From magnus at nilssonproduktion.se Tue Dec 1 08:15:33 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 01 Dec 2020 08:15:33 +0100 Subject: [flygochklimat] Aktuella flygprocesser december Message-ID: <56698f6e48b03df3a25b50613d4c6790@nilssonproduktion.se> Hej! Här månadens uppdatering kring olika processer med anknytning till flyget och klimatet. Gammal text i grått, nytt i svart. Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 201201 Aktuella flygprocesser.pdf Type: application/pdf Size: 624941 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From magnus at nilssonproduktion.se Wed Dec 2 12:12:05 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Wed, 02 Dec 2020 12:12:05 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?L=C3=A4nk_till_mycket_matnyttigt_semin?= =?utf-8?q?arium_om_v=C3=A4gar_att_minska_flygets_klimatp=C3=A5verkan?= Message-ID: <8db077d5ad98401d6c4cef5bd340e96e@nilssonproduktion.se> Igår följde jag ett webinarium som hade ordnats av Bryssel-NGOerna T&E och Carbon Market Watch. Rejäla genomgångar av pågående processer inom EU och internationellt både beträffande utsläpp och hållbara flygbränslen (SAF). Huvudförfattarne till rapporten om höghöjdseffekter som kom nyligen medverkar. Väl använd tid. I starten håller Stefan Gössling något som mera liknar ett brandtal än en vetenskaplig presentation... https://carbonmarketwatch.org/events/aviation-covid-towards-a-green-recovery/ Hälsningar Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu www.nilssonproduktion.se [1] www.context.nu [2] Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen [3] "If the transition will not be just, there will just be no transition." Frans Timmermanns, EUs klimatkommissionär Links: ------ [1] http://www.nilssonproduktion.se [2] http://www.context.nu [3] http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Tue Dec 29 12:35:55 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (magnus at nilssonproduktion.se) Date: Tue, 29 Dec 2020 12:35:55 +0100 Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Brexitavtalet_avskaffar_=28s=C3=A5vitt?= =?utf-8?q?_jag_f=C3=B6rst=C3=A5r=29_m=C3=B6jligheten_att_utvidga_flygets_?= =?utf-8?q?utsl=C3=A4ppshandel_till_=22full_scope=22?= Message-ID: Hej! I artikel 7.3.4 i det nya Brexitavtalet mellan EU och Storbritannien sägs: _"The scope of the Union system of carbon pricing shall cover departing flights from the European Economic Area to the United Kingdom."_ Denna mening innebär, såvitt jag kan förstå, att EU, via Brexitavtalet, ger upp möjligheten att i framtiden åter tillämpa utsläppshandelssystemet "full scope", (dvs. för utsläpp från flygningar inte bara inom EU/EES utan även till/från EU-flygplatser och resten av världen), dvs. det som är grundkonceptet i utsläppshandeldirektivet. Det är inte lätt att se hur man framöver skulle kunna gå över till "full scope", men då utesluta flygningar från UK. En motsvarande problematik finns beträffande EUs avtal om utsläppshandeln med Schweiz, men där landar man i en helt annan lösning som innebär att alla aktörer som omfattas av de bägge handelssystemet kan använda respektive systems utsläppsrätter i alla sammanhang. Det enda som regleras beträffande luftfarten är att vid flygningar från EU till Schweiz ska bolagen lämna utsläppsrätter till EU, vid flygningar Schweiz-EU till de schweiziska myndigheterna. EUs regeringar har, såvitt jag kan förstå, redan gett klartecken till denna de facto förändring av reglerna för flyget inom utsläppshandeln. det återstår att se hur parlamentet reagerar - där har man slagits hårt för att behålla möjligheten att utvidga utsläppshandeln till "full scope", bl a som ett verktyg i dragkampen kring CORSIA, det globala utsläppskompensationssystemet. Nedan hela artikeln om "carbon pricing" i Brexitavtalet. Magnus Artikel 7.3 1. Each Party shall have in place an effective system of carbon pricing as of 1 January 2021. 2. Each system shall cover greenhouse gas emissions from electricity generation, heat generation, industry and aviation. 3. The effectiveness of the Parties' respective carbon pricing systems shall uphold the level of protection provided for by Article 7.2 [Non-regression from levels of protection] 4. By way of derogation from paragraph 2, aviation shall be included within two years at the latest, if not included already. The scope of the Union system of carbon pricing shall cover departing flights from the European Economic Area to the United Kingdom. 5. Each Party shall maintain their system of carbon pricing insofar as it is an effective tool for each Party in the fight against climate change and shall in any event uphold the level of protection provided for by Article 7.2 [Non-regression from levels of protection] 6. The Parties shall cooperate on carbon pricing. They shall give serious consideration to linking their respective carbon pricing systems in a way that preserves the integrity of these systems and provides for the possibility to increase their effectiveness. -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: