From hazze at chalmers.se Fri Aug 19 10:54:59 2022 From: hazze at chalmers.se (Hasse S G Freij) Date: Fri, 19 Aug 2022 08:54:59 +0000 Subject: =?utf-8?b?W0RyaWZ0c3TDtnJuaW5nXSA=?= Some ComHem/Tele2/Boxer users have problem to reach Chalmers network Message-ID: <2ad66e228c7248e8818147191adea81d@chalmers.se> Hej / Hi (in english below) Vi har konstaterat att en del av våra användare har problem med att nå Chalmers nätverk när de sitter hemma. Så långt vi har kunnat se gäller detta kunder till Boxer, Tele 2 och Com Hem. Felet ligger utanför Chalmers nätverk. Om du är drabbad av detta bör du anmäla detta till din internetleverantör och klaga på att det inte går att nå chalmers.se (129.16.0.0/16) För att komma åt Chalmers kan man använda internetdelning via mobiltelefonen. English: We have determined that some of our users have problems to reach Chalmers network from home. As far as we can see this affect customers to Boxer, Tele 2 and Com Hem. The error is outside Chalmers network. If you have this problem you should report this problem to your ISP and complain that it is not possible to reach chalmers.se (129.16.0.0/16) To reach Chalmers it is possible to use internet sharing on the mobile phone. //Hasse Freij Problem: Routing error in Tele 2 network. Web pages and services at *.chalmers.se cannot be reached. Affected users: some Staff, student and public users that is using Boxer, Tele2 or Com Hem as ISP Start of problem: First reported on August 17, 14:00 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From hazze at chalmers.se Fri Aug 19 12:40:48 2022 From: hazze at chalmers.se (Hasse S G Freij) Date: Fri, 19 Aug 2022 10:40:48 +0000 Subject: =?utf-8?b?W0RyaWZ0c3TDtnJuaW5nXSA=?= =?utf-8?q?Some_ComHem/Tele2/?= =?utf-8?q?Boxer_users_have_problem_to_reach_Chalmers_network?= In-Reply-To: <2ad66e228c7248e8818147191adea81d@chalmers.se> References: <2ad66e228c7248e8818147191adea81d@chalmers.se> Message-ID: <6765886e1b6c40a8ba3eaba2c84712f5@chalmers.se> Problemet är nu borta / Problem is now gone //Hasse Freij Från: driftstorning För Hasse S G Freij Skickat: den 19 augusti 2022 10:55 Till: driftstorning at lists.chalmers.se Kopia: Chalmers Webmasters Ämne: [Driftstörning] Some ComHem/Tele2/Boxer users have problem to reach Chalmers network Hej / Hi (in english below) Vi har konstaterat att en del av våra användare har problem med att nå Chalmers nätverk när de sitter hemma. Så långt vi har kunnat se gäller detta kunder till Boxer, Tele 2 och Com Hem. Felet ligger utanför Chalmers nätverk. Om du är drabbad av detta bör du anmäla detta till din internetleverantör och klaga på att det inte går att nå chalmers.se (129.16.0.0/16) För att komma åt Chalmers kan man använda internetdelning via mobiltelefonen. English: We have determined that some of our users have problems to reach Chalmers network from home. As far as we can see this affect customers to Boxer, Tele 2 and Com Hem. The error is outside Chalmers network. If you have this problem you should report this problem to your ISP and complain that it is not possible to reach chalmers.se (129.16.0.0/16) To reach Chalmers it is possible to use internet sharing on the mobile phone. //Hasse Freij Problem: Routing error in Tele 2 network. Web pages and services at *.chalmers.se cannot be reached. Affected users: some Staff, student and public users that is using Boxer, Tele2 or Com Hem as ISP Start of problem: First reported on August 17, 14:00 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From kejvan at chalmers.se Thu Aug 25 16:45:05 2022 From: kejvan at chalmers.se (Kejvan Redjamand) Date: Thu, 25 Aug 2022 14:45:05 +0000 Subject: =?utf-8?b?W0RyaWZ0c3TDtnJuaW5nXSA=?= Maintenance VPN services 31/8 and 1/9 Message-ID: <9db8426ff9be415e94920c22ca88ccc2@chalmers.se> Hei Maintenance of VPN services will be performed: Maintenance of vpn19-gw.chalmers.se: at 17:00-17:30 on Wednesday Aug 31th (31/8) 2022. This will impact, for instance, computers running "Always On VPN" (Windows CDA computers), so vpn-gw.chalmers.se can be used during the downtime. Maintenance of vpn-gw.chalmers.se: at 17:00-17:30 on Thursday Sept 1st 2022. Vpn19-gw may be used during this time frame. All active sessions might get stopped and a new login is needed. The work will take around 20 minutes if all goes well. Underhåll av Chalmers VPN tjänster följt av en ev. omstart vpn19-gw.chalmers.se, kl. 17:00 på onsdagen den 31/8-2022. Ovanstående påverkar bl.a. datorer som använder "Always On VPN" (Windows CDA-datorer), så man kan använda vpn-gw.chalmers.se under driftstörningstiden. vpn-gw.chalmers.se kl. 17:00 torsdagen den 1/9-2022. Arbetet tar cirka 20 minuter om allt går som planerat. Kind regards/Med vänlig hälsning, Chalmers IT-support Kejvan Redjamand -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From hazze at chalmers.se Mon Aug 29 08:03:52 2022 From: hazze at chalmers.se (Hasse S G Freij) Date: Mon, 29 Aug 2022 06:03:52 +0000 Subject: =?utf-8?b?W0RyaWZ0c3TDtnJuaW5nXSA=?= www.chalmers.se is down Message-ID: Hej / Hi www.chalmers.se är inte fungerande. Vi jobbar på att få igång den så snart som möjligt www.chalmers.se is down. We are working on to get it working as soon as possible //Hasse Freij Affected system: www.chalmers.se Start of problem: unknown Cause of problem: unknown Estimated solved: before lunch ? -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: From hazze at chalmers.se Mon Aug 29 08:57:55 2022 From: hazze at chalmers.se (Hasse S G Freij) Date: Mon, 29 Aug 2022 06:57:55 +0000 Subject: =?utf-8?b?W0RyaWZ0c3TDtnJuaW5nXSA=?= Update: www.chalmers.se is up again Message-ID: <9612258fc4884802b536f0bdb46428e4@chalmers.se> Hej / Hi www.chalmers.se är upp igen www.chalmers.se is working again //Hasse Freij Affected system: www.chalmers.se Start of problem: 2022-08-29 04.25 (am) Solved: 08:40 -------------- next part -------------- En HTML-bilaga skiljdes ut... URL: