > . > > > flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på > universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt > arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet > är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela > t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga > tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. > styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön > kring höghöjdseffekten. > Här kan man anmäla sig till listan: > https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat > Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: > jorgen.larsson at chalmers.se > -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From pargman at kth.se Thu Jun 11 12:39:34 2020 From: pargman at kth.se (Daniel Pargman) Date: Thu, 11 Jun 2020 10:39:34 +0000 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Problem_med_e-postlistan_f=C3=B6rhoppn?= =?utf-8?q?ingsvis_l=C3=B6sta?= In-Reply-To: <0f4af9db4fdc443bab946fe82f69851f@chalmers.se> References: <0f4af9db4fdc443bab946fe82f69851f@chalmers.se> Message-ID: <03D7757F-807B-4B7F-8945-3A6E2D6BB067@kth.se> Hej. Det var jag som uppmärksammade Jörgen på problemen med listan. Jag anmälde mig till listan (sammandragsversionen) i mitten av april men har inte fått ett enda mail från listan. Jag trodde att listan var inaktiv ända tills dess att jag och min doktorand (Aksel Biørn-Hansen) nyligen och lite av en slump jämförde våra erfarenheter. För kännedom har det alltså precis tillförts ett femtontal personer till listan (jag och alla andra som prenumererade på sammandragsversionen) och vi har ingen koll på vad som har hänt här tidigare. Hälsningar Daniel Pargman _____________________ Ph.D., Senior Lecturer (associate professor) Media Technology and Interaction Design KTH Royal Inst. of Technology, Stockholm, Sweden pargman at kth.se http://danielpargman.blogspot.com/ Recent publications: - Pargman, Eriksson, Bates, Kirman, Comber, Hedman, van den Broeck (2019). The future of computing and wisdom: Insights from Human?Computer Interaction. Futures, 113, 102434. (pdf) - Hedin Katzeff Eriksson & Pargman (2019). A Systematic Review of Digital Behaviour Change Interventions for More Sustainable Food Consumption. Sustainability, 11(9), 2638. (pdf) - Widdicks & Pargman (2019). Breaking the Cornucopian Paradigm: Towards Moderate Internet Use in Everyday Life. In 5th workshop on Computing Within Limits. ACM. (pdf) PI for research projects: - "Decreased CO2-emissions in flight-intensive organisations: from data to practice? (2019-2022). - "From Homo Sapiens to Homo Colossus: Visualising our energy footprint? (2020-2022) - "Beyond the event horizon: tools to explore local energy transformations? (2020-2022). 11 juni 2020 kl. 09:56 skrev Jörgen Larsson >: Några av listans 60 medlemmar uppmärksammade mig på att de inte fick alla inlägg. Troligtvis berodde det på något fel med sammandragsversionen, så nu har jag ändrat så att ni alla får normalversionen. Ifall ni har råkat ut för att inte ha fått alla inlägg så kommer i alla fall två av dem igen nedan (det senaste från Magnus Nilsson om Schweiz nya och höga passagerarskatt, och mitt tips om morgondagens webinarium). Det vore jätteroligt om ni andra också börjar posta saker på listan: ?Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten.? Mvh Jörgen Larsson SENASTE INLÄGGET FRÅN MAGNUS NILSSON Även underhuset i det schweiziska parlamentet har nu godkänt att en ny passagerarskatt på flygbiljetter införs för passagerare som flyger från en schweizisk flygplats. Skatten blir den överlägset högsta i Europa: För kortare resor 30 CHF knappt 300 SEK), för längre resor 120 CHF (knappt 1200 SEK). Halva skatteintäkten går rakt in i statskassan, andra hälften kommer att återbetalas till medborgarna enligt en "ekobonus"-modell som tillämpats i Schweiz även beträffande andra miljöskatter. https://www.swissinfo.ch/eng/passengers-to-pay-a-co2-tax-on-plane-tickets/45826798?utm_source=CP+Daily&utm_campaign=01c0e40e89-CPdaily10062020&utm_medium=email&utm_term=0_a9d8834f72-01c0e40e89-110245885 SENASTE INLÄGGET FRÅN JÖRGEN LARSSON Här är inbjudan till ett on-line seminarium med flygaktivisten Maja Rosén och där Stefan Gössling och jag deltar i en panel. Mvh Jörgen Larsson Transiti(on-line) Talks with Maja Rosén When Covid Cut Our Wings 12th of June, 12.00 ? 13.00 (please sign in a couple of minutes early) Zoom-link: https://chalmers.zoom.us/j/62836427686 With planes on the ground and society homebound, what is the future of mobility? In a matter of days, Coronavirus achieved what many climate activists and scientists have spent years striving towards; it brought aviation to a standstill across the globe. As flying flatlined and carbon emissions dropped in Sweden, an industry on the brink cut costs and requested bailouts. Despite the cautious optimism from within the climate community, there are also larger signs of uncertainty for the future of mobility; COVID-19 may have profound implications for not only flying, but also how we travel and move on a daily basis. What may this sudden moment of transformation mean for long-term transitions? Can practices developed or curbed during the pandemic lead to lasting societal norms? Is this simply a momentary lapse in the act of flying and the systems that support it? In this seminar we discuss the role of aviation in the climate transition and explore what may await aviation in a post-corona world. Keynote speaker: Maja Rosén, climate activist and the co-founder of the organisation We Stay on the Ground, and the campaign Flight-Free 2020. She is the author of a guide about how to talk about aviation and climate? and has featured extensively in Swedish and international media on the subject of climate change and aviation, as well as holding a TedX-talk. Panellists: Stefan Gössling is a professor at the Department of Service Management and Service Studies, Lund University, and the School of Business and Economics at Linnaeus University. He works with tourism and transport in the context of sustainability and is specifically interested in climate change, transport policies, transport psychology, and transport economics. Jörgen Larsson is Assistant professor at the Department of Space, Earth and Environment, at Chalmers. His research area is sustainable consumption patterns and in recent years the focus has been on long distance travel with research on methodology for emissions accounting, travel patterns analysis and policy analysis.? /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent academic output: * Public support for aviation policy measures in Sweden * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport) * Climate footprint from Swedish residents? air travel. * International and National Climate Policies for Aviation: A review * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country?s residents. Climate calculators: * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org E-mail list: Flyg-och-Klimat, sign up here. flygochklimat at lists.chalmers.se är en e-postlista för personer som på universitet, myndigheter, företag, ideella organisationer, etc som i sitt arbete kommer i kontakt med frågor som berör flygets klimatpåverkan. Syftet är omvärldsbevakning och nätverksbyggande och alla som är med kan dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga. Teman kan vara t.ex. styrmedel, potentialer för ny teknik, beteendeförändringar eller nya rön kring höghöjdseffekten. Här kan man anmäla sig till listan: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Listan administreras av Jörgen Larsson på Chalmers: jorgen.larsson at chalmers.se -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Fri Jun 26 18:33:40 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Fri, 26 Jun 2020 18:33:40 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?EU-l=C3=A4nderna_anmler_sig_till_CORSI?= =?utf-8?q?A_2021-2023=2E_St=C3=A4ller_krav_p=C3=A5_Kommissionen_betr?= =?utf-8?q?=C3=A4ffande_flyget_i_utsl=C3=A4ppshandeln?= Message-ID: <1947779785.451219.1593189220463@webmail.surftown.com> EUs medlemsländer har nu enats om hur man individuellt, men samordnat, frivilligt ska delta i den internationella luftfartens klimatkompensationssystem CORSIA 2021-2023. Den s.k. gemensamma ståndpunkten antogs vid ett möte med ländernas EU-ambassadörer i onsdags, 23 juni. https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-8758-2020-INIT/en/pdf Beslutet innebär att alla EU-länder kommer att delta och att samtliga kommer att kräva att de flygbolag som är registrerade i länderna till systemet ska rapportera sina verkliga utsläpp från den internationella trafiken under de tre åren. CORSIA innehåller en möjlighet att i stället under samtliga tre år rapportera utsläppen 2020, vilket ju p g a coronapandemin skulle leda till extremt låga utsläpp samtliga tre år. Först om de samlade, rapporterade utsläppen från de länder som deltar i CORSIA 2021-2023 är högre än utsläppen under CORSIAs baslinjeperiod uppstår krav på flygbolagen att köpa kompensationskrediter. Detta är långt i från säkert och beror på vilken baslinje man till sist kommer att utgår från. Under fredagen 26 juni ska det styrande rådet inom ICAO (36 medlemsstater, valda vid organisationens kongress 2019) avgöra om baslinjeutsläppet ska beräknas som genomsnittet av utsläppen 2019-2020 (som det står i överenskommelsen om CORSIA) eller om man enbart ska utgå från utsläppet 2019 (dvs en sannolikt betydligt högre baslinje än den som anges i CORSIA-avtalet) som många, bl a EU, krävt. Jag har ännu inte lyckats få det bekräftat, men allt talar för att baslinjen kommer att bli CORSIA-utsläppen 2019. Som framgår av det dokument jag länkat till ovan kräver EUs medlemsregeringar i samma beslut att EU-kommissionen före årsskiftet återkommer med en analys av hur CORSIA väntas fungera, men framför allt med förslag om hur direktivet om utsläppshandeln bör/måste justeras för att inte vara i konflikt med CORSIA. Här finns den stora sprängkraften i onsdagens beslut. Kommer Kommissionen att föreslå att flyget plockas ut ur utsläppshandeln (= betydligt svagare klimatkrav) eller kommer man att i huvudsak behålla nuvarande ordning (=stor risk för bråk mellan EU och resten av världen samt flygindustrin). Heta sommarhälsningar, Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/