From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jul 2 15:48:58 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 2 Jul 2020 15:48:58 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Transportstyrelsen_l=C3=A4mnar_f=C3=B6?= =?utf-8?q?rslag_om_milj=C3=B6differentierade_start-_och_landningsavgifter?= Message-ID: <2130007222.477372.1593697738084@webmail.surftown.com> I tisdags redovisade Transportstyrelsen det uppdrag man fick från regeringen 2019 om att ta fram förslag till miljödifferentierade start- och landningsavgifter. Huvudrapport: file:///C:/Users/magnu/AppData/Local/Temp/redovisning-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-200630.pdf PM: https://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/publikationer/luftfart/pm-regeringsuppdrag-miljostyrande-start-och-landningsavgifter-2020-06-30.pdf Förslaget innebär regeringen i förordningen om luftfartsavgifter skriver in att flygplatser som omfattas av lagen (2011:866) om flygplatsavgifter (för närvarade endast Stockholm Arlanda och Göteborg Landvetters) åläggs att i samråd med flygplatsanvändarna klimatdifferentiera sina avgifter. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Thu Jul 2 16:13:39 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 2 Jul 2020 16:13:39 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?ICAO_justerar_reglerna_f=C3=B6r_CORSIA?= =?utf-8?q?_p=C3=A5_grund_av_pandemins_effekter?= Message-ID: <726278268.477501.1593699219152@webmail.surftown.com> Efter långdragna förhandlingar beslöt det styrande rådet i det internationella luftfartsorganet ICAO i tisdags att temporärt justera bokföringsreglerna för klimatkompensationssystemet CORSIA. Justeringarna gäller formellt enbart systemets s k försöksfas 2021-2023. Frågan om att eventuellt permanenta justeringarna ska tas upp vid ICAOs kongress i oktober 2022. https://www.icao.int/Newsroom/Pages/ICAO-Council-agrees-to-the-safeguard-adjustment-for-CORSIA-in-light-of-COVID19-pandemic.aspx Justeringarna innebär: 1. Enligt CORSIAs regler ska kraven på klimatkompensation relateras till den internationella luftfartens genomsnittliga utsläpp 2019-2020. Eftersom coronapandemin har orsakat en dramatisk nedgång i flygtrafiken hamnar denna baslinje en bit under utsläppsnivån 2019, dvs redan vid en ganska måttlig återhämtning av den internationella flygtrafiken skulle krav om kompensation uppstå. Det beslut som nu tagits innebär att man under försöksfasen 2021-2023 istället kommer att använda utsläppet 2019 som baslinje, vilket minskar sannolikheten att kompensationsåtgärder kommer att krävas. 2. Enligt CORSIA kan de länder som deltar under försöksfasen för de tre åren 2021, 2022 och 2023 välja att de flygbolag som är registrerade i landet antingen redovisar de verkliga utsläppen under de tre åren ELLER bolagens utsläpp 2020 (för samtliga tre år). Den sistnämnda möjligheten stoppas nu och således måste alla flygbolag redovisa de verkliga utsläppen även 2021-2023. -------------------------------- Först ska sägas att endast flygtrafik mellan länder som frivilligt anmält sig till försöksfasen berörs av besluten. Till de länder som deltar hör alla EU-länder, USA, Japan, Australien och de flesta Gulf-stater. Däremot berörs inte flygtrafik till/från bl a Kina, Indien, Brasilien och Ryssland, som inte anmält sig till försöksfasen. Totalt handlar det om knappt halva den internationella luftfarten Konsekvenserna för den trafik som påverkas (= flygtrafik mellan länder som anmält sig till försöksfasen) beror på hur utsläppen från trafiken mellan de länder som valt att delta utvecklas. Kompensationskravet uppstår först om det genomsnittliga utsläppet från flygtrafiken 2021-2023 mellan de länder som deltar är högre än dessa utsläpp var 2019. Får vi en snabb återhämtning för flyget kommer flygbolagen därför att tvingas köpa kompensationsåtgärder, blir återhämtningen mera långsam uppstår inget krav om kompensation. Långsiktigt är en nyckelfråga vilka beslut som tas om baslinjen vid kongressen 2022, eftersom detta beslut påverkar kompensationskraven under CORSIAs hela livslängd fram till 2035, även under den fas fr o m 2027 då alla ICAO-medlemmar förväntas delta. Behåller man baslinjen enligt nuvarande regler (snitt 2019/2020) kommer kompensationskravet på det internationella flyget att bli betydligt större än om baslinjeundantaget 2021-2023 förlängs. Trevligt sommar! Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ From magnus at nilssonproduktion.se Fri Jul 3 11:51:34 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Fri, 3 Jul 2020 11:51:34 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Uppdaterad_och_korrigerad_version_av_r?= =?utf-8?q?apporten_=22Styrmedel_f=C3=B6r_att_begr=C3=A4nsa_det_globala_fl?= =?utf-8?q?ygets_klimatp=C3=A5verkan_=E2=80=93_ett_svenskt_perspektiv=22?= Message-ID: <1851938380.479682.1593769894307@webmail.surftown.com> I april kom jag, Jörgen Larsson och Jonas Åkerman ut med vår rapport "Styrmedel för att begränsa det globala flygets klimatpåverkan ? ett svenskt perspektiv". Efteråt upptäckte vi att rapportens analys av hur flygets och flygets utsläpp påverkas av marknadsstabilitetsreserven och den automatiska annulleringen av utsläppsrätter inom EUs utsläppshandelssystem inte var korrekt. Nu har vi uppdaterat och korrigerat dels beskrivningen av effekterna av nuvarande system, dels förslagen till reformer. Du hittar den nya, uppdaterade och korrigerade versionen här: https://research.chalmers.se/publication/516334/file/516334_Fulltext.pdf Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/