<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta name="Generator" content="Microsoft Word 15 (filtered medium)">
<style><!--
/* Font Definitions */
@font-face
{font-family:"Cambria Math";
panose-1:2 4 5 3 5 4 6 3 2 4;}
@font-face
{font-family:Calibri;
panose-1:2 15 5 2 2 2 4 3 2 4;}
/* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
{margin:0cm;
font-size:11.0pt;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
span.E-postmall17
{mso-style-type:personal-compose;
font-family:"Calibri",sans-serif;
color:windowtext;}
.MsoChpDefault
{mso-style-type:export-only;
font-family:"Calibri",sans-serif;
mso-fareast-language:EN-US;}
@page WordSection1
{size:612.0pt 792.0pt;
margin:72.0pt 72.0pt 72.0pt 72.0pt;}
div.WordSection1
{page:WordSection1;}
--></style><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapedefaults v:ext="edit" spidmax="1026" />
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
<o:shapelayout v:ext="edit">
<o:idmap v:ext="edit" data="1" />
</o:shapelayout></xml><![endif]-->
</head>
<body lang="SV" link="#0563C1" vlink="#954F72" style="word-wrap:break-word">
<div class="WordSection1">
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">Hej / Hi, (in English below)<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal">Filservern har vid två tillfällen segat till rejält under eftermiddagen och orsakat stora problem för många användare att komma åt eller spara filer. Vi har startat om delar av systemet ett par ggr och just nu ser det bra ut, kanske beroende
på att användningen i lektioner minskat nu när klockan är efter 4. <br>
<br>
Driften kommer att kolla upp detta senare ikväll, efter 18.00 och om det då är problem igen så kommer vi att starta om servern helt. Det innebär i så fall att tjänsten inte kan nås under gissningsvis 30-60 minuter.
<br>
<br>
<br>
<span lang="EN-GB"><o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal">Mera info kan komma att publiceras på Serviceportalen https://chalmers.topdesk.net/<o:p></o:p></p>
<p class="MsoNormal"><o:p> </o:p></p>
<p class="MsoNormal"><br>
<span lang="EN-GB">This afternoon our fileserver have been slow to respond several times which cause many to not been able to access files or save dokuments. We have partially restarted the server and it seems good so far after the last time, maybe because
fewer people are using the system.<br>
<br>
We will check up this later today, sometime after 18.00 and if there is problems then, then we will reboot the server completely. If we need to do that, the server will be unavailable for 30 - 60 minutes.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">More info may be published at //chalmers.topdesk.net/<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">//Hasse Freij<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">Affected system: Fileserver SOL <o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">Start of problem : 13.40 today<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB">Problem solved: 16.20 today we hope.<o:p></o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
<p class="MsoNormal"><span lang="EN-GB"><o:p> </o:p></span></p>
</div>
</body>
</html>