From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Apr 7 14:07:40 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 7 Apr 2020 12:07:40 +0000 Subject: [flygochklimat] fick du detta mail magnus? Message-ID: <3206028aec2e4fc397df2193f662df9f@chalmers.se> /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent output: * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten) * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org * Climate footprint from Swedish residents' air travel. https://research.chalmers.se/publication/508693 * International and National Climate Policies for Aviation: A review Climate Policy www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871 * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Apr 7 14:03:49 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 7 Apr 2020 12:03:49 +0000 Subject: [flygochklimat] =?iso-8859-1?q?svara_om_du_f=E5tt_detta_mail_mag?= =?iso-8859-1?q?nus?= Message-ID: /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent output: * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten) * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org * Climate footprint from Swedish residents' air travel. https://research.chalmers.se/publication/508693 * International and National Climate Policies for Aviation: A review Climate Policy www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871 * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Tue Apr 7 14:54:11 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Tue, 7 Apr 2020 12:54:11 +0000 Subject: [flygochklimat] fick du detta nu igen Magnus? Message-ID: <9327b071e9c84aadb327207249f1ea3c@chalmers.se> /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent output: * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten) * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org * Climate footprint from Swedish residents' air travel. https://research.chalmers.se/publication/508693 * International and National Climate Policies for Aviation: A review Climate Policy www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871 * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From jorgen.larsson at chalmers.se Thu Apr 16 16:20:54 2020 From: jorgen.larsson at chalmers.se (=?iso-8859-1?Q?J=F6rgen_Larsson?=) Date: Thu, 16 Apr 2020 14:20:54 +0000 Subject: [flygochklimat] El-flyg Message-ID: <02013f4f09954dd593315b00941618f3@chalmers.se> Hej Jättekul att ni är så många som vill vara med på den här listan! På en vecka har över 50 personer anmält sig. Om du vill veta vilka det är så kika här: https://lists.chalmers.se/mailman/roster/flygochklimat Tveka inte själv dela t.ex. artiklar från media, rapporter, statistik och vetenskapliga tidskrifter, eller lyfta någon egen tanke eller fråga genom att maila till: flygochklimat at lists.chalmers.se Känner du andra som du tror är intresserade så kan de anmäla sig här: https://lists.chalmers.se/mailman/listinfo/flygochklimat Jag vill tipsa om en pod om el-flyg. Det är Solcellskollens pod som intervjuar Mauritz Andersson, forskare i elektroteknik på Uppsala universitet och projektledare på organisationen ELISE (Elektrisk Lufttransport i Sverige) https://elise.aero/ De är kopplade till Heart aerospace som ligger utanför Göteborg och som siktar på att till 2025 få fram ett 19-sitsigt kommersiellt flygplan som kan flyga 400 km https://heartaerospace.com Det som framförallt begränsar räckvidden är batteriernas tyngd. Min kollega Anneli Kamb har i pågående forskning tagit fram en uppgift om att knappt 10 procent av svenskarnas flygande är i form av flygningar som är under 1000 km (se även bifogad artikel). Min hållning är att satsningar på ny klimatvänligt teknik, som t.ex. el-flyg och vätgasflyg, är väldigt viktigt, men att vi samtidigt behöver begränsa det långväga resande om den här sektorn ska bidra till att nå klimatmålen. Podden finns här https://www.solcellskollen.se/podcast /Jörgen Larsson ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Associate Professor in Sustainable Consumption patterns Chalmers University of Technology. Department of Space, Earth and Environment Phone +46 708 833370 Recent output: * Konsumtionens klimatpåverkan - trender, mål, styrmedel (kapitel i denna rapport https://cfk.gu.se/publikationer/konsumtionsrapporten) * www.travelandclimate.org, www.klimatsmartsemester.se * www.flightemissionmap.org * Climate footprint from Swedish residents' air travel. https://research.chalmers.se/publication/508693 * International and National Climate Policies for Aviation: A review Climate Policy www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14693062.2018.1562871 * Measuring greenhouse gas emissions from international air travel of a country's residents. www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0195925517303116 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Schäfer et al 2019 Technological, economic and environmental prospects of all-electric aircrafts.pdf Type: application/pdf Size: 1828904 bytes Desc: Schäfer et al 2019 Technological, economic and environmental prospects of all-electric aircrafts.pdf URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Apr 16 16:47:33 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 16 Apr 2020 16:47:33 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Ny_rapport=3A_S=C3=A5_kan_Sverige_bidr?= =?utf-8?q?a_till_att_det_internationella_flygets_klimatp=C3=A5verkan_begr?= =?utf-8?b?w6Ruc2Fz?= Message-ID: <975460393.210302.1587048453584@webmail.surftown.com> Hej! Strax före påsk publicerade jag, tillsammans med Jörgen Larsson vid Chalmers Tekniska Högskola och Jonas Åkerman vid Kungliga Tekniska Högskolan, rapporten "Styrmedel för att begränsa det globala flygets klimatpåverkan ? ett svenskt perspektiv", som handlar om möjligheterna att reglera och minska det internationella flygets klimatpåverkan. Det finns en rad väsentliga oklarheter kring hur redan beslutade system kommer att fungera (det gäller inte minst det globala utsläppskompensationssystemet CORSIA), men också hur de kommer att samspela med varandra (gäller inte minst samspelet mellan CORSIA och EUs utsläppshandelssystem) och med andra åtgärder, t.ex. skatt på flygbränsle. Ska vi kunna fatta kloka beslut som gör skillnad gäller det att förstå regelverken. Målgruppen för rapporten är i första hand beslutsfattare, forskare, journalister och myndigheter. I det avslutande kapitlet presenteras ett antal förslag om hur Sverige kan agera för att driva på för en flygtrafik med successivt allt mindre påverkan på klimatet. Allra sist en analys av varför den dramatiska nedgången av flyget kommer att skärpa kravet på flygbolagen att klimatkompensera utsläpp från internationell luftfart inom det nya kompensationsprogrammet CORSIA. Rapporten bifogas, men kan också kan laddas ned från denna adress: https://research.chalmers.se/publication/?created=true&id=f9bb2f4c-b3dd-464e-82ba-37beb739a274&fbclid=IwAR18FOaU-0JK1YqNRNQs2mQSNIIUDkg3cpf6mVOvbgmRmnLY6tFiFfuT2vg Nedan den inledande sammanfattningen. Hör gärna av er med synpunkter, kritik, kommentarer, idéer. Magnus Nilsson, 0708-996688 ---------------------------------------------------------------- Den globala, kommersiella luftfartens koldioxidutsläpp beräknas 2018 ha uppgått till drygt 900 miljoner ton. Det motsvarar ca 2,5 procent av de globala, energirelaterade koldioxidutsläppen, som i sin tur beräknas svara för 75-80 procent av den av mänskliga aktiviteter orsakade förstärkningen av växthuseffekten. Inkluderas även s.k. höghöjdseffekter, som orsakas av flygtrafik på höjder över cirka 8 000 meter, ökar andelen väsentligt. Beträffande inrikesflyg har alla länder, åtminstone på pappret, stora möjligheter att genom egna beslut påverka flygets klimatpåverkan med hjälp av t.ex. bränsleskatter. Även klimateffekter från internationellt flyg kan i viss mån påverkas med nationella åtgärder, t.ex. passagerarskatter eller krav om biobränsleinblandning. Förutsättningarna för effektiva, nationella åtgärder avgörs dock i hög grad av det internationella regelverket. Den främsta möjligheten för Sverige att bidra till att den internationella luftfartens klimatpåverkan begränsas är att påverka EUs agerande. Reglerna för EUs utsläppshandeln är avgörande, liksom reglerna för beskattning av flygbränsle. För att Sverige ska kunna påverka det globala regelverket är ett samlat agerande med övriga EU centralt. Klimatpåverkan från det internationella flyget berörs inte i Paris-avtalet, utan hanteras istället inom ICAO, FNs luftfartsorgan. ICAO bildades för att främja den civila luftfarten, vilket kan ha bidragit till att organisationen har varit sen och långsam när det gällt att ta sig an klimatproblemen. 2016 beslöts dock att etablera CORSIA, ett system för utsläppskompensation som ska börja fungera 2021. Målet med CORSIA är inte primärt att minska utsläppen från flyget. Istället är syftet att skapa en mekanism för flygbolagen att kompensera för den ökning av utsläppen från internationell flygtrafik jämfört med 2019/2020 som förväntas. I besluten om CORSIA sägs att de deltagande länderna inte får tillämpa andra, parallella ekonomiska styrmedel. EU-länderna har trots detta förklarat att flyget även fortsättningsvis ska omfattas av utsläppshandel, samtidigt som man försäkrat att den internationella flygtrafiken till och från EU-länderna ska inkluderas i CORSIA fr.o.m. 2021. Hur detta ska fungera, och om flygindustrin och resten av världen kommer att acceptera agerandet, är oklart. Inom EU och enskilda medlemsstater pågår parallellt en diskussion om att beskatta flygbränsle för såväl inrikes- som internationell trafik, en åtgärd som sannolikt kan komma att ifrågasättas av resten av världen, bl.a. med hänvisning till CORSIA. Samtidigt kan livskraften hos CORSIA ifrågasättas. Stora länder som Kina, Indien, Ryssland och Brasilien har distanserat sig från systemet, och väntas delta tidigast från 2027. Hur allvarlig en kollaps för CORSIA skulle vara från klimatsynpunkt kan diskuteras ? de incitament för att begränsa utsläppen som systemet ger är svaga samtidigt som svårigheterna att hitta kompensationsåtgärder som är effektiva och trovärdigt additionella är uppenbara och väl kända. Mot denna bakgrund identifieras följande handlingsalternativ för den svenska klimatpolitiken inom luftfartsområdet. (Förslagen baserade på läget vid årsskiftet 2019/2020.) Reformering av EUs utsläppshandel - Höjning av den linjära reduktionsfaktorn (=begränsa den ytterligare utgivningen av utsläppsrätter) - Minskad gratistilldelning av utsläppsrätteR - Incitament för minskade höghöjdseffekter EUs utsläppshandel är viktigare än CORSIA - Verka för att flygtrafik inom EES inte ska omfattas av CORSIA - Hålla öppet för att utvidga utsläppshandeln till ?full scope? (=allt flyg till/från flygplatser inom EES) - Bjuda in länder utanför EES att delta i en utsläppshandel för flyget Reformering av EU-regler kring beskattningen av flyget - Slopande av förbudet mot beskattning av flygbränsle ? EU-gemensam minimiskatt på flygbränsle - Verka för att momsfrågan löses Nationella styrmedel - Passagerarskatt - Differentiering av landningsavgifterna - Samarbete kring beskattning av flygbränsle med andra intresserade länder inom ECAA (EES + Balkanländerna) Reduktionsplikt även för flyget. Utred möjligheterna att på sikt koncentrera den fysiska inblandningen av biodrivmedel till flyg med destination utanför EES. Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: 200408 Rapport Styrmedel för att begränsa det globala flygets klimatpåverkan ? ett svenskt perspektiv.pdf Type: application/pdf Size: 1809321 bytes Desc: inte tillgänglig URL: From sara.ullstrom at LUCSUS.lu.se Thu Apr 23 12:31:27 2020 From: sara.ullstrom at LUCSUS.lu.se (=?Windows-1252?Q?Sara_Ullstr=F6m?=) Date: Thu, 23 Apr 2020 10:31:27 +0000 Subject: [flygochklimat] =?windows-1252?q?Debattinl=E4gg=3A_=94R=E4ddning?= =?windows-1252?q?spaket_till_den_krisande_flygbranschen_b=F6r_inneh=E5lla?= =?windows-1252?q?_motkrav_p=E5_utsl=E4ppsminskningar=2E=94?= Message-ID: <07f7a3bfee93483f9e0a4740dc99dd6d@LUCSUS.lu.se> Hej! Idag publicerade jag tillsammans med min kollega Kimberly Nicholas ett debattinlägg på Sydsvenskan om coronakrisens påverkan på flygresandet. I artikeln uppmanar vi till både politiska åtgärder och livsstilsförändringar för att minska flygutsläppen långsiktigt. https://www.sydsvenskan.se/2020-04-23/raddningspaket-till-den-krisande-flygbranschen-bor-innehalla-motkrav-pa-utslappsminskningar Hälsningar Sara Ullström PhD Student Lund University Centre for Sustainability Studies, LUCSUS Postal address: Box 170, SE 221 00 Lund Visiting address: Biskopsgatan 5 +46 737163958 https://www.lucsus.lu.se/sara-ullstrom https://twitter.com/SaraUllstrom -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From magnus at nilssonproduktion.se Thu Apr 23 10:08:01 2020 From: magnus at nilssonproduktion.se (Magnus Nilsson) Date: Thu, 23 Apr 2020 10:08:01 +0200 (CEST) Subject: [flygochklimat] =?utf-8?q?Europaparlaments-protesterar_om_CORSIA?= =?utf-8?q?=2E_F=C3=B6rhandlingar_om_=C3=A4ndrad_baslinje_f=C3=B6r_CORSIA?= =?utf-8?q?=2E?= Message-ID: <1743667017.240553.1587629281962@webmail.surftown.com> Här några nedslag i de ganska dramatiska turerna kring klimatkompensationssystemet CORSIA och EUs utsläppshandeln 1. Det internationella flygets snittutsläpp 2019/2020 är tänkt att fungera som baslinjen i ICAOs nya klimatkompensationsystem CORSIA. Kompensationskravet omfattar utsläpp utöver baslinjen. Tvärstoppet på grund av Corona-krisen betyder att utsläppen under 2020 kommer att bli betydligt lägre än vad någon tidigare kunde föreställa sig. IATA räknar med att de 2020 kan bli bara hälften så stora som 2019. Detta betyder att baslinjen skulle bli betydligt lägre än man tidigare räknat med, och att kompensationskraven därmed skulle bli betydligt högre. Därför har IATA nu begärt att baslinjen enbart ska baseras på utsläppet 2019. Enligt nyhetsbrevet Greenaironline verkar de flesta stora aktörer stödja kravet. Var baslinjen hamnar har inte jättestor betydelse under CORSIAs "pilot phase" 2021-2023, bl a därför att staterna under denna period kan välja om kompensationskravet 2021-2023 på de flygbolag som är registrerade i landet ska baseras på de verkliga utsläppen dessa år eller på utsläppet 2020. Störst effekt får valt av baslinje istället på kompensationskraven efter 2023. I ICAO-resolutionen om CORSIA finns en klausul att resolutionen ska ses över i samband med varje ICAOkongress. Nästa kongress är 2022, så då lär frågan hur som helst komma upp på bordet. https://www.greenaironline.com/news.php?viewStory=2686 2. I måndags skickade företrädare för de fyra största partigrupperna i Europaparlamentet ett brev till EU-kommissionen (se bilaga). I brevet protesterar parlamentet mot att Kommissionen tänker diskutera frågan om EU-ländernas anmälan till CORSIAs första fas 2021-2023 med medlemsstaternas regeringar utan att blanda in parlamentet. Tolkningen är att EU-kommissionen (särskilt transportdirektoratet DG MOVE) vill att EU-länderna för resten av världen ska markera sitt stöd för CORSIA genom att bli först med att formellt anmäla sig (samtidigt ska man meddela om ländernas flygbolag måste basera sin kompensationen på de verkliga utsläppen 2021-2023 eller på utsläppet 2020). Vilka länder som tänker gå med i pilot phase vet man säkert först efter 30 juni, och med den oro som råder tvekar nog många just nu. En markering från EU kan få fler att kliva in. Det här har stark koppling till framtiden för flygets deltagande i EUs utsläppshandeln. De flesta tolkar nog CORSIA-resolutionen som att det land som kliver in i systemet inte kan reglera de utsläpp som omfattas med parallell lagstiftning. Att gå in i CORSIA kan tvinga EU att plocka ut flyget ur utsläppshandeln. Ett sådant beslut kräver dock godkännande av både parlamentet och EUs regeringar. Parlamentet har hela tiden varit väldigt kritiskt till CORSIA och uppfattar antagligen Kommissionens initiativ som ett sätt att runda detta motstånd och ställa parlamentet inför fait accompli, ett läge där det inte blir möjligt för parlamentet att slå vakt om flyget i utsläppshandeln. Konflikten lär komma att trappas upp. To be continued... Magnus Nilsson Miljökonsult, forskare, klimatpolitisk analytiker Magnus Nilsson Produktion, c/o Context, Kungsgatan 84, 112 27 Stockholm Tfn. +46-(0)708-99 66 88 magnus at nilssonproduktion.se magnus at context.nu [www.nilssonproduktion.se](http://www.nilssonproduktion.se) [www.context.nu](http://www.context.nu) Välkommen att läsa och kommentera det jag skriver på Klimat- och naturvårdsbloggen: http://www.nilssonproduktion.se/bloggen/ -------------- next part -------------- A non-text attachment was scrubbed... Name: Letter CORSIA_20042020-1.pdf Type: application/pdf Size: 471489 bytes Desc: inte tillgänglig URL: